به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاعپرس، جنگ تحمیلی ارتش عراق علیه ایران که در آخرین روز شهریور ۱۳۵۹ صورت گرفت باعث شد بسیاری از جوانان و حتی نوجوانان برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشورمان راهی مناطق جنگی شوند؛ اینها اغلب افرادی بودند که در مدارس مشغول تحصیل بودند که با شروع جنگ راهی جبههها شدند، اما برای اینکه از درس عقب نیفتند در اقدامی ابتکاری توسط بسیج کلاسهایی در این مناطق برقرار شد تا دانش آموزان در اوقات فراغت به یادگیری درس مشغول شوند.
به همین جهت موسسهای با عنوان رزمندگان اسلام تشکیل یافت تا به امور درسی دانش آموزان رزمنده به اصطلاح سرو سامانی بدهد حال بعد از گذشته حدود سه دهه از زمان تشکیل این موسسه که اکنون در ذیل بنیاد تعاون بسیج فعالیت میکند، به دنبال آموزشهای غیر حضوری جذاب با بهره گیری از تکنولوژیهای نوین آموزشی است؛ لذا به مناسبت هفته بسیج خبرنگار اجتماعی دفاعپرس به سراغ «محمدجواد نوروزی» مدیر مرکز تکنولوژی و نوآوریهای موسسه علمی رزمندگان اسلام رفته و گفتوگویی را در رابطه با آموزشهای مورد اشاره انجام داده است که در ادامه ماحصل آن را میخوانید.
دفاعپرس: ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩی ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﺩُﻧﺎﭖ» ﻣﻌﺮفی ﻛﺮﺩﻳﺪ؛ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭼﻪ ﺭﻭﻧﺪی ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺁﻥ ﺳﭙﺮی ﻛﺮﺩﻳﺪ؟
«دُناپ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨی ﻳﺎ ﻣﺨﻔﻒ «ﺩﻧﻴﺎی ﻧﻮﻳﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭش» ﺍﺳﺖ؛ ﻛﺮﻭﻧﺎ ﻛﻪ ﺷﻴﻮﻉ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﺁﻥ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ، ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪی ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮی ﻛﺮﻭﻧﺎ ﺳﭙﺮی میﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻫﻢ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ نمیﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺣﻀﻮﺭی ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ کنند.
ﻟﺬﺍ ﻛﺎﺭﮔﺮﻭﻩﻫﺎیی ﺩﺭ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪ ﻛﻪ یکی ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﮔﺮﻭﻩﻫﺎ، ﻛﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎﺯی ﺑﻮﺩ؛ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﻛﺎﺭ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎتی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ طی ﻣﺪﺕ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩی ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎی ﭼﻴﻦ ﻭ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﺩﺳﺖ یافتیم.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭی ﺧﺎصی، ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﻤﻮمی ﺗﻌﻄﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ ﭼﻪ ﺭﺍﻩ ﻛﺎﺭی ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺷﻮﺩ؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﻗﻴﻖ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻛﻼﺱﻫﺎ ﭼﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ آنلاﻳﻦ ﻭ ﭼﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺁﻓﻼﻳﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺑﻪ ﻫﺮ ﺭﻭی ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻳﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﺕ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺁﻣﻮﺯشی ﺩﻭ ﻛﺸﻮﺭ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﺍﺳﻨﺎﺩ ۱۴ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭسی ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ؛ ﻫﻢ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺁﻣﻮﺯشی ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺮﺭسی ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۳۴ ﺳﻨﺪ عالی ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊی ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺭﻳﻢ؛ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﺎﺭجی ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﻋﻤﻠﻴﺎتی ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭلی ﺍﺳﻨﺎﺩ داخلی ﻓﺎﻗﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﻭﻳﮋگی ﺑﻮﺩ.
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪی ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊی ﺁﻣﻮﺯشی ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺠﺎﺯی ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻳﻢ، ﺍﻳﻦ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۴۰۰ طی ﺑﺮﺭسیﻫﺎیی ﻛﻪ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۱۴۰ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺁﻣﻮﺯشی ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻮمی ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﻭﻳﺲﻫﺎی ﺁﻣﻮﺯشی ﻧﻘﺶ ﺗﻨﻈﻴﻢﮔﺮی ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.
ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺑﺎ ﺭﻭﻧﻤﺎیی ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ «شاد» ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺑﻮﺩ؛ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻪ ﻭﺯﻳﺮ ﻭﻗﺖ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺣﻀﻮﺭ ﻳﺎﺑﺪ ﺑﻠﻜﻪ میﺑﺎﻳﺴﺖ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺯی ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻳﻔﺎی ﻧﻘﺶ ﻛﻨﻨﺪ ﻭلی ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﻳﺘﺎی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ ﺗﺮﺱ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺷﺪﻧﺪ.
ﻭقتی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ میﮔﻔﺘﻴﻢ ﺗﻮجهی نمیﻛﺮﺩ، ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺯﻩ ﺷﻮﻳﻢ ﻟﺬﺍ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۱۴۰۱ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ؛ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﺪﻩ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻳﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺯی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ طی ﺁﻥ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺳﺮﻭﻳﺲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ و ﺍﺯ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﺮﻭﻳﺲﻫﺎیی ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﻳﻢ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍتی ﺍﺧﺘﺼﺎصی ﺳﺎﺯی ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻋﻼﻡ ﻛﻨﻴﻢ ﻫﺮ ﻛﺲ میﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﻮﺯﻩ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﻨﺪ، ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﻛﻨﺪ.
ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺳﺎﻝ ۱۴۰۱ ﻓﻌﺎلیت ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ یک ﺳﺮﻭﻳﺲ ﻣﺒﻨﺎیی ﻭ ﺑﻨﻴﺎﺩی ﺑﻪ ﺍﺳﻢ «ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪﺭﺳﻪ» ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺟﺎﺭی ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﻧﺎﻡ ﺗﺎ ﺻﺪﻭﺭ ﻛﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨی ﻛﺮﺩﻳﻢ.
دفاعپرس: ﭼﺮﺍ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺩُﻧﺎﭖ» ﻳﺎ ﺩﻧﻴﺎی ﻧﻮﻳﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻳﺪ؟
ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﺮﺍ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﻧﻴﺎی ﻧﻮﻳﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺷﻴﻮﻩ ﺳﻨﺘی نمیﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭﺱ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ شرایطی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻓﻨﺎﻭﺭیﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ، ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺣﻮﺯﻩ ﻫﻢ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭلی ﺣﻮﺯﻩ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
به همین منظور توسعه سامانه مدیریت مدرسه را با لحاظ کردن تکنولوژیهای نوین آغاز کردیم تا بتوانیم تمام فرایندهای داخل مدرسه را به واسطه ابزار روز آسان سازی کنیم و همچنین سرعت ببخشیم؛ علاوه بر این، سامانه آزمون هم راهاندازی شد که بر اساس موارد مختلف از جمله آزمونهای پیشین هر دانشآموز، آزمونهای بعدی را تولید میکند، زیرا همواره دغدغه داشتیم که دانشآموزان در مدرسه فقط یکسری سئوالات مشترک را بدون توجه به سطح دانشآموز پاسخ میدهند که این خود اصل بیعدالتی آموزشی است.
دفاعپرس: ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺁﻣﻮﺯشی ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻳﺪ؛ ﺍﻳﻦ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺁﻣﻮﺯشی ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ می ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺯﻳﺪ؟
ﺳﻨﺪی ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﺩُﻧﺎﭖ» ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻛﺎﻛﺮﺩﻫﺎی ﺁﻥ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯی ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺁﻣﻮﺯشی ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ سعی میﻛﻨﻴﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻتی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ مبتنی ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﻢ؛ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ یکی ﺍﺯ ﺷﺎﺧﺼﻪﻫﺎی ﺁﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪی ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯشی ﺍﺳﺖ ﻟﺬﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ میﻛﻨﻴﻢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ ﻳﺎ ﺳﻜﻮی ﺁﻣﻮﺯشی ﻗﺮﺍﺭ میﺩﻫﻴﻢ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ سامانههای ﺗﻮﻟﻴﺪی ﺑﺮﺍی ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻓﺮﻗی ﺑﻴﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺗﻬﺮﺍنی ﺑﺎ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺳﺎﻳﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺣﺠﻢ ﺩﺍﺩﻩﺍی ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ می ﺷﻮﺩ ﺑﺎ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯی ﻛﻪ ۱۲ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺭﺱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯی ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺩﻫﻢ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ۱۲ ﺳﺎﻝ ﺭﺳﻴﺪ، ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ اعلام کند که محتوای آموزشی شما تکمیل شده است.
دفاعپرس: ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺍی ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﺭﺍﻳﻤﻦ» ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺮﺩﻳﺪ؛ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻫﻢ ﺗﻮﺿیحی می ﻓﺮﻣﺎﻳﻴﺪ؟
«ﺭﺍﻳﻤﻦ» نخستین ربات آموزشی است؛ هیچ سابقهای درباره تولید و استفاده از ربات آموزشی در ایران وجود ندارد و در سایر کشورها هم باید جستجو کرد تا چنین امکانی را پیدا کرد؛ «رایمن» دانش آموز را وارد یک گفتوگو میکند و به کمک داستانهای جذاب و بازی وارسازی مطالب درسی، درس خواندن و تمرین کردن رو به یک فعالیت جذاب تبدیل میکند. حال با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد زمان معلمین صرف تمرین و مرور دروس میشود استفاده از «رایمن» باعث ذخیره زمان معلم و تمرکز بیشتر بر آموزش دروس میشود.
از دیگر سامانههای ما میتوان به سامانه منابع انسانی و سامانه مدیریت یادگیری اشاره کرد که در سامانه منابع انسانی از مدیریت کارکرد پرسنل، صدور احکام کارگزینی و تنظیم قراردادها تا تسهیلات مالی و خدمات رفاهی برای مدارس فراهم کردهایم و در سامانه مدیریت یادگیری، مؤسسات آموزشی میتوانند به تعداد بیشتری از افراد به طور مؤثر آموزش دهند و تجربه یادگیری در محیط آنلاین را بهبود بخشند.
پلتفرم «دُناپ» فعالیت خود را در چند بخش حیاتی تعلیم و تربیت شروع کرده و همواره به دنبال گسترش کاربرد تکنولوژی در این حوزه است، زیرا تعلیم و تربیت نسل آینده با تکنولوژی روز گِره خورده و ما در تلاشیم پیشرو و پرچمدار این حوزه در کشور باشیم.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ بعضی از خدمات ﺭﺍ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺑﺮخی ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺧﺮﻳﺪﺍﺭی ﻛﺮﺩﻳﻢ لذا ﻭقتی ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻳﻦ خدمات یک ﺟﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ، می ﺗﻮﺍﻥ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺯﻳﺎﺩی ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ.
دفاعپرس: ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ «ﺩُﻧﺎﭖ» ﭘﻴﺶ بینی ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ؟
ﺑﺮخی ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻓﻼﻳﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻓﻴﺰیکی انجام میﺷﻮﺩ.
دفاعپرس: ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻛﺮﻭﻧﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﺍﺭﺍﻳﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﻭﺏ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻭ ﺧﺮﻭجی ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺁﻣﻴﺰی ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺣﺎﻝ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﭘﻴﺶ بینی ﺑﺮﺍی ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵﻫﺎ ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﻭﺏ ﻛﺮﺩﻳﺪ؟
ﺷﺎﻳﺪ یکی ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭی ﻛﻼﺱﻫﺎی ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻛﻨﺪی ﺳﺮﻋﺖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺭﻓﻊ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺗﻤﻬﻴﺪﺍﺕ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻣﺨﺎﻟﻒ تعطیلی ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻟﺬﺍ ﻫﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪی ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻠﻢ، ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻟﺤﺎﻅ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ «ﺩُﻧﺎﭖ» قسمتی ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﺍﺭﻳﻢ؛ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﻂ ﻗﺮﻣﺰﻫﺎی ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ است؛ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﻢ «ﺭﺍﻳﻤﻦ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﻴﺎﺭ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺁﻣﻮﺯشی ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻳﻢ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﻓﻖ تعطیلی ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺮﺍﻛﺰ ﺁﻣﻮﺯشی ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﻌﺘﻘﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺁﻣﻮﺯﺵﻫﺎ ﺭﺍ میﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡﻫﺎی ﺁﻣﻮﺯشی ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻥ ﺳﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ میﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﭘﻨﺞ ﺑﺨﺶ ﺍﻧﻴﻤﻴﺸﻦ ﻳﺎ ﭘﻮﻳﺎ ﻧﻤﺎﻳی ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺟﺬﺍﺑﻴﺖ، ﻣﻮﺟﺐ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ وقتی ﻛﻪ ﺻﺮﻑ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی ﻣﺘﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ میﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺭﻭﺱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ میﺩﻫﺪ.
ﺩﺭ این ﺭﺍﺳﺘﺎ ﻣﺎ ﻫﺮ شخصیتی ﻛﻪ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺩﺭ «ﺩُﻧﺎﭖ» ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﻴﻢ، ﺳﺎﻋﺖﻫﺎی ﺯﻳﺎﺩی ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺧﻠﻖ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﻮﻳﺎ ﻧﻤﺎیی ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ میﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍی ﻣﺨﺎﻃﺐ ﮔﻴﺮﺍیی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﻨﺪ.
دفاعپرس: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﺎ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﻭﺏ ﺍﺭﺍﺋﻪ میﺩﻫﻴﺪ، ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺭﺍی ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﭘﺮﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﮔﻮﺷی ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻳﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ میﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺁﻣﻮﺯشی ﺭﻋﺎﻳﺖ میﺷﻮﺩ؟
ﺑﺮﺍی ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﺍﺑﺘﺪﺍ میﺗﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻘﻮﻝ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﮔﻔﺘﻪ میﺷﻮﺩ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﮔﺰﺍﺭی ﻫﺮ کلاس ﺁﻧﻼﻳﻦ ﺩﺭ ﺍﭘﻠﻴﻜﻴﺸﻦ «ﺍَﺩُبی» ﻫﺮ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﻳﺪ ۲۵۰ ﻣﮕﺎﺑﺎﻳﺖ ﺳﺮﻭﺭ ﺧﺎلی ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭلی ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ یک ﮔﻴﮕﺎﺑﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﻮﻳﻢ ﻳﺎ ﺣﺠﻢ ﺳﺮﻭﺭ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮی، ﻛﻢ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ کسی ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ میﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﻣﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺘﺎﺏ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﺪ؛ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩﺍی ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻮﻥ ﻧﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﻋﻠﻢ میﺁﻣﻮﺯﻧﺪ، ﻧﻪ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺟﺬﺍﺑﻴﺖ ﺩﺍﺭﺩ.
دفاعپرس: ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﺸﻮﻳﻖ میﺷﻮﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺘﺎﺏﻫﺎی ﺩﺭسی ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺮﺩ؟
ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺭسی ﺗﻮﺳﻂ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ خوبی ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ بعضی ﻛﺘﺎﺏﻫﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻠﻮﻡ ﺭﺍ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ میﻛﻨﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻣﺘﻮﺟﻪ نمیﺷﻮﺩ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻫﻢ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺘﺎﺏﻫﺎی ﻣﺪﺍﺭﺱ ﺑﻪ ﻧﻮعی ﻧﻘﺶ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﮔﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭلی ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺷﺪنی ﺍﺳﺖ؟
ﺣﺎﻝ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺭﺑﺎﺕ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ، ﻫﻢ ﺟﺬﺍﺑﻴﺖ ﻭ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪی ﺑﻪ ﺩﺭﺱ ﺑﺮﺍی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ میﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮیی انجام میﮔﻴﺮﺩ؛ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻨﺒﻊ ﺩﻳﮕﺮی ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﺪﺍﺭﺩ ولی ﺁﻳﺎ میﺷﻮﺩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻓﻘﻂ متکی ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﺎﺷﺪ؟
ﺍﻻﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎیی ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﻢ ﺭﺑﺎﺕ ﻓﻴﺰیکی ﻫﻢ ﺑﺴﺎﺯﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ کمک ﻣﻌﻠﻢ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺣﻀﻮﺭ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭﺱ ﺑﺪﻫﺪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﻴﺎﺭ ﻣﻌﻠﻢ.
دفاعپرس: ﺁﻳﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻫﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟
ﺗﺎ ﻛﻨﻮﻥ «ﺭﺍﻳﻤﻦ» ﺭﺍ ۴۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺧﺮﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﺮﻳﺪ ﺳﺮیﻫﺎی ﺑﻌﺪی ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ «ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﺪﺭﺳﻪ» ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۳۵۰ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻓﻌﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ حالی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷ ﻣﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩﻳﻢ.
دفاعپرس: ﺁﻳﺎ ﺍﻳﺪﻩ ﻃﺮﺍحی ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﺮﺩﺍﺭی ﺍﺯ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺧﺎﺭجی ﺑﻮﺩ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻥ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟
طی ﺷﺶ ﻣﺎﻩ ﻧﺨﺴﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎی ﺩﺍخلی یک ﺑﻪ یک ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺮﺭسی ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ ﻫﺮ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﭼﻪ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎتی ﺍﺳﺖ؛ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎی ﺩﺍخلی، ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺧﺎﺭجی ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺭﺻﺪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺑﻮﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻃﺮﺍحی ﺭﺑﺎﺕ، ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺧﺎﺭجی ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭسی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﺍخلی ﻧﺪﺍﺭﺩ.
دفاعپرس: ﺳﻄﺢ ﺩﺳﺘﺮسی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺗﺎ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎیی ﻛﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟
ﺳﻄﺢ ﺩﺳﺘﺮسیﻫﺎ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺩﺭ ﺑﺪﻭ ﺷﺮﻭﻉ، ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺳﺘﺮسی ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻟﺬﺍ ﺍﺑﺘﺪﺍ مدیر ﺑﺎﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻭﻟﻴﺎی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ میﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﺍی ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻣﺪﺭﺳﻪ، ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺷﻬﺮﻳﻪ ﻭ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ میﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ «ﺭﺍﻳﻤﻦ» ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ میﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻛﻨﺪ.
گفتوگو از رحیم محمدی
ﺍﻧﺘﻬﺎی ﭘﻴﺎﻡ/ 231