به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری نمایشگاه شرکتهای خلاق و دانشبنیان پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
در ابتدا، محمدحسین ایمانیخوشخو به تشریح دستاوردهای این پارک پرداخت و اظهار داشت: یکی از اهداف چنین نمایشگاههایی علاوه بر بازدید، حضور علاقهمندان برای سرمایهگذاری در عرصه صنایع فرهنگی است چراکه در این مسیرم ایدهها باید تبدیل به محصول شوند لذا آشنایی علاقهمندان به صنایع خلاق فرهنگی مهم است؛ این صنایع مبتنی بر دانش و تمدن کشورهاست.
وی درونزایی را ویژگی صنایع فرهنگی دانست و با تاکید براینکه این صنایع وابستگی خارجی ندارند، تاکید: صنایع فرهنگی جز دیپلماسی عمومی میباشند یعنی ارتباط مردم با مردم صورت میگیرد. در این عرصه رشتههای مختلف شامل هنرهای تجسمی، موسیقی، جشنها و آیینها، اسباببازی، کتاب، ورزش و تفریح و گردشگری از حوزههای صنایع خلاق میباشند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی عنوان کرد: ارزش صادراتی جهانی کالا و خدمات خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به رقم یک میلیارد و ۵۲۴ میلیارد دلار رسیده است. کشورهای چین، امریکا، ایتالیا، آلمان در این روند برترینها هستند که ۶۰ میلیون شغل در این حوزه را ایجاد کرده است.
ایمانی خوشخو خاطر نشان کرد: ما در کشورمان علیرغم ظرفیتهایی که داریم به لحاظ منابع و ظرفیتهای فرهنگی جز ۱۰ کشور دنیا هستیم اما وقتی به مرحلهی تولید صنایع فرهنگی میرسیم، جایگاه مناسبی نداریم. اخیرا لفظ صنایع خلاق در بین مسوولان خیلی مطرح میشود بنابراین اینکه ما به عنوان یک پارک تخصصی در این حوزه کار میکنیم و چهار سال از عمر فعالیت ما میگذرد، نشان از اهمیتی است که برای آن قائل بودیم. این پارک را به شرکتهای فرهنگی اختصاص خواهیم داد.
وی با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگ داشتههای فرهنگی زیادی داریم لذا باید فراتاریخی عمل کنیم، گفت: با همین سیاست ایجاد دهکدههای صنایع خلاق فرهنگی را در دستور کار داریم که تا پایان سال ۱۰ پردیس صنایع فرهنگی در سطح کشور ایجاد میشود. هدف ایجاد این دهکده صنایع خلاق فرهنگی تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان است.
انتهای پبام/ 121