در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو مطرح شد؛

استقبال رسانه‌های فراگیر از برگزاری دومین نمایشگاه ملی «رصتا»

تاکنون ۱۴۵ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در دومین نمایشگاه «رصتا» ثبت نام کرده‌اند که این آمار بیانگر رشد ۵۰ درصدی استقبال سکوها نسبت به سال گذشته است.
کد خبر: ۶۳۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸ - 18December 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای مهران ده‌نمکی، شب گذشته از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در این برنامه ضرورت‌ها و نحوه برگزاری دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران مورد بررسی قرار گرفت. سامان مرادحسینی عضو شورا و سخنگوی مجمع «رصتا» مهمان حضوری و حمیدرضا نوابی مشاوره رئیس ساترا و دبیر نمایشگاه «رصتا» مهمان تلفنی این برنامه بودند.

نوابی در ابتدا با اشاره به اینکه «رصتا» مخفف عبارت رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران است، گفت: سال گذشته که اولین نمایشگاه برگزار شد ما توانستیم بخشی از اهداف نمایشگاه ساترا را عملی کنیم. در کنار نمایشگاه اتفاقات خوب دیگری افتاد که یکی‌ از آنها تشکیل مجمع «رصتا» بود. سال گذشته ما ۱۱۷ غرفه داشتیم که 96 غرفه به رسانه‌هایی اختصاص داشت که از ساترا مجوز فعالیت داشتند.

وی افزود: امسال در کنار برگزاری نمایشگاه شاهد شکل‌گیری نخستین جشنواره شبکه نمایش خانگی هستیم تا محتوای برنامه‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی مورد ارزیابی قرار گیرد و از برترین محتواهای سکوهای دارای مجوز از ساترا با اهدای لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی تقدیر شود.

مرادحسینی در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که ارزیابی بخش خصوصی از برگزاری نخستین نمایشگاه «رصتا» چه بوده است، گفت: سال گذشته در کنار نمایشگاه، مجمع رسانه های صوت‌و تصویر فراگیر ایران تشکیل و انتخاباتی برای این مجمع برگزار شد که ۱۶۵ سکو در این انتخابات شرکت و ۸ نفر از مدیران پلتفرم‌ها از سوی شرکت‌کنندگان بیشترین رای را برای حضور در شورای راهبری مجمع «رصتا» دریافت کردند و به‌عنوان اعضای اصلی شورای راهبری انتخاب شدند.

در ادامه نوابی با اشاره به میزان استقبال رسانه‌های فراگیر از برگزاری دومین نمایشگاه «رصتا» توضیح داد: امسال شاهد برگزاری دومین نمایشگاه «رصتا» از تاریخ دهم تا سیزدهم دی ماه در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) هستیم. 423 رسانه از ساترا مجوز فعالیت دارند که تا الان حدود ۱۴۵ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در دومین نمایشگاه ثبت نام کردند، این آمار بیانگر رشد ۵۰ درصدی استقبال سکوهای دارای مجوز از ساترا برای حضور در نمایشگاه نسبت به سال گذشته است.

وی افزود: یکی از حمایت های سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای ثبت نام کنندگان در نمایشگاه این است که به سکوهای دارای مجوز از ساترا ۱۲ متر غرفه رایگان داده میشود و سکوهایی که نیاز به فضایی بیشتر از ۱۲ متر دارند صرفا هزینه مربوط به متراژ اضافه را پرداخت می‌کنند، همچنین پخش تیزر نمایشگاه قبل و بعد از برنامه‌های پر مخاطب شبکه‌های تلویزیونی نظیر سریال سرزمین مادری و پوشش برنامه‌های نمایشگاه از بخش‌های مختلف خبری و برخی برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما و صدا از جمله دیگر اقدامات حمایتی صدا و سیما از برگزاری دومین نمایشگاه ملی رصتا است.

مرادحسینی در پاسخ به این سوال که ایجاد مجمع «رصتا» در نمایشگاه سال گذشته دقیقا چه دستاوردی برای بخش خصوصی داشته است، گفت: با تشکیل مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران که به اختصار «رصتا» نامیده می‌شود، سازمان تنظیم مقررات این فضا را به وجود آورد تا در تمام شوراهای ساترا از جمله شورای صدور مجوز انتشار ساترا یک نماینده از سکوهای دارای مجوز ساترا حضور داشته باشند که این امر باعث افزایش تعامل میان ساترا و بخش خصوصی شده است. همچنین ما در شورای راهبری مجمع «رصتا»، جلسات منظمی را به صورت هفتگی داریم که در این جلسات به تمام مشکلاتی که سکوها و پلتفرم‌ها دارند، می‌پردازیم و راهکارهایی را برای حل مسائل سکوها در نظر می‌گیریم و به ساترا پیشنهاد می‌دهیم.

وی در پایان درخصوص فضای حاکم بر نمایشگاه سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته فضای خوبی در نمایشگاه برای تعامل بین سکوها به وجود آمد. سکوها توسعه پیدا کردند و باعث شد محتوایشان به یک ارزش افزوده دست پیدا کند. امسال هم در مجمع رصتا تصمیم گرفتیم که حضور حداکثری در نمایشگاه داشته باشیم و برنامه های متنوعی برای حضور در نمایشگاه امسال طراحی کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار