دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جایگاه سه مسجد مهم در تاریخ ادیان اللهی

این روزها که در نوار غزه و در نزدیکترین نقطه به مسجدالاقصی درگیری بالا گرفته است، یادآوری اماکن مقدس برای پیروان ادیان اللهی می تواند تداعی‌کننده آرامش و صلح و دوستی و احترام به همنوع قلمداد شود.
کد خبر: ۶۳۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴ - 23November 2023

جایگاه سه مسجد مهم در تاریخ ادیان اللهیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: مسجد به عنوان پایگاه مهم عبادی و اجتماعی در تاریخ و فرهنگ اسلامی نقشی مهم را ایفا کرده است. مسجد در اسلام نه تنها جایگاه نماز، عبادت و راز و نیاز با ذات اقدس احدیت است بلکه جایگاه حفظ همبستگی و وحدت بین مسلمین در سراسر جهان به شمار می‌آید. وقوع جنگ در غزه و در نزدیکی مسجدالاقصی، فرصت مناسبی است تا به طور اجمالی تاریخ سه مسجد مهم تاریخ اسلام مورد واکاوی قرار گیرند:

مسجدالاقصی

مسجدالاقصی در شهر بیت المقدس واقع شده است. این شهر برای تمامی ادیان ابراهیمی (کلیمی، مسیحی و اسلام) حائز اهمیت و ویژگی های تاریخی و مذهبی منحصر به فردی است. قبه الصخره و مسجدالاقصی در این شهر هستند. قبه الصخره بنا بر ادله ی زمین شناسی نوک کوهی است که در اعماق زمین است و نوک این کوه از سطح زمین بین یک تا دو متر بیرون آمده و به شکل یک صخره دیده می شود. دور تا دور این صخره، ساختمانی هشت ضلعی ساخته شده است که گنبدی طلایی بر بام آن جلوه گری می‌کند.

در روایات اسلامی آمده است، حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله و سلم) در شب معراج از مسجد الحرام در مکه به این مکان مقدس آمده و به همراه همه‌ی پیامبران به درگاه اللهی نماز گزاردند و سپس از فراز همین صخره با براق خویش به معراج رفتند. خداوند متعال در سوره ی اسراء آیه ی یکم در باب معراج نبی مکرم اسلام می فرماید: سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ منزّه و پاک است آن [خدایی] که شبی بنده اش محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) را از مسجدالحرام به مسجد الاقصی که پیرامونش را برکت دادیم، سیر [و حرکت] داد، تا [بخشی] از نشانه هایِ (عظمت و قدرت)خود را به او نشان دهیم؛ یقیناً او شنوا و داناست.

همچنین در روایات اسلامی آمده است که اسرافیل در این مکان(قبه الصخره) در صور قیامت خواهد دمید؛ و نیز شیطان در این نقطه از جهان به قتل خواهد رسید. این نقطه از جهان هستی را نزدیک ترین نقطه به آسمان قلمداد می توان کرد.

به باور کلیمیان نیز آدمی از خاک این صخره آفریده شده و نیز حضرت ابراهیم خلیل الله فرزندش را برای قربانی کردن بر روی این صخره برد. لازم به یادآوری است کلیمیان بر این باورند که قرار بود ابراهیم (ع) فرزندش حضرت اسحاق (ع) را قربانی کند؛ ولی مسلمانان معتقدند حضرت اسماعیل (ع) در مکه برگزیده شد تا قربانی گردد.

مسجدالاقصی که در شهر بیت المقدس و در نزدیکی قبه الصخره واقع شده، یکی دیگر از اماکن مقدس نزد کلیمیان، مسیحیان و مسلمانان است. این مسجد که دارای گنبدی سبز رنگ و پانزده در ورودی است که امروزه پنج در آن بسته است. کلیمیان بر این باور استوار هستند که این مسجد محل اولیه ی معبد حضرت سلیمان نبی (ع) بوده و تابوت عهد در زیر این بنا قرار دارد. این مسجد در طول تاریخ بسیار مورد تعدی قرار گرفت و بارها بازسازی شد. برخی مسیحیان معتقدند در صورت تخریب این مسجد و بیرون آوردن تابوت عهد حضرت سلیمان، عیسی ابن مریم (علی نبیناءالتحیه و الثناء) ظهور خواهند کرد. بر اساس همین عقیده در طول تاریخ برخی مسیحیان قصد تخریب، ویرانی و آتش زدن این بنای مقدس را داشتند. این مسجد نخستین قبله گاه مسلمانان بوده و برای مسلمین از قداست ویژه ای برخوردار است. نقل است که حضرت آدم (ع) چهل سال پس از ساخت بیت الله الحرام به فرمان خداوند این مسجد را ساخته است. بنا بر روایات اسلامی، در دوران خلافت عبدالملک ابن مروان و ولید ابن عبدالملک این مکان به صورت مسجدی اسلامی بازسازی شد.

مسجدالحرام

بیت‌الله الحرام در شهر مکه در عربستان واقع شده است. در مرکز صحن این مسجد ساختمان مکعب مستطیل شکل کعبه قرار دارد که قبله‌ی دوم مسلمانان است. چنانچه قبلا نیز ذکر شد بنا بر بعضی روایات حضرت آدم(ع) نخستین کسی بوده است که این ساختمان مقدس را بنا کرده است. پس از مدتها بنای کعبه که زیر طوفانی از شن رفته بود، به فرمان خداوند و به دست توانای حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهمالسلام بازسازی و مرمت شد. در زمان حضرت نبی مکرم اسلام(ص) کعبه به عنوان دومین قبله ی مسلمین تعیین شد. در دوران خلیفه ی دوم چند خانه که مشرف به کعبه بودند توسط دولت اسلامی خریداری و مسجدی بنا شد و اینگونه سنگ بنای مسجد الحرام در اطراف کعبه شکل گرفت. حضرت مولا علی علیه السلام در داخل خانه ی خدا (کعبه) زاده شدند و این مهمترین رخداد تاریخ این بنا به شمار می رود.

مسجدالنبی

نخستین کسی که در مدینه منوره اقدام به ساخت مسجد کرد، خود شخص رسول الله (ص) بودند. فاصله‌ی بین بیت پیامبر و مسجد زیاد نبود؛ از همین رو پس از رحلت ایشان و در زمان خلفای راشدین ساختمان مسجد و خانه ی حضرت محمد (ص) (که ایشان در آنجا مدفون شده بودند) به هم وصل شد. این اقدام باعث شد تا عاشق نبی خدا، هم بتوانند به زیارت مزار مطهر پیامبر اسلام بروند و هم در مسجدی که ایشان بنا نهاده بودند، نماز بگزارند.

مسجد کوفه که محل شهادت حضرت مولا علی (ع) است نیز از دیگر مساجد مهم و تاریخی صدر اسلام به شمار می آید اما در میان تمامی مساجد جهان اسلام سه بنای مسجد الاقصی، مسجدالحرام و مسجدالنبی از اهمیت فراوانی نزد پیروان ادیان ابراهیمی برخوردارند.

مسجد همواره علاوه بر این که محل تعبد و عرض بندگی به درگاه خداوند بوده، جایگاهی برای آشنایی بهتر و بیشتر با خواهران و برادران دینی است و بهترین مجال برای رفع و حل مشکلات به شمار می رود. این روزها که در نوار غزه و در نزدیکترین نقطه به مسجد الاقصی درگیری بالا گرفته است، یادآوری اماکن مقدس برای پیروان ادیان اللهی می تواند تداعی گر آرامش و صلح و دوستی و احترام به همنوع قلمداد شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار