یادداشت/ سیروس فتح‌اله

چرا رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس است؟

صهیونیست‌ها می‌خواهند در قالب توافق نیروهای خود را از عمق غزه خارج کنند؛ چون به خوبی می‌دانند که خروج نیروها از غزه بدون اعلام یک توافق، شکستی بزرگ برای آن‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۴۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱ - 25December 2023

چرا رژیم صهیونیستی به دنبال آتش‌بس است؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ ۸۰ روز از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد؛ عملیاتی که شکست غیرقابل ترمیمی به صهیونیست‌ها وارد کرد و آن‌ها را بر آن داشت تا برای اینکه فشار روانی این شکست جبران‌ناپذیر را کاهش دهند، با اهدافی از پیش تعیین شده، اقدام به بمباران هوایی نوار غزه و در نهایت حمله زمینی به این باریکه کردند.

هدفی که صهیونیست‌ها اعلام کرده بودند، مشتمل بر نابودی کامل حماس، نابودی موشک‌ها و ترور رهبران مقاومت و آزادی اسرای صهیونیست بود؛ اما تنها دستاورد صهیونیست‌ها کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان بی‌گناه و مظلوم غزه بود که تا به امروز طبق آمار وزارت بهداشت غزه، ۲۰ هزار و ۲۵۸ نفر شهید و ۵۳ هزار و ۶۸۸ نفر زخمی شده‌اند که متاسفانه حدود ۷۰ درصد قربانیان، زنان و کودکان هستند.

البته ناتوانی صهیونیست‌ها در رسیدن به هر یک از این اهداف اعلام شده، باعث شده است که این رژیم مجددا به‌دنبال آتش‌بس موقت با حماس باشد تا مبادله ۴۵ تن از اسرای خود که در دست گروه‌های مقاومت اسلامی است، را انجام دهد؛ اما در همین راستا صهیونیست‌ها، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از نیرو‌های خود را در غزه از دست داده و نزدیک به ۳ هزار نفر از نیرو‌های آن‌ها در این جنگ زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که حتی یک نفر از اسرای خود را نتوانستند آزاد کنند.

از طرف دیگر صهیونیست‌ها به‌دنبال ترور فرماندهان حماس و البته نابودی کامل این گروه بودند، ولی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که آن‌ها حتی یک نفر هم از فرماندهان حماس را پیدا نکردند و این فرماندهان صهیونیست‌ها هستند که در غزه هر روز کشته می‌شوند.

صهیونیست‌ها که مدعی اشغال شمال نوار غزه بودند؛ اما در همین منطقه می‌بینیم که در کمین مجاهدان حماس گرفتار می‌شوند و تلفات زیادی اعم از انسانی و تجهیزاتی می‌دهند و توانایی ماندن در این منطقه را بیش از این ندارند.

همانطور که در خبر‌ها آمده است، ۵ گردان تیپ گولانی به‌عنوان یگان تکا‌ور و عمل‌کننده اصلی به همراه چند گردان دیگر در غزه منهدم شده و همه خارج شده‌اند و صهیونیست‌ها نیز نیروی کیفی برای جایگزین آن‌ها ندارند.

سران رژیم صهیونیستی نیز می‌دانند که به هیچ کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود نخواهند رسید و چون از فرسایشی شدن جنگ نیز به‌شدت می‌ترسند و حضور طولانی مدت آن‌ها در غزه به بجز اینکه تلفات آن‌ها را بالا خواهد برد، هیچ دستاوردی نخواهد داشت، لذا به شدت به‌دنبال تغییر معادله جنگ هستند. 

بر همین اساس است که رژیم صهیونیستی به شدت دنبال آتش‌بس است تا شاید بتواند نیروهایش را در یک شرایط آبرومند از غزه خارج کند؛ اما از نظر مقاومت اسلامی تا زمانی‌که سه خواسته اصلی آن‌ها یعنی «پایان جنگ»، «خروج نظامیان صهیونیست از غزه» و «بازسازی غزه» در میان نباشد، آتش‌بس موقت بی‌معنی خواهد بود.

ولی چون مثل روز برای مقاومت اسلامی روشن است که صهیونیست‌ها می‌خواهند در قالب یک توافق آتش‌بس نیرو‌های خود را از عمق غزه خارج کنند؛ چرا که خروج نیرو‌های صهیونیست‌ها بدون اعلام توافق، خود شکستی بزرگ به شمار می‌رود؛ لذا تا زمانی‌که خواسته‌های مقاومت اسلامی در مذاکرات مطرح نباشد، آتش‌بس را قبول نمی‌کنند و می‌دانند که ادامه جنگ ضربه‌ای چند برابری به اقتصاد رژیم صهیونیستی خواهد زد. 

با این حال، گروه‌های مقاومت در شرایطی نبرد را در غزه به پیش می‌برند که هیچ راهی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه وجود ندارد؛ غزه در محاصره کامل ارتش «اسرائیل» است؛ هرگونه ورود و خروج کالا به این منطقه کنترل می‌‍شود، اما رژیم صهیونیستی از هر لحاظ تامین می‌شود.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها