«علیرضا جلیلیفر» عکاس و مستندساز پیشکسوت دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس در اصفهان، اظهار داشت: هنرمندان خطاط، پارچهنویس، نقاش، بازیگران نمایش، مستندسازان و عکاسان در سالهای دفاع مقدس در قالب بخش تبلیغات جبهه و جنگ و تبلیغات لشکرهای رزمی فعالیت چشمگیری داشتند.
وی ادامه داد: ظرفیت این هنرمندان در سالهای دفاع مقدس در تبیین و ترویج شعارهایی که برگرفته از شعور بود، دعوت به حضور در جبهههای حق علیه باطل، ثبت حقایق و وقایع دوران دفاع مقدس، ایجاد روحیه و نشاط در رزمندگان در جبهه و پشت جبهه به کارگرفته میشد.
عکاس سالهای دفاع مقدس افزود: بسیاری از مستندسازان و عکاسان در سالهای دفاع مقدس در خطرناکترین صحنهها حاضر شدند و تلاش میکردند این بخش از تاریخ کشور را به تصویر کشند و حتی بسیاری در این مسیر جان خود را از دست دادند و به فیض شهادت نایل شدند. بعد از دوران دفاع مقدس یادوارهها، فیلمها و مستندهای متعددی در خصوص اقشار مختلف تهیه شده است ولی خود این بخش که روایان وقایع بودند مورد غفلت قرار گرفتهاند.
جلیلیفر گفت: طی تحقیقاتی که داشتهام بیشاز ۲۰۰ فعال در عرصه تبلیغات جبهه و جنگ را شناسایی کردهام که تبیین اقدامات، فعالیتها و مجاهدتهای خاموش هر کدام از آنها در حوزه هنر زمینه تولید یک محصول رسانهای از قبیل فیلم، مستند، یادواره و امثال آن را فراهم میکند. سردار شهید «علی جنگعلی» معاون تبلیغات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از جمله فعالان تبلیغات جبهه و جنگ است که اینجانب در بخشی از «مستند راویان» به شرح حال زندگی او پرداختهام.
این مستند ساز افزود: در واقع مستند راویان در دو بخش تهیه شده است که بخش اول آن نگاهی به اثر بخشی تبلیغات در دفاع مقدس و بخش دوم آن شرحی بر زندگی سردار شهید «علی جنگعلی» است. مراسم رونمایی و نقد این مستند سوم آذر با حضور استاد «محمدرضا شرفالدین» تهیه کننده بیش از ۱۰۰ فیلم در خصوص دوران دفاع مقدس، بهعنوان منتقد و تحلیلگر برگزار میشود.
جلیلیفر گفت: برنامه من در آینده، معرفی ۳۰ نفر از فعالان فرهنگی تبلیغی سالهای دفاع مقدس در قالب چندین مستند است و تولید مستند راویان فتح بابی برای این مسیر است و امیدواریم طی جلسات نقد و تحلیل با نقاط ضعف و قوت این آثار آشنا شوم تا در تولیدات بعدی با تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف آثار فاخری در این حوزه تولید و ارایه کنم. طی ۴۰ سال گذشته در خصوص شهدا قهرمان سازی نکردهایم و اگر این قهرمان سازی به صورت مناسب شده بود، بخشی از جوانان ما مسیر را گم نمیکردند.
این مستند ساز ادامه داد: آمریکا از طریق رسانه و قهرمان سازی های دروغین هالیوودی توانسته است اهداف خود را در جوامع مختلف پیاده کند ولی ما نتوانستهایم با ساخت یک فیلم مناسب شخصیتی چون حاج حسین خرازی را به جامعه خود معرفی کنیم. قطعا اگر این قهرمانان واقعی به صورت شایسته و در قالب محصولات رسانهای مناسب معرفی شوند، جامعه و جوانان ما با دوران دفاع مقدس و معارف این دوران ناآشنا نبود.
انتهای پیام/