نماینده ولی فقیه در مازندران:

رشد کشاورزی در گرو صادرات است

آیت‌الله «محمدی لائینی» با تاکید بر اینکه کار جهاد کشاورزی توصیه نیست اجرای قانون است، گفت: اگر بتوانیم دریچه صادرات را باز کنیم کشاورزی ما چند برابر جان می‌گیرد و رشد می‌کند.
کد خبر: ۶۳۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲ - 19December 2023

رشد کشاورزی در گرو صادرات لستبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار مدیر جهاد کشاورزی و معاونین شهرستان ساری، اظهار داشت: به حق کلمه جهادی زیبنده کشاورزی است؛ کشاورزی یک جهاد است؛ جهادی که ارزش جهاد را دارد و خدماتش برای کشور بسیار قابل توجه و مهم است.

وی افزود: ظرفیت‌های شهر ساری با ۹۰ هزار هکتار زمین، بخش طیور، دام، کشاورزی، شلتوک، برنج، گندم و جو، گیاهان دارویی، فضای گلخانه‌ای ظرفیت بزرگی است.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: انتظار این است که این ظرفیت در تراز خودش مورد توجه قرار بگیرد و شکر نعمت خدا این است که این نعمت به درستی دیده و بهره‌برداری شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: خداوند در قرآن به کوه‌ها اشاره می‌کند، اینکه کوه‌ها را آفرید تا میخ زمین باشند و زمین را آرام نگه دارند، حال اینکه این کوه‌ها چه نقشی در کشاورزی، زمین، آب و هوای پاک دارند، از گرما به سرما رفتن از سرما به گرما رفتن و موارد دیگر، خداوند در پایان می‌فرماید نمی‌توانید نعمات خدا را بشمارید چه برسد به اینکه بخواهید از عهده شکرش بر آیید.

امام جمعه ساری یادآور شد: مازندران ما با این ظرفیت آنطور که باید در منطقه و دنیا حرف برای گفتن ندارد، حدود ۸ میلیون تولیدات باغی و کشاورزی داریم که کم نیست و می‌توانیم بازار تمام کشور‌های حوزه خزر را به دست بگیریم، اما در الفبای صادراتش ماندیم این‌ها خیلی کار می‌خواهد.

این مسئول تاکید کرد: اولا دامداری ما به صرفه نیست با این علوفه‌های گران و امکانات بهداشتی و درمان دام در حد ضعیف و مرغ و مرغداری که نباید مرغ کیلویی ۹۰ هزار تومان باشد، کود و سم و امکانات روز به روز گران‌تر شده و بر مصرف سموم نظارت چندانی نمی‌شود و این بخش رها شده است.

وی ادامه داد: از نظر قیمت هم هر سال در بخشی مشکل داریم امسال قیمت برنج خیلی نسبت به پارسال افت پیدا کرد در سال گذشته در قیمت مرکبات امسال هم قیمت پرتقال.

آیت الله محمدی لائینی اعلام کرد: اگر بتوانیم دریچه صادرات را باز کنیم کشاورزی ما چند برابر جان می‌گیرد و رشد می‌کند، زمین‌های شیب‌دار تند اصلا به صرفه نیست که این‌ها را شخم بزنیم و کشاورزی کنیم، خاک‌هایی که به دریا می‌ریزد و زمین‌هایی که در حال سفید شدن است سرمایه‌هایی است که از دست می‌دهیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه کار جهاد توصیه نیست اجرای قانون است، تصریح کرد: شما باید ببینید در چه مناطقی اصلا نباید کشاورزی انجام شود، امکانات و زمینه‌های دامداری را فراهم کنید با یارانه‌های لازم که برایشان بصرفد.

امام جمعه ساری اظهار کرد: در حوزه سوخت، کشاورزان ما واقعا مشکل دارند، در هر حال داشتن نعمت مهم است درست نگهداری کردن و مدیریت نعمت مهم‌تر است، کشاورزی باید جوری باشد که بصرفد، بچه کشاورز اگر رغبت نکند کشاورزی کند یعنی آن کشاورزی نمره منفی می‌گیرد، اینجا باید به‌صرفه باشد.

این مسئول عنوان کرد: باید به دنبال صنعتی شدن برویم، دامداری صنعتی، چرا که ممکن است نسل جدید خیلی رغبت به داشتن دامداری سنتی نداشته باشند، اما دامداری صنعتی خوب است که نیاز به زیرساخت دارد.

وی گفت: در مسئله گلخانه، گیاهان دارویی، رفع تداخلات و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی که اساس کار است جدی بگیرید، امکانات درمان و بهداشت دام مهم است، باید این امکانات درمانی را در بخش‌ها و نقاط دور را به نزدیک‌ترین نقاط برسانید، تا دامداری که قیمت یک دام ۵۰ میلیون تومان است در صورت بروز حادثه‌ای متضرر نشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار