امضای تفاهم‌نامه استانداری قزوین با سازمان سینمایی کشور؛

رشد صنعت سینمای استان‌ها از برنامه‌های جدی سازمان سینمایی است

رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه سفر یک روزه‌اش به استان قزوین با محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۶۴۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶ - 27December 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه سفر یک روزه‌اش به استان قزوین با «محمدمهدی اعلایی» استاندار قزوین دیدار و گفت‌گو کرد.

در این دیدار که جمعی از مدیران سازمان سینمایی، استانداری استان قزوین و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشتند پیرامون وضعیت نیاز‌ها و ضرورت‌های زیرساختی استان در زمینه سالن‌های سینمایی و نیز، سایر ظرفیت‌های اجتماعی حوزه سینما بحث و گفتگو صورت گرفت.

در آغاز این جلسه حسین براتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با ارائه گزارشی از وضعیت سینما‌های استان عنوان کرد: قزوین برغم برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی کیفی در حوزه سینما متاسفانه، به لحاظ زیرساخت‌های سینمایی جزو استان‌های فقیر کشور است.

وی ضمن تقدیر از رویکرد سازمان سینمایی در دولت سیزده و اقدامات و عملکرد این سازمان در حوزه توسعه صنعت سینما در استان‌ها و شهرستان تصریح کرد: نگاه موسع و کارشناسانه رئیس سازمان سینمایی نسبت به استان‌ها در دو ساله اخیر منشا برکات و تحولات خوبی در این زمینه شده است.

محمد خزاعی در این دیدار با تشریح جایگاه و شرایط سینمای کشور و کارنامه موفق ملی و بین المللی آن عنوان کرد: هدف ما از حضور در استان‌ها رصد زیرساخت‌های سینمایی، بررسی امکانات و تجهیزات استان، شناسایی ظرفیت‌ها و منابع بالفعل و بالقوه استان‌ها در حوزه سینماست.

وی گفت: صنعت سینمای ایران در جهان و منطقه وضعیت بسیار خوب و مسیر رو به رشدی دارد، ولی در عین حالی که به لحاظ نیروی انسانی و برخورداری از مکتب زیبایی شناسانه خاص خود، شهرت و جایگاه بالایی دارد به لحاظ زیرساخت‌های سینمایی حتی، از کشور‌های منطقه هم عقب است.

خزای با بیان اینکه بسیاری از شهر‌های ما فاقد سالن سینما هستند و با اطلاع رسانی و آگاهی عمومی که امروز شکل گرفته نیاز به سینما به نوعی مطالبه جدی بدل شده است خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی با کمک و همیاری بخش‌های نهادی و خصوصی طی دو ساله اخیر خیز بلندی برای تامین زیرساخت‌های سینما برداشته و بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های طراحی شده آن، تاکنون محقق شده است.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم در مقایسه با سایر دولت‌ها بیشترین توجه را به توسعه حوزه فرهنگ و سینما و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام داشته است. مصوبه احداث سینما در شهر‌های بالای جمعیت ۱۰۰ هزار نفر از محل منابع سفر‌های استانی از جمله اقدامات اساسی این دولت است.

به گفته وی، امروز وضعیت اقتصاد سینما رو به بهبود است و حتی بخش‌های خصوصی هم به این باور رسیدند که سالن‌های سینما پاخور فضا‌های تجاری را هم افزایش می‌دهند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم تشکیل شورای عالی سینمای در استان‌ها برای هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی در راستای حل مشکلات این حوزه اضافه کرد: استان قزوین متاسفانه رویداد ملی در حوزه سینما ندارد؛ این در حالی است که این گونه رویداد‌ها ضمن معرفی ظرفیت‌های استان باعث رونق و رشد صنعت سینمای استان می‌شوند.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: قزوین در تولید آثار سینمایی مستند و کوتاه بسیار مستعد است و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور نیز تقویت همین زیرساخت‌ها در سطح استان‌ها است.

به کوری چشم دشمنان سینما‌ها امروز رونق گرفته است
محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین نیز در همین رابطه افزود: قزوین از معدود استان‌هایی است که به نسبت ظرفیت فرهنگی و انتظارات موجود در بخش زیرساخت محروم است و امکاناتی از قبیل سالن نمایش فیلم در مرکز استان و شهر‌های دیگر از فقر دیرینه‌ای رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه دولت عزم جدی برای توسعه صنعت سینما و ایجاد زیرساخت‌های لازم دارد، اضافه کرد: برای تحقق این مهم امروز تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و سازمان سینمایی کشور به امضا رسید تا زمینه هرگونه همکاری در این حوزه افزایش پیدا کند.

اعلایی خاطرنشان کرد: قزوین استعداد‌های فراوانی در حوزه فیلم از جمله تهیه‌کنندگی، کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و سایر حوزه‌ها دارد که از قضا بیشتر آن‌ها از نسل جوان و پرتوانی است که می‌توانند آینده‌ساز شوند.

استاندار قزوین با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها و هجمه‌های دشمنان برای تعطیلی سینما‌ها در سال گذشته تصریح کرد: به کوری چشم دشمنان سینما‌ها رونق گرفته و نتوانستند سینما‌ها تعطیل کنند.

بر پایه این گزارش در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری توسط محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین و محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور به امضا رسید تا براساس آن توسعه زیرساخت‌های صنعت سینمای قزوین متحول شود. این تفاهم نامه با هدف گسترش فعالیت‌های سینمایی استان قزوین در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری در ۹ بند تدوین شده است.

گفتنی است؛ «محمدرضا سوقندی» مدیر کل دفتر حقوقی، عملکرد و امور استان‌ها، «یزدان عشیری» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، «مهدی آذر پندار» مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، و «هاشم میرزاخانی» مدیرعامل موسسه سینما شهر در این دیدار حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار