در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل غرب‌آسیا: نقش راهبردی یمنی‌ها در نبرد غزه/ آمریکا توانایی حمله نظامی به یمن را ندارد

قنادباشی با بیان اینکه مردم مسلمان یمن دفاع از مردم مظلوم غزه را وظیفه خود می‌دانند، گفت: آمریکایی‌ها توانایی حمله نظامی به یمن را ندارد و در برخورد با آن‌ها سردرگم شده ‌اند.
کد خبر: ۶۴۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ - 30December 2023

کارشناس مسائل بین‌الملل: مردم یمن دفاع از مردم غزه را وظیفه خود می‌دانند/ آمریکا توانایی حمله نظامی به یمن را ندارد«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به تحولات روز‌های اخیر جنگ غزه و گسترش جبهه‌های نبرد علیه رژیم صهیونیستی به خصوص فعال‌تر شدن جبهه یمن، اظهار داشت: موضوع مهم این است که دیگر قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان به‌خصوص چینی‌ها اصلا علاقمند نیستند که آمریکایی‌ها در دریای سرخ که یک آبراه تجاری جهانی است، حضور نظامی دائمی داشته باشند؛ اما در آن سوی میدان، میزان آسیب‌پذیری کشتی‌های نفتی که در دریای سرخ حرکت می‌کنند به حدی است که حتی نیرو‌های نظامی آمریکایی هم نمی‌توانند از آن‌ها محافظت کنند.

ناتوانی آمریکا در حفاظت از کشتی‌های «اسرائیل»

قنادباشی با اشاره به ناتوانی آمریکا در محافظت از کشتی‌های نفتی که در دریای سرخ حرکت می‌کنند، افزود: علت این امر که نیرو‌های آمریکای هم نمی‌توانند به خوبی از این کشتی‌های نفتی محافظت کنند، این است که دریای سرخ هم بسیار وسیع است و هم مردم کشور ۳۰ میلیونی یمن بعد از تحمل سال‌ها جنگ و نبرد، آب‌دیده شدند و آماده هستند که به هرگونه مانعی که در سر راه آن‌ها قرار دارند، ضربه وارد کنند.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا با اشاره به اینکه مردم یمن دفاع از مردم غزه را وظیفه خود می‌دانند، ادامه داد: بر همین اساس هم اگر آمریکایی‌ها صنعاء پایتخت یمن را هم به صورت کامل ویران کنند باز هم مردم مسلمان یمن وظیفه خودشان می‌دانند که در این جنگ به مردم غزه کمک کنند، زیرا این موضوع بسیار با اهمیت است. این موضوع و وضعیت به این معنی است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند یک نقطه معینی را برای حمله نظامی و از بین بردن نیرو‌های مقاومت یمن پیدا کنند و این به معنای عدم وجود راهی برای آمریکا به منظور رفع خطرات از سوی یمن است.

آمریکا در برخورد با یمن سردرگم شده است

وی به سردرگمی آمریکا در برخورد با یمن پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که آمریکایی‌ها نمی‌دانند که چه کاری باید با یمن انجام بدهند و هیچکدام از ژنرال‌های آمریکایی هم نمی‌توانند تضمین کنند که با انجام حمله نظامی به یمن و یا وارد کردن ضربه نظامی به این کشور شاهد کاهش خطرات علیه کشتی‌های اسرائیلی خواهند بود.

قنادباشی با اشاره به خطرات فراوان و غیرقابل پیش‌بینی حمله نظامی علیه یمن، اضافه کرد: حال آنکه در صورت انجام هرگونه اقدام نظامی علیه یمن و ارتش مردمی آن ممکن است تا خطرات بسیار بیشتری را متوجه آمریکا و سایر متحدان این کشور کند. بر همین اساس هم درست است که آمریکا در عرصه تبلیغات سعی می‌کند که نشان بدهد به دنبال ضربه وارد کردن به یمن و انجام اقدام نظامی علیه این کشور است.

آمریکا توانایی حمله نظامی به یمن را ندارد

کارشناس مسائل غرب‌آسیا یادآور شد: در حقیقت آمریکا در حال حاضر به هیچ عنوان توانایی انجام هرگونه اقدام نظامی و حمله‌ای را ندارند، زیرا انجام هرگونه ضربه‌ای به یمن به معنای افزایش قابل توجه خطرات مرتبط با گسترش اقدامات و حرکت‌های نظامی علیه کشتی‌ها، منافع و پایگاه‌های آمریکایی است.

وی به تجربه مردم یمن در جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره و عنوان کرد: مردم یمن با درس گرفتن و تجربه اندوزی از هشت سال جنگ تحمیلی علیه این کشور این آمادگی و توانایی را دارند که در برابر دشمنان خود به بهترین شکل ممکن مقاومت و ایستادگی کرده و بر همین اساس هم از تحمل بالایی در روبرویی و نبرد با آمریکا و دنیای غرب برخوردار هستند.

بی‌فایده بودن تهدیدات آمریکایی برای حمله به یمن

قنادباشی تصریح کرد: بر همین اساس هم می‌توان گفت که تهدیدات و تمهیدات آمریکایی‌ها برای روبرویی و مقابله با یمن به نوعی آب در هاون کوبیدن است. درست همانند همین جنگ هشت ساله که از درون آن شاهد بیرون آمدن قدرت مردمی یمن بودیم. بر همین اساس هم اگر آمریکایی‌ها بخواهند به یمن حمله کنند، یک قدرت منطقه‌ای آماده برای ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه متولد خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا در پایان سخنان خود گفت: شکل‌گیری یک قدرت منطقه‌ای برای ضربه زدن به منافع آمریکا برای ایالات متحده بسیار خطرناک است و این موضوع چیزی نیست که آن‌ها بتوانند بدون محاسبه وارد آن شوند و لذا به نظر من تهدیدات آن‌ها اگر اهل محاسبه باشند، تهدیدات توخالی است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها