رسانه همواره پیش‌قراولان تصمیمات سیاسی دولت مردان

کارشناسان برنامه امواج شبهه با بیان اینکه از رسانه‌های بزرگ دنیا ناامید شده ایم تاکید کردند؛ رسانه‌ها همواره پیش‌قراولان تصمیمات سیاسی دولت مردان خود هستند، آن‌ها متوجه مُردن کِرم درون پیله شده اند، پس اولین کاری که می‌کنند این است که اجازه شکسته شدن پیله را ندهند.
کد خبر: ۶۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰ - 26December 2023

رسانه همواره پیش‌قراولان تصمیمات سیاسی دولت مردانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه امواج شبهه رادیو گفت‌وگو در گفت‌وگو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیل گر ارشد رسانه) رضا گنجی (کارشناس و فعال رسانه) و به موضوع رسانه‌های بیگانه از ایجاد تاخیر ذهنی تا تعجیل در واکنش‌گیری مخاطبان و بررسی تکنیک‌های عملیاتی رسانه‌ای در میدان پرداخت.

اسرائیل فرزند نامشروع رسانه‌های غرب، انسانیت را از حد گذراند

محمود شهیدی-کارشناس مجری: اکنون با یک روایت فلسطینی محور برجسته و در انزوا قرار گرفته از سوی اسرائیلی‌ها و محافل وابسته به آن‌ها و همینطور آمریکا روبه رو هستیم. گویا این دور جدید برخلاف ادوار قبلی رویارویی‌های محور مقاومت با اسرائیل یک دور بی نظیر بود از این جهت که شاهد بودیم که محور مقاومت و رسانه‌های وابسته به آن از حالت دفاعی به حالت آفندی تغییر رویکرد دادند و در واقع محافل اسرائیلی به حالت تدافعی تغییر یافتند تا به نوعی وجهه از دست رفته خود را ترمیم کنند. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضا گنجی کارشناس و فعال رسانه در پاسخ به این سوال گفت: اتفاقات غزه دو چیز را ثابت کرد. همه یافته‌های برنامه شما درباره رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور کاملا درست بود و اتفاق غزه راه را برای شما هموار ساخت تا مخاطب متوجه شود که رسانه‌های بیگانه به چه اندازه در سمت باطل ماجرا قرار دارد. امروز اتفاقات غزه و سوء گیری رسانه‌های فارسی زبان نشان داد که تا چه اندازه برنامه امواج شبهه درست می‌گفت و از سویی نزدیکی این رسانه‌ها با صهیونیست‌ها نیز عیان شد و مخاطب عاقل کاملا متوجه شده است که اساسا کارکرد این رسانه‌ها چه بوده است.

وی افزود: این سوال پیش می‌آید که چرا رسانه‌های به نام و بزرگ همواره طرف ظالم هستند؟ به این دلیل که نظام صهیونیستی برای جهانی کردن نظام خود به سراغ رسانه‌های مادر رفتند و سعی کردند تا صاحبان رسانه‌های بزرگ را به اشکال مختلف آلوده خود کنند. به همین دلیل هیچ گاه درباره اسرائیلی که از شکم خودشان زائیده شده است حرف نامربوطی نمی‌زنند. بنابراین؛ گارد و آرایش رسانه‌های غربی بیراه نیست و طبیعی است که می‌بایست طرف باطل قرار بگیرند به همین دلیل هیچ نزدیکی نه تنها به حماس بلکه به افغانستان، یمن، پاکستان، ویتنام، عراق و اساسا هر مظلومی ندارند.

گنجی همچنین گفت: اسرائیل دست بلند آمریکا در منطقه برای پیاده کردن همه اهداف آمریکایی‌هاست. لذا؛ آمریکایی‌ها هیچ گاه نمی‌خواهد که این منافع را از دست بدهد، اما هر چه پیش می‌رویم به این نتیجه می‌رسیم که آن‌ها تمایل تن دادن به دردسر‌های حمایت از اسرائیل را نیز ندارند. اینکه آن‌ها گا‌ها در رسانه‌ها دوپهلو بازی می‌کنند و برخی به غلط متصور هستند که دلیل آن در دایره بودن انصاف رسانه آنهاست، موضوع کاملا اشتباهی است.

فلسطین در جغرافیا کوچک، اما در نام بزرگ است

این کارشناس بیان کرد: وقتی امکانات حداقلی رسانه‌ای حماس را مرور می‌کنیم، بهانه کمبود امکانات برای پیوستن با جبهه مقاومت باعث شرمندگی خواهد بود. حماس در آن شرایط و با تمام محدودیت‌ها و مشکلات قادر بودند که به تولید محتوای تاثیرگذار بپردازند. بهانه کمبود امکانات چیزی جز کج سلیقگی و بی انصافی نیست. آن‌ها به ما یاد دادند که در چنین شرایطی نیز می‌توان کار رسانه‌ای تاثیرگذار انجام داد. آن‌ها کاری کردند که فلسطین در جغرافیا کوچک، اما در نام بزرگ شود. اکنون سرزمین مجازی فلسطین جهانی است و وسعت آن در ذهن انسان‌ها بزرگتر از جغرافیای کنونی آنهاست و بی شک ایران نقش بسزایی در این مسیر دارد. این ایران بود که پس از گذشت بیش از چهل سال اجازه فراموش کردن آن را به جهانیان نداد.

از رسانه‌های بزرگ دنیا ناامید شده ایم

وی با بیان اینکه از رسانه‌های بزرگ دنیا ناامید شده ایم، گفت: چند واقعه بزرگ می‌بایست در دنیا اتفاق بیافتد تا بدانیم که آن‌ها هیچ گاه طرف حق نیستند. آن‌ها همواره پیش‌قراولان تصمیمات سیاسی دولت مردان خود هستند.

محمود شهیدی-کارشناس مجری: تکنیک‌های رسانه‌های بیگانه برای متمایز کردن روایت خود و تلاش برای غالب کردن آن به خصوص در سه ماه اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر علیرضا داودی کارشناس و تحلیل گر ارشد رسانه در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی باید دو مسئله میدان و رسانه را از هم تفکیک کرد. اکنون رژیم وارد غزه شده است و در سطحی نیز عملیات انجام می‌دهد، اما آنچکه آن‌ها سعی می‌کنند تا همواره مخفی نگه دارند، مسئله‌ای است که به حیات و ممات آن‌ها بستگی دارد.

تلاش رسانه‌های غرب برای نشکستن پیله/ کِرمی برای پروانه شدن نیست

وی افزود: تکنیکی تحت عنوان "فصل پیله -پروانه مرده" در شیوه‌های رفتاری رسانه‌ها وجود دارد و در این زمان مورد استفاده رسانه‌های بیگانه قرار گرفته که قاعدتا روش انگلیسی پایه است. روشی که آمریکایی‌ها به خوبی از آن استفاده می‌کنند، اما در ذات خباثت بار انگلیسی بیشتر پخته می‌شود که اگر رخ بدهد عملا کل آن فرایند دچار اختلال می‌شود.

داودی اضافه کرد: در ۲۵ روز اول تمام سران رژیم از نتانیاهو تا وزیر خارجه آمریکا به بیان یک جمله می‌پرداختند و آن جمله این بود:"جنگ را شما شروع کردید و ما تمام خواهیم کرد، شما نابود خواهید شد و ما برنده جنگ خواهیم بود " این رجز به لحاظ رسانه‌ای حکم پیله پیام را دارد بدین معنا که منی که احساس می‌کنی ضربه خورده ام، با ادامه یافتن جنگ، شاهد بیرون آمدن پروانه و تکامل خواهی بود. هر چه دور این پیله بسته‌تر می‌شود، سطح توقعات و انتظارات مخاطب در حوزه جهانی افزایش می‌یابد. در واقع رسانه‌های بیگانه مخروطی هستند که براساس آن پیله بسته می‌شود.

اشغال ذهن مخاطب به هر بهانه ای!

این کارشناس در ادامه گفت: آن‌ها متوجه مردن کِرم درون پیله شده اند، پس اولین کاری که می‌کنند این است که اجازه شکسته شدن پیله را ندهند و در اولین اقدام خود، شروع به بازی و اشغال ذهن مخاطب می‌کنند. نکته در اینجا انتقال بار خط اشغال است که اجازه ندهد کِرم، مرده دیده یا تصور شود. در همین راستا، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها شروع می‌کنند و سفیر انگلیس در آمریکا یک روز با قصه روز جهانی کباب و روز دیگر با مسئله زنان و یا شب یلدا ذهن مخاطب را مشغول می‌سازد.

چرا سفارت انگلستان در ایران همچنان باز است؟

وی بیان کرد: یکی از رسالت‌های سفیر انگلیس در ایران این است که اجازه ندهد مخاطب در ایران به پیله‌ای نگاه کند که کِرم مرده در آن وجود دارد. اگر مخاطب بتواند در راس این محور و جبهه نگاه آن‌ها را منحرف سازند تا به این موضوع فکر نکند که کِرم درون پیله مرده است قاعدتا می‌بایست قرابت جغرافیایی را نیز رعایت کنند. یکی از دلایلی که همواره سوال بوده که چرا سفارت انگلستان در ایران همچنان باز است را می‌توان در سناریوپردازی سفیر انگلیس را در شب یلدا شاهد باشیم. آن‌ها در تلاش هستند که مخاطب از مردن کِرم درون پیله مطلع نشود.

این کارشناس تاکید کرد: آن‌ها هر چه بیشتر ذهن مخاطب را درگیر انحراف از این موضوع می‌کنند، در تلاش هستند تا نسبت به موضوعات گذشته نیز انحراف ایجاد کنند. تا نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس در جنایات و اغتشاشاتی که در ایران انجام داده اند، از بین برود. شکستی که آن‌ها در سال ۱۴۰۱ از تمام کردن پارامتر‌هایی در ایران خوردند، انحراف از پیله و موضوعات قبلی نیز است.

نقاب سفیر انگلیس با طرح رقص در شب یلدا!

داودی به رقص سفیر انگلیس در شب یلدا اشاره کرد و گفت: هنگامی که سفیر انگلیس ژیگولوار، یلدا را تبریک می‌گوید و دو سخنگوی فارسی زبان ارتش رژیم صهیونیستی نیز شب یلدا را تبریک می‌گویند به این دلیل است که به چشم مخاطب انسان‌های زیبا و متمدنی جلوه داده شوند. رسانه‌های بیگانه به دنبال این پارامتر‌ها برای مخفی کردن، گزاره‌های گذشته هستند.

آزادی اسارت مسلح رسانه‌های غرب یک راه بیشتر ندارد

وی به اسارت مسلح رسانه‌های غرب اشاره کرد و عنوان کرد: این رسانه‌ها در ماجرای فلسطین و رژیم صهیونیستی، اسیر شدند و خودزنی تنها کاری بود که آن‌ها می‌توانستند، انجام دهند. رسانه‌های بیگانه نیز در اسارت هستند و تنها راه آزادی آن‌ها این است که اجازه باز شدن پیله را ندهند تا ما را در مقابل افکار عمومی اسیر جلوه دهند، آنوقت اینبار ما مجبور به خودزنی خواهیم شد. بنابراین؛ اگر ما نتوانیم نشان بدهیم که این کِرم داخل پیله مرده است، اسیر ضدتکنیک آن‌ها شده ایم.

داودی اضافه کرد: این رسانه‌ها می‌کوشند که به هر روشی اجازه ندهند تا ما راجب به کرم مرده صحبت کنیم و ما را اسیر آن پیله در بُعد زمان براساس قاعده انتظار آینده نامعلوم نگه دارد. بنابراین؛ مخاطب باید دقت داشته باشد که اولین مسئله‌ای که رسانه‌های بیگانه به دنبال آن هستند این است که مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی را عادی جلوه دهند و اولین موضوعی که می‌تواند در این مسیر به آن‌ها کمک کند، فقیر نگه داشتن مخاطب نسبت به اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی است. این همان نقطه‌ای است که اگر بر آن دست بگذاریم می‌توانیم کار‌های بسیاری انجام دهیم.

گفتنی‌ست؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار