سرپرست وزارت خارجه افغانستان:

راهبرد افغانستان اجرای اقتصاد متوازن است

متقی گفت: حکومت طالبان، سیاست اقتصادی متوازن را با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در پیش گرفته است، چراکه معتقدد هستیم روابط اقتصادمحور افغانستان با کشورهای دیگر باید به گونه‌ای تعریف شود که برای هر دو طرف سودمند باشد.
کد خبر: ۶۴۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷ - 26December 2023

راهبرد افغانستان اجرای اقتصاد متوازن استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، مولوی «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان با جمعی از فعالان اقتصادی استان اظهار داشت: هم‌اکنون امنیت لازم برای تجارت در افغانستان تامین شده است و هر فردی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در کشورمان اقدام کند.

وی افزود: حکومت طالبان، سیاست اقتصادی متوازن را با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در پیش گرفته است، چراکه معتقدد هستیم روابط اقتصادمحور افغانستان با کشورهای دیگر باید به گونه‌ای تعریف شود که برای هر دو طرف سودمند باشد.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی افغانستان بیان داشت: هم‌اکنون درخواست‌ها برای ایجاد کارخانه در پارک‌های تجاری افغانستان به قدری بالا است که ظرفیت پارک‌ها تکمیل شده و برای قبول درخواست‌های جدید باید زمین جدید تخصیص بدهیم.

به گفته وی، امروزه تجار مصون هستند و ناچار به پرداخت باج و رشوه نیستند و در فضایی آرام به کار خود می‌پردازند، بر این اساس از تجار ایرانی نیز برای حضور و سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت می‌شود.

متقی با بیان اینکه افغانستان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، تصریح کرد: این کشور منابع غنی خاک و آب شیرین برای کشاورزی دارد و اراضی سرشار از مواد معدنی را در خود جای داده است. امکان سرمایه‌گذاری در معادن وجود دارد؛ به طوریکه به نفع دو طرف باشد. امروز تجار از کشورهای دور برای سرمایه‌گذاری به افغانستان می‌آیند و این فضا برای ایرانیان هم فراهم است.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان با اشاره به ظرفیت افغانستان در حوزه ترانزیت و حمل‌و نقل ابراز داشت: به دنبال آن هستیم تا افغانستان را از طریق راه زمینی به چین و کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی آسیا متصل کرده و از طریق ایران به جهان متصل شویم.

وی با بیان اینکه افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت برق است، گفت: در حال حاضر برق افغانستان از طریق واردات از کشورهای همسایه همچون ایران، تاجیکستان و ازبکستان تأمین می‌شود، در حالیکه زمینه مساعد است و می‌توان از زغال سنگ، انرژی بادی و خورشیدی و آبی برق تولید کرد؛ لذا تجار می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

استفاده از ظرفیت ایران و افغانستان در راستای توسعه روابط اقتصادی

«یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌مرزی خراسان رضوی با افغانستان فرصت بسیار خوبی برای مراودات اقتصادی دو طرف است، گفت: علاقه‌مندی مردم افغانستان و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط تجاری با یکدیگر این ظرفیت را برای خراسان رضوی ایجاد می‌کند.

وی افزود: با استفاده از توانمندی‌ها، موقعیت جغرافیایی، روابط فرهنگی و تاریخی خود با افغانستان در توسعه روابط با افغانستان پیش‌قدم است تا مردم هر دو کشور از آن منتفع شوند.

این مقام مسئول ابراز داشت: در ماه‌های اخیر سفرها و رفت‌وآمدهایی میان مسوولان دو کشور انجام شده و توافقات خوبی شکل گرفته که همچنان در مسیر تحقق و اجرا است و ما تاکید داریم تفاهم‌های صورت گرفته در این سفرها به صورت هدفمند عملیاتی شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان از ظرفیت صادرات خوبی به افغانستان برخوردار است و امکان ترانزیت مناسبی از همه بنادر به ویژه بندر چابهار به این کشور دارد. همچنین، توانمندی‌های خوبی در استان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، دامداری، خدمات درمانی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و ماشین ابزار وجود دارد، در مجموع آمادگی داریم به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور در راستای برخورداری از تعاملات بیشتر کمک کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار