به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست هماندیشی «علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور جمعی از مدیران و پژوهشگران حوزه علوم انسانی برگزار شد.
حامد علامتی در ابتدای این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: تشکر ویژه دارم از مسئولان مجمع عالی علوم انسانی اسلامی که در برگزاری این جلسه اهتمام ورزیدند و لازم میدانم از برگزاری نشستی در این سطح از کار علمی نسبت به حوزه کودک و نوجوان قدردانی کنم.
وی ادامه داد: هفته پژوهش را هم پشت سرگذاشتیم و برگزاری این نشست را طلیعهای برای تعالی گامهای پژوهش محور در حوزه علوم انسانی و تحقق اهداف عملیاتی کانون اعلام میدارم.
مدیرعامل کانون اظهار کرد: همانطور که مستحضر هستید پرورش کودکان با هدف اثرگذاری اجتماعی، دغدغهی همهی تمدنهایی است که به دنبال جهانیسازی بودهاند. در ادبیات اسلامی نیز جامعهسازی با شکلگیری امت اسلامی، مقدمهی تمدنسازی است و این مهم جز با هدفمندی در ایجاد یک ساخت اجتماعی ممکن نیست.
وی افزود: ساخت اجتماعی یا خواص یک جامعه، راهبرنده و پیشتازان جامعهاند، بنابراین سرمایهگذاری برای پرورش و تربیت این نسل، اصل بقای آن جامعه خواهد بود. آن جامعهای که در امت اسلامی به دنبال آن میگردیم، در نگاه اندیشمندانی همچون علامه طباطبایی، آیتالله جوادیآملی و امامان انقلاب با مبنای اسلامی از بن مایهی معارف قرآنی، جاری و ساری است، علامه طباطبایی با نگاه به کلید واژهی اولوالالباب در امامت امت اسلامی این موضوع را تبیین کردند که در سراسر تفسیر المیزان قابلیت جمعآوری و بهکارگیری دارد.
کانون پرورش فکری بستر کنشگری جوانان انقلابی را فراهم میسازد
مدیرعامل کانون همچنین گفت: در ابیات آیتالله جوادیآملی با ادبیات عقول جامعه، این ساخت بر مبنای جامعه مومن همراه با عقلانیت دینی ساخته و پرداخته شده است و در اندیشهی امامان انقلاب با مبنای نفس در انسانشناسی ولایی و ساخت جامعه ولایی گفته و در حال تبیین و شرح است و هر کدام از این نظریهها نوعی مکمل در کنار اندیشه امامان به شمار میرود. با تبیین مراحل تربیت عقل نفس و فطرت میتوان مراحل رشد ۶گانهای را در ادبیات قرآنی تنظیم کرد و کودک را از دورهی ادب تا دوره بعثت در یک روند رشدی قرار داد و خصلتهای مطلوب جامعه را در این نظام با نگاهی به علوم شناختی در فرزندان آینده امت اسلامی تثبیت کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به مرحلهی امتسازی و تطبیق آن با دورهی انبیاء الهی و نیاز به ولات امر در هر منطقه بهنظر میرسد پس از تشخیص روندهای رشد و خصلت انبیای الهی و سوار شدن آن بر علوم شناختی در مسیر رشد انسان، این خصلتها را در یک مسیر تربیتی از قبل از تولد تا ۴۰ سالگی رصد و تربیت کرد. امروز ما نیاز به این مهم داریم که با جمعبندی این سه موضوع به تولید نرمافزاری برای تربیت، رصد، رشد و ارزیابی کودکان و نوجوانان و آموزش این نظام به مربیان برای پرورش فکری و اجتماعی سرمایههای این امت اسلامی دست بیابیم.
علامتی در ادامه به ثبت این نشست در تاریخ اشاره کرد و افزود: امیدوارم آغازگر استخراج خصلتها و شیوههای حکمرانی انبیای الهی برای استفاده در روندهای تربیتی و نرمافزارهای علوم شناختی قرار گیرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروز با وجود گستردگی جغرافیایی کشوری خود و با اتخاذ رویکرد اختیاری کودکان و نوجوانان و نیز با بهرهگیری از مربیانی متنعم از روشهای تربیتی و فطری، فرصت این را دارد که در دیالکتیک نظر و عمل، علوم انسانی انقلاب اسلامی را بر اساس کشف واقع در قوس صعود رقم بزند و با افزایش پوشش کودک و نوجوان این مرز و بوم، بستر کنشگری جوانان مومن انقلابی در آیندهی نزدیک و به تبع آن حرکت جمعی آیندهسازان کشور را در امتداد حرکت انقلاب اسلامی به سوی آرمانهای آن به مدد حضرت زهرا(س) فراهم سازد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری در پایان برنامه دقایقی کوتاه به سخنرانی پرداخت و گفت: تقریباً ۹ ساعت خدمت عزیزان بودیم؛ ۹ ساعت مفید. ۱۰ تا ارائه علمی داشتیم که هر کدام میتواند ماحصل یک ترم دانشگاهی باشد که خیلی ارزشمند بود. مستحضرید که پرورش کودکان با هدف اثرگذاری اجتماعی دغدغه همه ماست و ما در تعالیم اسلامی هم جامعهسازی با شکلگیری امت اسلامی را مقدمه تمدنسازی میدانیم. قطعاً مطالبی که گفته شد، مکتوب و سند خواهد شد و در خدمت پژوهشگران و برنامهریزان این حوزه قرار خواهد گرفت. انشاالله طرح و برنامه کانون تلاش کند که هم از این مطالب و هم از نظرهای استادان در تدوین سند راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کند که بتوانیم بیش از پیش، در مسیر تعالی قدم برداریم.
انتهای پیام/ 121