دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری»:

هیئات مهم‌ترین تریبون انقلاب اسلامی است/ موضوعات انقلاب باید هنرمندانه وارد نوحه شود

رمی با تاکید براینکه هیئات مهم‌ترین تریبون انقلاب اسلامی است، گفت: موضوعات مهم انقلاب اسلامی باید به‌شکلی هنرمندانه وارد نوحه شود تا تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۶۴۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ - 04January 2024

هیئات مهم‌ترین تریبون انقلاب اسلامی است/ موضوعات انقلاب باید هنرمندانه وارد نوحه شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه سوگواره نوحه «معجزه مادری»، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «عزت‌زمانی» معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، «محمد طاهری» از مداحان و ستایشگران اهل‌بیت (ع)، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» برگزار شد.

رمی: هیئات مهم‌ترین تریبون انقلاب اسلامی است

«حمید رمی» دبیر کنگره نوحه «معجزه مادری» در این مراسم اظهار داشت: مهم‌ترین تریبون انقلاب اسلامی هیئات است و ویترین هیئات نوحه است؛ این مسئله نشان دهنده جایگاه نوحه است. در ایامی مثل فاطمیه، محرم و دیگر عیاد مذهبی بیشتر گوش مخاطب با سرود و نوحه همراه بوده است.

وی ظرفیت نوحه و سرود را بی‌نظیر دانست و تاکید کرد: در نوحه و سرود، ظرفیت بی‌نظیر موسیقی وجود دارد که همین مسئله باعث تاثیرگذاری بیشتر در مخاطب می‌شود. در این سال‌ها اتفاقات مهم و جریان‌سازی در عرصه نوحه صورت گرفته است.

دبیر کنگره «معجزه مادری» با بیان اینکه نوحه و سرود درحال شناسانده شدن است، تصریح کرد: برگزاری کنگره‌ها و فعالیت‌هایی که در کارگاه‌ها صورت می‌گیرد همگی به شناساندن نوحه کمک می‌کنند. این کنگره‌ها باعث پیدا شدن و کشف استعداد‌ها می‌شود و موضوعات جدید را در مقابل شاعران و نوحه‌خوان‌ها قرار می‌دهد.

رمی با بیان اینکه اگر قرار باشد مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی عریان و غیر ادیبانه وارد نوحه شود، مورد توجه مخاطب قرار نمی‌گیرد، تاکید کرد: البته در این زمینه سال گذشته در ایام فاطمیه اتفاقات مهمی رقم زده شد چه‌بسا مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت.

وی به گزارشی درخصوص سوگواره معجزه مادری پرداخت و گفت: سوگواره نوحه‌های فاطمیه معجزه مادری در شش محور برگزار شد و جمعا میزبان ۲۸۴ اثر از ۹۲ نوحه‌سرا بود و آثار در دو مرحله داوری شد. همچنین در عرصه داوری از چهره‌های جوان و با اندیشه استفاده کردیم.

در بخش دیگری از این مراسم گزارشی از پنج سال فعالیت کانون نغمه‌پردازی خوشدل پخش شد. 

امیر طلاجویان -نغمه‌پرداز و نوحه‌سرا- نیز در بخشی از این‌ مراسم دقایقی را به نوحه‌سرایی در وصف حضرت زهرا(س) پرداخت.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عزت زمانی -معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی- ضمن تسلیت شهادت هموطنان کشورمان در حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: حادثه تروریستی دیروز نشان داد دشمن وقتی در مقابل قدرت ما کم می‌آورد ترور کور انجام می‌دهد، البته بزرگ‌تر اینها در غزه هم رذالت خودش را نشان داده و قدرت مادرانه زنان غزه دشمن را از پا در آورده است.

وی با اشاره به جایگاه زن و اهمیت آن خاطرنشان کرد: برخی زن را یک فرد بی‌اثر و کارگر خانه تصور می‌کنند، در مقابل برخی زنان را از خانه بیرون آوردند اما زنان چون الگوی مناسبی برای اثر اجتماعی نداشتند مجبور شدند شبیه مردان زندگی کنند و در اینجا شبیه یک‌ کالا شدند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد:  انقلاب اسلامی به تاسی از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) و دیگر زنان الگو در قرآن نقش جدیدی برای زن تعریف کرد که زن در عین عفت بتواند کارهای اجتماعی هم انجام دهد و به جنگ تمام ‌پلیدی‌ها برود. رهبر معظم انقلاب فرمودند «دشمن‌ اگر امروز با فتنه‌های مختلف به زن هجمه می‌برد به خاطر انتقام خودشان است زیرا دیگر نمی‌توانند از زن‌ بهره‌کشی کنند».

حجت‌الاسلام عزت زمانی بیان کرد: در سال‌های ۱۹۲۲ که کمپانی‌های فروش سیگار و مواد مخدر در غرب می‌خواستند فروش خود را بیشتر کنند از زن‌ استفاده‌ ابزاری کردند و به بهانه‌های برگزاری راه‌پیمایی‌ها و مبارزه برای حق‌طلبی نشان زن‌ مبارز و شجاع را به شکی ترسیم‌ کردند که هرکسی آتش سیگار او قرمز و روشن باشد مبارز و جنگ‌وجو است که با این‌ کار فروش آنها چندبرابر شد. 

انقلاب اسلامی جایگاه زن را تعالی بخشید

وی افزود: معجزه مادری که انقلاب اسلامی ایجاد کرد برپایه فرهنگی بود که زنان ما هم در داخل خانه و هم در بیرون‌ اثرگذار بودند. در این فرهنگ زن‌ می‌تواند تمدن‌ساز باشد و اثر زن در پیوندها اجتماعی است. 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان‌کرد: زنی که امروز در غزه با این هم مصیبت پایدار هستند باعث شده که زنان دنیای غرب هم به دنبال الگوی که آنها ازش پیروی می‌کنند یعنی قرآن بروند.

شعر و نغمه در این چندسال به یک نظام تبدیل شده است

حجت‌الاسلام عزت زمانی ابراز کرد: عظمتی که امروز در کشور ما و بین‌ زنان‌ فرهیخته‌ ما هست در حال بروز است و ایام فاطمیه مهم بود که زنان چگونه نفش مادری خود را می‌توانند بیان‌ کنند و این‌ خاص مادران نبود و همه زنان این‌ هویت و ظرفیت را نشان دادند. 

وی در پایان سخن گفت: شعر و نغمه سرمایه عظیمی‌ است که در این‌ چندسال توسط نوحه‌سرا به یک‌ نظام‌ تبدیل شده است و نوحه‌سراهت در عین گمنامی در حال فعالیت هستند.

در بخش دیگری از این مراسم محمدجواد توحیدی -نوحه سرا- دقایقی به نوحه‌خوانی پرداخت و سپس  کلیپی از روند نخستین سوگواره معجزه مادری پخش شد.

مهدی زنگنه یکی ‌از اعضای هیات داوران در بخش دیگری از این مراسم بیانیه سوگواره معجزه مادری را قرائت کرد.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام عزت زمانی، حجت‌الاسلام باباخانی، مهدی زنگنه، حسین هوشیار و علی افضلی از برگزیدگان تجلیل شد.

برگزیدگان این سوگواره به شرح زیر هستند:

محور مظلوم و ظالم، حق و باطل

برگزیده: ۲ اثر «بی مردم» و «حق و باطل» از محمد رسولی

شایسته تقدیر: «گریه تیغ بی نیامه» رضا شریفی از شیراز

محور «فاطمه سرچشمه پاکی‌ها و خوبی‌ها»

برگزیده: «بکم ینزل الغیث» و «صلی الله علی فاطمه و ابیها» از محمدامین سمیعی

شایسته تقدیر: «خونواده یعنی مادر» از فاطمه سادات آل مجتبی از قم (نغمه پرداز ابوالفضل جدیان)

محور «فاطمه رهبر روشنگری»

برگزیده: «فاستقم کما امرت» و «فاطمه محور مقاومت» از سعید پاشازاده

شایسته تقدیر: «یادگار پیغمبر» از محمدتقی فاضلی از افغانستان

محور «مادری حضرت زهرا، پیوند دلها»

برگزیده: ۲ اثر «مرا به آسمان رسانده است» و «تار و پود چادر تو نور» از حسین عباسپور

شایسته تقدیر: «مادری کن برامون» از رضا یزدانی از قم و «خونه مادر» از یوسف زندیه از ملایر و محمدجواد صادقی از اصفهان

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار