یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

بسیج؛ پیشگام میدان نبرد و پیشتاز عرصه خدمت

ظرفیت‌های بسیج آن‌قدر گسترده است که در هر زمان و هر عرصه‌ای می‌تواند یاریگر ملت ایران و در خدمت اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی باشد.
کد خبر: ۶۳۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵ - 26November 2023

بسیجگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با صدور فرمان تشکیل «بسیج مستضعفین» در پنجم آذر ۱۳۵۸ نهالی را غرس کردند که امروز به درختی تناور با ریشه‌هایی مستحکم تبدیل شده است. 

بسیج از بدو شکل‌گیری تا به امروز در عرصه‌های متعددی منشأ خیرات و برکات بوده و انقلاب اسلامی را در دستیابی به اهداف متعالی خویش، یاری کرده است. 

دفاع مقدس نخستین آوردگاه بزرگی است که «لشکریان مخلص خدا» با حضور مجاهدانۀ خویش در آن حماسه آفریدند و نقش مؤثری در مقابله با ارتش بعثی عراق ایفا کردند. 

حضور بسیجیان در جبهه‌های حق علیه باطل از آنجایی حائز اهمیت است که در آغاز جنگ تحمیلی هم ارتش به واسطۀ شرایطی که در پی وقوع انقلاب در کشور رخ داده بود، از آمادگی و توان لازم برخوردار نبود و هم سپاه به‌عنوان یک نهاد تازه‌تأسیس علاوه بر نداشتن تجربه، امکانات لازم برای ورود به عرصه جنگی بزرگ را نیز در اختیار نداشت و لذا دو مجموعه اصلی در نیرو‌های مسلح کشور در آن زمان با مشکلاتی مواجه بودند که فقط حضور نیرو‌های بسیجی می‌توانست کمبود‌ها و کاستی‌های موجود در جبهه‌های نبرد را تا حدود زیادی جبران کند. 

البته حضور بسیج در عرصه نظامی، محدود به دفاع مقدس نبوده و پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیز بسیجیان در مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب و حل بحران‌هایی همچون غائله کردستان نقش‌آفرینی مؤثری داشتند. 

اما پس از دوران دفاع مقدس، بسیج قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود را در خدمت سازندگی کشور قرار داد و با تشکیل گروه‌های جهادی ضمن کمک به بازسازی اماکن آسیب‌دیده در جنگ، رویکرد کمک به مردم در مناطق محروم و کم‌برخوردار را پیش گرفت و توانست در این زمینه مراکز آموزشی و درمانی متعددی را در نقاط مختلف کشور احداث و نسبت به ساخت و یا بازسازی منازل نیازمندان اقدامات قابل توجهی را انجام دهد. 

همچنین بسیج طی سال‌های گذشته در جمع‌آوری و توزیع اقلام مورد نیاز برای محرومان جامعه فعالانه در صحنه حاضر بوده است. 

کمک به نیرو‌های نظامی و انتظامی در ایجاد امنیت پایدار در مناطق مختلف کشور به‌ویژه مرز‌ها از دیگر کارکرد‌های بسیج محسوب می‌شود که در این عرصه نیز همچون دوران دفاع مقدس، بسیجیان بسیاری جان شیرین خویش را فدای حراست از انقلاب اسلامی، کشور و آرامش و امنیت هم‌وطنان کرده‌اند. 

در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه نیز بسیجیان جزو نخستین گروه‌هایی هستند که به‌منظور امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و تأمین نیاز‌های مردم حادثه‌دیده در صحنه حضور می‌یابند و به ارائه خدمت می‌پردازند. 

شیوع کرونا هم از جمله حوادث بزرگی بود که در سطح جهان رخ داد و کشور ما را نیز دچار چالش و درگیر مشکلات متعددی کرد؛ حادثه‌ای که به جهت سوء مدیریت مسئولان در دولت دوازدهم، خسارات و تلفات جانی بسیاری را رقم زد؛ اما در این صحنه نیز بسیج با اجرای «طرح شهید سلیمانی» توانست در مهار و کنترل کرونا گام‌های بلندی بردارد.

در مجموع می‌توان گفت که ظرفیت‌های بسیج آن‌قدر گسترده است که در هر زمان و هر عرصه‌ای می‌تواند یاریگر ملت ایران و در خدمت اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی باشد. 

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها