یک مستندساز در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

سرگذشت انجمن حجتیه از آغاز تا پایان در «مقدس‌نما»

کنعانی مرور تاریخ درباره فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را هدف فیلم خود دانست و گفت: در مستند «مقدس‌نما» تلاش کردم سرگذشت انجمن حجتیه را بدون کم و کاست به تصویر بکشم تا درس‌آموز باشد.
کد خبر: ۶۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲ - 13December 2023

سرگذشت انجمن حجتیه از آغاز تا پایان در «مقدس‌نما»«امیرعباس کنعانی هرندی» کارگردان مستند «مقدس‌نما» که در بخش نیمه بلند مسابقه ملی هفدهمین جشنواره سینمای مستند «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفت‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره داستان این مستند اظهار داشت: «مقدس‌نما» روایت تاریخی از انجمن حجتیه، از تاسیس تا تعطیلی است.

وی افزود: این انجمن سال ۱۳۳۲ تاسیس شد و تا سال ۱۳۶۲ به تعطیلی کشیده شد، البته بعد از آن به صورت مخفیانه به فعالیت‌های خود ادامه داد که «مقدس‌نما» تا زمان تعطیلی انجمن حجتیه، روایت آن را بازگو می‌کند. از آنجایی که هیچ روایت تاریخی‌ای به صورت فیلم درباره انجمن حجتیه وجود نداشت، تصمیم گرفتیم در ابتدا و در مستند «مقدس‌نما» روایت مبسوطی از زمان حیات آن را به تصویر بکشیم سپس به ساخت فعالیت مخفیانه آن در یک مستند مجزا بپردازیم.

این فیلمساز ادامه داد: انجمن حجتیه سال ۱۳۳۲ با دغدغه مبارزه با بهائیت تاسیس شد که این مبارزه بیشتر به صورت مباحث و جلسات علمی پیش می‌رود؛ به نظر من این انجمن بزرگ‌ترین گروه فرهنگی مذهبی قبل از انقلاب بوده و تقریبا در همه شهر‌های ایران شعبه داشته است به همین دغدغه ساخت مستندی در این باره را داشتم و می‌خواستم فعالیت‌های آن‌ها را به تصویر بکشم.

کنعانی هرندی با اشاره به اینکه «مقدس‌نما» اولین ساخته اوست، درباره تجربه اول خود عنوان کرد: تجربه سختی بود چراکه روی سوژه‌ای دست گذاشته بودم که هیچ آرشیوی به صورت عکس و فیلم نداشت، ساخت طولانی و ۲ ساله مستند نیز به دلیل نبود اطلاعات بود، تنها چیزی که وجود داشت، چند عکس از شیخ محمود حلبی که موسس انجمن بود در اینترنت پیدا می‌شد حتی بعد از مراجعه به مرکز اسناد انقلاب اسلامی همان تصاویر موجود در اینترنت را به ما تحویل دادند.

این مستندساز افزود: حتی با کسانی که درباره این سوژه فعالیت کرده یا کتابی را به چاپ رسانده بودند، به گفت‌وگو پرداختم و متوجه شدم که برخی اعضای گروه حوالی سال ۱۳۶۱ یا ۱۳۶۲ به صورت زیرکانه در سازمان اطلاعات نفوذ کرده‌اند و آرشیو‌های موجود از خودشان را از بین برده‌اند. تعدادی عکس و فیلم در مستند «مقدس‌نما» وجود دارند که از مستندی‌ست که انجمن حجتیه درباره خودشان ساخته بودند و به صورت دست به دست در اختیار ما قرار گرفت، جز این مورد هیچ آرشیو عکس و فیلمی وجود نداشت.

کنعانی هرندی خاطرنشان کرد: مقداری اسناد هم در سازمان اسناد وجود داشت که توانست به ساخت مستند ما کمک کند، اما مُهر محرمانه روی آن‌ها خورده بود و ما فقط می‌توانستیم آن‌ها را ببینیم و درنهایت در نریشن مستند استفاده کنیم. پس از ساخت مستند، کسانی که آن را دیدند، استقبال کردند و از آن جایی که تا به حال درباره انجمن حجتیه شاهد مستندی نبودیم، تجربه سخت، ولی خوبی بود.

او تاکید کرد: مخاطب من طیف مذهبی است چراکه خواسته یا ناخواسته همان روش انجمن حجتیه را ادامه می‌دهند؛ می‌خواستم از تاریخ درسی بگیرند و ببینند که یک انجمن با تفکر مذهبی که در اصل جدایی دین از سیاست بود، جلو رفت و به کجا رسید. تلاش کردم سرگذشت انجمن حجتیه را بدون کم و کاستی در «مقدس‌نما» به تصویر بکشم.

به گفته این کارگردان، پژوهش‌های فصل دوم یعنی فعالیت مخفیانه انجمن حجتیه را آغاز کرده‌ایم، همچنین تلاش تفکری را که انجمن میان جامعه مداح و سخنوران پرچمداری می‌کند، به نمایش بگذارم.

این مستندساز در پایان درباره هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: جشنواره «سینماحقیقت» از این رو که میزبان هر طیف عقیده‌ای است، برای من جذابیت دارد، مثلا جشنواره عمار یا مستند تلویزیون بر طیف خاصی تاکید دارند برخلاف «سینماحقیقت» که طیف رنگینی از مستندها، با هر موضوعی را پذیراست و از اینکه با اولین کارم در آن حضور دارم، خوشحالم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها