«احمد عطایی» مدیر انتشارات «قدر ولایت» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت صدبرابری شدن تولیدات فرهنگی حوزه دفاع مقدس و مقاومت، اظهار داشت: فعالیت در حوزه دفاع مقدس به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، همانند گنجی است که هرچقدر از آن استخراج کنیم، باز هم کم استخراج کردهایم؛ بنابراین وقتی امام خامنهای از ضرورت صدبرابری شدن تولیدات فرهنگی حوزه دفاع مقدس و مقاومت سخن میگویند، به این معناست که ایشان میخواند تأکید کنند که ما چقدر در این زمینه عقب هستیم.
مدیر انتشارات «قدر ولایت» با تأکید بر اینکه ما باید در راستای صدبرابری شدن تولیدات فرهنگی حوزه دفاع مقدس و مقاومت، تلاشهای خود را ۱۰۰ درصد اضافه کرده و در این مسیر شب و روز نشناسیم، تصریح کرد: صدبرابر شدن تولیدات فرهنگی دفاع مقدس و مقاومت، بایستی با توزیع این تولیدات فرهنگی نیز هماهنگ باشد؛ یعنی اگر میخواهیم تولیدات این حوزه را صدبرابر کنیم، باید توزیع آن را نیز صدبرابر کنیم؛ بنابراین دستاندرکاران فرهنگی کشور نیز باید حمایتهای خود را صدبرابر کنند؛ اما ما هیچ تلاش هماهنگی را در این حوزه شاهد نیستیم.
«عطایی» با انتقاد از اینکه بین افزایش عناوین و شمارگان کتابهای دفاع مقدس با حمایتها و توزیع آنها هماهنگی وجود ندارد، بیان داشت: در این راستا، شبکه مناسبی برای حمایت از توزیع عناوین جدید تولیدشده و معرفی آنها به مخاطبان وجود ندارد؛ بنابراین مسئولان فرهنگی کشور باید حمایتهای خود را متناسب با صدبرابری شدن تولیدات فرهنگی حوزه دفاع مقدس و مقاومت افزایش داده و امکان توزیع آنها بین مخاطبان را بیشتر کنند.
وی ادامه داد: کتابهای حوزه دفاع مقدس و مقاومت، معمولاً بهغیر از آنهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آنها تفریظ مینویسند و یا کتابهایی که درباره شهدای شاخص نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی هستند، مابقی آنها در یک سطح محدودی منتشر میشوند و در همان سطح محدود هم باقی میمانند و نه ویترین میشوند و نه از آنها حمایت میشود تا در کتابخانهها، مدارس و دانشگاههای سراسر کشور توزیع شوند.
مدیر انتشارات «قدر ولایت» با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور، گفت: عوامل مختلفی میتواند موجب افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور شود که یکی از این عوامل خانوادهها هستند؛ این درحالی است که فضای مجازی امروز اوقات فراغت خانوادهها را پر کرده است؛ بنابراین ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از خانوادهها آغاز شده و به مدارس و دانشگاهها و متولیان فرهنگی جامعه برسد.
«عطایی» نقش ائمه جمعه، ائمه جماعات، اساتید و معلمان در ترویج فرهنگ کتابخوانی را نقشی مهم و اساسی دانست و خاطرنشان کرد: افزایش هزینههای خرید کتاب و سنگین شدن قیمت آن، موجب شد تا کتاب در سبد خرید خانوادهها کمرنگتر شود؛ بنابراین کسانی که با نسلهای نوجوان و جوانان ما ارتباطهای تحصیلی و معنوی دارند، با انجام اقدامات تبلیغاتی خود، فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنند؛ بنابراین فرهنگ کتابخوانی بدون همکاری افراد موثر در فرهنگ جامعه ترویج نخواهد شد.
انتهای پیام/ 113