ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بلغارستان:

مصوبه اخیر کنگره آمریکا مانع عمده‌ای را ایجاد کرد

وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا گفت: این اقدام مانع عمده‌ای در مسیر ایجاد کرد؛ که امیدواریم دولت آمریکا مانع این اقدامات شود.
کد خبر: ۶۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ - 21December 2015

مصوبه اخیر کنگره آمریکا مانع عمده‌ای را ایجاد کرد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان ظهر امروز (30 آذرماه) در حاشیه دیدار با "دانیل میتو" همتای بلغارستانی خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اظهار داشت: هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان بهزودی در تهران برگزار میشود.

وی درخصوص  مصوبه اخیر کنگره آمریکا نیز گفت: این اقدام مانع عمدهای در مسیر ایجاد کرد که با روشهای قانونی تلاش کردند مانع رسیدن به راهحل شوند و امیدواریم دولت آمریکا مانع این اقدامات شود؛ که در نامه آقای کری این تعهد اعلام شده و ما نیز امیدواریم بتوانیم این سنگی که یک گروه بیشتر متمایل به اختلاف و بحران قرار دادهاند، را حرکت دهیم.

ظریف تصریح کرد: از روشهای مختلف اطمینان میگیریم که این موضوع مانعی ایجاد نکند که وزیر خارجه آمریکا در نامهای به ما اعلام کرده که به تعهد خود عمل میکند.

"دانیل میتوف" وزیر خارجه بلغارستان نیز در این کنفرانس خبری مشترک با تشکر از مهماننوازی و مذاکرات انجام شده با مقامات کشورمان، گفت: دیروز ملاقات خوبی با رئیس جمهور داشتم و امروز نیز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزیر راه دیدارهایی داشتم که تفاهمنامههایی در زمینه آموزش، علوم و ورزش منعقد کردیم و امیدواریم پروژههای توافقشده را اجرایی کنیم که مهمترین آنها  کریدور ترانزیتی است.

وی بلغارستان را حوزه ورود ایران به اروپا خواند و ابراز امیدواری کرد که این موضوع تبدیل به اساسیترین موضوعات مورد بحث طرفین شده و در همکاری گازی ایران و اروپا موثر واقع شود.

وزیر خارجه بلغارستان افزود: میدانم ایران به تعهدات خود پایبند است و ما میتوانیم روابط خود را مانند گذشته و حتی فراتر از آن گسترش دهیم.

وی در خصوص تصمیم کنگره آمریکا برای ایجاد محدودیتهایی در صدور روادید گفت: طرفین باید متعهد به اجرای برجام باشند. در ایران و آمریکا برخی مخالفان برجام وجود دارند و ما باید به آن واقف باشیم. آقای کری با نگاهی مثبت به موضوع نگاه کرد و همچنین آقای ظریف نیز چنین رویکردی داشت.

میتوف برجام را یک موضوع و فرآیند وین را یک موضوع دانست که ارتباط زیادی به هم ندارند؛ اما هدف آنها در خصوص ایران و حل و فصل مسائل منطقهای یکسان است.

وی افزود: با همکاری یکدیگر میتوانیم مشکلات منطقه ازجمله سوریه را خاتمه بخشیم.

وزیر خارجه بلغارستان با اشاره به دیدارهای سازندهای که در تهران داشت و حوزههای مهمی را که برای گسترش روابط شناسایی کرد، یادآور شد: میتوانیم از طریق آنها به سوی گسترش و تعمیق روابط گام برداریم.

میتوف ادامه داد: بلغارستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا است و ایران نقش مهمی را در حوزه انرژی میتواند ایفا کند.

وزیر خارجه بلغارستان همکاریها بین دو کشور را بسته به این دانست که در چه حوزههایی خواهان گسترش آن باشند.

به گفته وی ایران یکی از مهمترین منابع در خصوص تنوعسازی منابع گازی برای اتحادیه اروپاست.

وی درباره زمان لغو تحریمها نیز گفت: انتظار داریم که تاریخ برداشتن تحریمها تا آخر ماه جاری باشد؛ اما برخی مشکلات فنی موانعی را ایجاد کرده است. ما نیاز به صبر و تحمل بیشتری داریم و همینطور تعهد ایران.

میتوف یادآور شد: مسیری که در پیش روی ماست فرصتها و چالشهایی دارد و ما در منطقه چالشهایی مانند داعش داریم که همکاریهای آینده ما تعیین کننده است و این همکاریها بسیار مهم میباشد.

نظر شما
پربیننده ها