امام جمعه اصفهان:

دیوان محاسبات نسبت به احدی تبعیض قائل نشود

آیت‌الله «طباطبایی‌نژاد» با بیان اینکه کار دیوان محاسبات به دلیل وجود قضاوت، امری دشوار و خطیر است، گفت: دیوان محاسبات نسبت به احدی تبعیض قایل نشود.
کد خبر: ۶۳۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱ - 06December 2023

دیوان محاسبات نسبت به احدی تبعیض قایل نشود/// خبر عکس ندارد.به گزارش دفاع‌پرس از اصفهان، آیت‌الله «سید یوسف طباطبایی‌نژاد» در دیدار مدیران و معاونین دیوان محاسبات استان اصفهان، با اشاره به انجام حسابرسی دقیق و درست، این کار را امری مهم دانست و اظهار داشت: باید کار را طبق قانون انجام داد و فرقی بین افراد قرار نداد و تبعیضی نگذاشت، چرا که کار محاسبه و حسابرسی‌، امانتداری برای جمهوری اسلامی است. 

وی افزود: اگر در جایی نیز فردی به واقع اشتباه کرد در مرتبه اول باید گذشت کرد، چراکه مراعات و مدارای با مردم، خود نکته اساسی است و از حضرت رسول (ص) نیز روایت است که فرمودند: «بعثت علی مدارات کما بعثت علی الرساله» یعنی مراعات با مردم را در کنار مبعوث شدن قرار دادند.

امام جمعه اصفهان به بیان سیره امیرمومنان (ع) در برخورد با مردم به خصوص در هنگام پرداخت زکات اشاره کرد و گفت: حضرت، افرادی را برای جمع آوری زکات می فرستاد و به آنها دستور می داد که اگر زکات دهنده اظهار داشت زکات خود را داده است از فرد قبول کنید و افرادی که می خواهند زکات خود را پرداخت کنند، در گرفتن زکات از آنها زورگویی نکنید. 

وی با تاکید بر حفظ آبروی مسلمان و اکتفا نکردن به گزارشات افراد تصریح کرد: باید آبروی مسلمان حفظ شود و دستور قرآن است که " إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ " ، لذا از فاسق حرف را قبول نکنید و خود تحقیق کنند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: این مهم است که درباره گزارش‌ها واقعا تحقیق کرده تا به واقعیت واطمینان برسید و فقط باید از فرد عادل قبول کنید، عادل نیز فردی است که خدا و پیامبر را می شناسد و اعتقاد وعمل فرد درست است. 

وی کار محاسباتی را کاری دشوار عنوان کرد و ادامه داد: دشواری آن به این دلیل است که می خواهید قضاوت کنید، بنابراین باید همه جوانب را بسنجید و سپس قضاوت نمایید، در روایت است که احمق ترین فرد کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد. 

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: خداوند به پیامبر(ص) می فرماید " أَكْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ‌ " یعنی حتی اگر حرص بخوری بیشتر مردم ایمان نمی آورند، لذا اگر روزه و نماز انسان را نسازد به درد نمی خورد و قبول نمی شود به این معنا که اثر ندارد و گناه سبب می شود کار خیر خاصیت سازندگی نداشته باشد، در روایت است که " مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛" هر کسی که رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می کند.

وی به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: یکی از مواردی که دشمن روی آن حساب می کند مسئله انتخابات است ، به این معنا که می خواهد بداند تحریم ها تا چه میزان اثر داشته و مردم تا چه حد از حکومت جدا شده اند.

امام جمعه اصفهان افزود: انتخابات یک اعلام رسمی است و هر میزان مشارکت کم باشد نشان از این است که مردم گلایه دارند و لذا نباید به کار دشمن کمک کنیم، در عین حال باید سختی‌ها را به همراه خوبی ها دید، اما یکی از ویژگی‌های برخی افراد این است که قضاوت آنها قضاوت کودکانه است‌، یعنی با دیدن یک بدی، همه خوبی ها را فراموش می کنند.

وی عدم وابستگی را یکی از دستاوردهای نظام بیان کرد و گفت: ایران کشور وابسته‌ای بود اما اکنون کشوری است که روی آن حساب می‌کنند‌، اما در مقابل، کشورهای عربی که همه عرب و سنی هستند، همانند مصر، لبنان، اردن علی رغم این که انبارهای اسلحه دارند، اما اجازه ندارند یک اسلحه به مردم غزه بدهند و تنها انبادار هستند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: این یعنی انسان زنده نیستند و امیرمومنان (ع) نیز می‌فرماید: الْمَوْتُ فِی حَیَاتِکُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیَاةُ فِی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ بنابراین هیچ بهانه ای شرعی وجود ندارد که نخواهیم رأی دهیم، چرا که فتوای همه علما است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار