وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از اولویت‌های نظام سلامت است

عین‌اللهی گفت: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در اولویت نظام سلامت قرار دارد که می‌توان علاوه بر پویش ملی سلامت به اجرای برنامه سلامت خانواده که برای هر کد ملی در کشور پرونده سلامت الکترونیک تشکیل شود، اشاره کرد.
کد خبر: ۶۳۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ - 28November 2023

اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از اولویت‌های نظام سلامت استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه‌شنبه) در آیین تقدیر از رتبه‌های برتر دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی که در دانشکده پرستاری علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید اقدامات سلامت به سمت پیشگیری محور باشد نه درمان محور، اظهار داشت: از زمان اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تاکنون، ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان در این پویش از وجود بیماری فشارخون بالا و قند خود بی‌خبر بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه بر اساس گزارش سازمان جهان بهداشت است، اظهارداشت: افزایش امید به زندگی از ۵۶ به ۷۶ سال، مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هزار جمعیت به هشت در هزار جمعیت، مرگ و میر کودکان از ۳۳ به ۱۴ در هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

عین اللهی افزود: بسیاری از بیماری‌های واگیر شامل سل و فلج اطفال هنوز در کشور‌های همسایه از جمله افغانستان وجود دارد، ولی ما توانستیم این بیماری‌ها را در کشور کاهش و ریشه کن کنیم.

وی با اشاره به دستاورد‌های نظام سلامت در دوران همه‌گیری با انجام واکسیناسیون عمومی گفت: با واردات انبوه و کمک مردم روزانه بیش از یک میلیون واکسن کرونا تزریق کردیم و میزان فوتی‌ها از آذر ۱۴۰۰ تا به امروز ۱۲۲ هزار نفر بوده و این ماحصل مشارکت مردم در قالب‌های مختلف نیرو‌های بسیجی و داوطلبانه بوده است.

وی با اشاره به توانمندی ایران در تولید ۶ واکسن کرونا، از آمادگی ایران برای تولید سایر واکسن با بروز احتمالی بیماری‌های نو پدید خبر داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث پاسخگویی به نیاز مردم و جامعه از اهداف مهم ما است، گفت: اکنون از لحاظ آموزشی در تمامی رشته‌های علوم پایه و بالینی دانشجو در مقاطع مختلف تربیت می‌شوند. حدود هزار عضو هیات علمی داریم و ۴۸ درصد اساتید زنان هستند و بر خلاف تبلیغات غلط، بانوان جزو دانشمندان کشور محسوب شده و فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: اکنون سیستم آموزش ما در تمام مقاطع ساختار خوبی دارد و باید در آموزش سرمایه گذاری شود که مهمترین آن استفاده از روش‌های جدید به خصوص هوشمند سازی در آموزش است.

وی به ضرورت استفاده از شبیه ساز‌ها در آموزش اشاره کرد و افزود: باید آموزش‌های سنتی را کنار گذاشت و از روش‌های جدید و سیستمی استفاده کرد.

عین اللهی، تصریح کرد: دانشجو نیز باید به روش‌های نوین آموزش دستیابی داشته و خود را به روز کند، زیرا دانش امروزه به سرعت در حال تغییر است.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید دانشجویان با بیماری‌های شایع کشور آشنا شوند، مهمترین مسئله در علم پزشکی آن است که پیشگیری محور باشیم نه درمان محور.

عین اللهی بر مسئله تغذیه نیز اشاره کرد و گفت: سبک زندگی سالم باید در جامعه ترویج یابد، مصرف زیاد فست فودها، چربی‌ها و نمک زیاد مضر بوده و باعث افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی و ۵۰ درصد مواد اولیه داخلی تامین می‌شود، این دستاورد‌ها را موفقیت آمیز دانست و گفت: باید سعی کنیم به خودکفایی در این محصولات برسیم.

آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی است

ابوالفضل باقری معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: هم اکنون دانشجویان رشته پزشکی در بیش از ۴۲ کشور در ایران مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۱۵۰رشته تخصص، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور وجود دارد و هیچ بیماری برای درمان به خارج از کشور اعزام نمی‌شود.

وی شمار دستیاران تخصصی را ۱۸ هزار نفر برشمرد و اظهار داشت: آن‌ها گنجینه و پشتوانه کشور هستند البته مشکلات هم وجود دارد که در حال برطرف کردن آن‌ها هستیم.

باقری فرد تصریح کرد: در طول ۲ سال اخیر وضعیت مناسبی در برگزاری آزمون دستیاری داریم، قبل از شروع دولت مردمی حق الزحمه دستیاری حدود ۲ میلیون تومان بود اکنون به هشت تا ۱۱ میلیون تومان افزایش یافته البته این مقدار هم کم است و سعی در افزایش آن داریم.

وی تاکید کرد: آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی است، تلاش می‌کنیم کیفیت آموزش پزشکی را ارتقا دهیم.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: آزمون‌های دستیاری به سمت آزمون‌های کمی و کیفی رفته است و هیئت‌های بورد تبدیل به هیئت‌های تاثیرگذارتر از گذشته در زمینه سیاست گذاری‌ها تبدیل شده اند.

وی اظهار داشت: از نظرات کارشناسی هیئت‌های بورد در زمینه موضوع‌های تخصصی استفاده کردیم و همین مسئله سبب پیشبرد بهتر کار‌ها و راهبرد‌ها شده است.

زالی تصریح کرد: هم اکنون تحولات چشمگیری در حوزه پزشکی شاهد هستیم و فارغ التحصیلان باید هر ۶ ماه اطلاعات خود را به روز رسانی کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار