یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

عملکرد نیروهای مسلح در نبرد با دشمن نامرئی

در ماه‌های گذشته، عرصه مقابله با کرونا جدیدترین آوردگاه نیرو‌های مسلح بوده است؛ عرصه‌ای که توان این نیرو‌ها در حوزه مقابله با تهدیدات بیولوژیک را به چالش کشیده است.
کد خبر: ۴۲۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱ - 01November 2020

/گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ راهبرد «قوی شدن» که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در حوزه بازدارندگی دفاعی از سال‌ها پیش به‌عنوان یک هدف مهم، همواره در دستور کار نیرو‌های مسلح بوده و بر این اساس، فعالیت‎‌های متعدد و گسترده‌ای صورت گرفته است.

قرار گرفتن نام ایران در زمره معدود کشور‌های سازنده تسلیحات و تجهیزات دفاعی نوین ازجمله انواع موشک، پهپاد، رادار و... گواهی بر این مدعاست که نیرو‌های مسلح ایران تاکنون تحت فرماندهی و هدایت امام خامنه‌ای، تأسی خود به آیه شریفه «واعدوا لهم مستطعتم من قوه» را به شکلی مثال‌زدنی به نمایش گذاشته و هرگونه اقدام خصمانه‌ای را با قدرت و صلابت پاسخ داده‌اند.

نیرو‌های مسلح ایران همچنین با وجود قرار داشتن در شرایط تحریم و برخورداری از کمترین بودجه دفاعی نسبت به بسیاری از کشور‌های منطقه و جهان، توان دفاعی کشور را به نحو مطلوبی افزایش داده و پشتوانه قابل اتکایی برای دستگاه دیپلماسی کشورمان بوده‌اند.

جدای از مباحث نظامی، نیرو‌های مسلح هنگام وقوع بلایا و حوادث طبیعی، در زمینه امداد و خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان نیز نه‌تنها یاری‌گر دستگاه‌های ذی‌ربط بوده‌اند، بلکه در بسیاری از مواقع، با اقدامات جهادگونه خود، در خدمت‌رسانی به مردم، گوی سبقت را از این دستگاه‌ها ربوده‌اند.

در ماه‌های گذشته نیز، عرصه مقابله با کرونا جدیدترین آوردگاه نیرو‌های مسلح بوده است؛ عرصه‌ای که چهره تازه‌ای از مأموریت‌های نیرو‌های مسلح را به نمایش گذاشته و توان این نیرو‌ها در حوزه پدافند زیستی و مقابله با تهدیدات بیولوژیک را به چالش کشیده است.

بر این اساس، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و اقشار مختلف بسیج از بدو شیوع کرونا در کشور، ذیل قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) اقدامات مختلف و متعددی را در حوزه مقابله با کرونا انجام داده‌اند.

بکارگیری تمامی ظرفیت‌های درمانی و بیمارستانی، آماده‌سازی بیمارستان‌های سیار و نقاهتگاه‌ها برای پذیرش بیماران، ساخت کیت تست کرونا، تولید و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و...، اجرای عملیات گندزدایی معابر و اماکن، تلاش برای تولید دارو و واکسن کرونا، تهیه و توزیع سبد معیشتی میان نیازمندان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا در قالب رزمایش کمک مومنانه و... ازجمله اقدامات صورت گرفته توسط نیرو‌های مسلح در عرصه مقابله با کرونا بوده است.

همچنین تقدیم شهدای مدافع سلامت که در حین رسیدگی به بیماران و در عرصه مقابله با کرونا جان باختند، نمایانگر ایثار و تلاش جهادگونه نیرو‌های مسلح در یاری‌رسانی به بخش بهداشت و درمان کشور است؛ البته بیان این نکته ضروری است که پادگان‌ها و مراکز نظامی کشور، کمترین میزان ابتلا به کرونا و پایین‌ترین میزان تلفات انسانی را در این زمینه داشته‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد نیروهای مسلح جدای از تلاش مؤثر خود برای مقابله با ویروس کرونا در سطح کشور، عملکرد درون‌سازمانی قابل قبولی نیز در مقابله با این دشمن نامرئی داشته‌اند.

طبق گفته فرماندهان و مقامات ارشد نظامی، نیرو‌های مسلح ایران ظرفیت‌های دفاعی کشور را متناسب با تهدیدات، افزایش داده و در حوزه جنگ نظامی، توان انجام هر اقدامی را از دشمن سلب کرده‌اند؛ بر این اساس و با توجه به وجود تهدیدات بیولوژیک، لازم است که دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های مربوطه، از اقدامات نیرو‌های مسلح در عرصه پدافند زیستی حمایت مطلوبی صورت دهند، تا راهبرد قوی شدن در این عرصه نیز همانند سایر حوزه‌های دفاعی، اجرایی و بر مصونیت کشور در مقابل تهدیدات، افزوده شود.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها