موشک‌بارانِ «مرون»؛ آغاز انتقامِ سخت حزب‌الله

حزب‌الله در اولین پاسخ به ترور معاون سیاسی حماس صالح العاروری با ۶۲ راکت پایگاه هوایی مرون را درهم کوبید تا ترس از «جنگ تمام‌عیار با لبنان» به محور اصلی گزارش رسانه‌های اسرائیلی تبدیل و همه تحلیل‌ها به «از بین رفتن بازدارندگی تل‌آویو» ختم شود.
کد خبر: ۶۴۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹ - 07January 2024

موشک‌بارانِ «مرون»؛ آغاز انتقامِ سخت حزب‌اللهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت گزارشش از حمله به پایگاه مرون را در سایه سکوت مقامات سیاسی و نهاد‌های نظامی تل‌آویو این‌گونه آغاز کرد که «ویدئوی منتشرشده توسط حزب‌الله نشان می‌دهد دو بخش از پایگاه شدیداً مورد اصابت قرار گرفته و آسیبِ جدی دیده‌اند».

شبکه تلویزیونی کان هم خطاب به اسرائیلی‌ها اعلام کرد که «مانور روی پیداشدن عکس محمد الضیف، فرمانده نیرو‌های القسام گمراه‌کننده بود؛ موضوع مهم حمله سنگین حزب‌الله به پایگاه مرون با موشک‌های دقیق است که باعث شگفتی همگان شد».

تحلیلگر مسائل عربی در این شبکه الیور لوی با توصیف این حمله به «ضربه موشکی دقیق» تصریح می‌کند که «موضوع مهم امروز حمله حزب‌الله به مرکز کنترل هوایی در مرون است؛ حمله‌ای که از سیستم پدافند هوایی ما عبور کرد و سوالات درباره آن ادامه دارد».

دوشنبه شب دوم ژانویه بود که ارتش اسرائیل طی یک حمله پهپادی به ضاحیه جنوبی بیروت، دفتر متعلق به جنبش حماس را مورد هدف قرار داده و صالح العاروری را به شهادت رساند؛ حزب‌الله لبنان هم در واکنش به ترور نائب‌رئیس دفتر سیاسی حماس، تأکید کرد که این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند.

از همان ساعات ابتدایی انتشار این خبر محافل رسانه‌ای تل‌آویو تاکید کردند که «همه باید برای انتقام حزب‌الله آماده باشیم». مقامات اسرائیل هم با فراخوان فوری به نهاد‌های نظامی، ارتش را به ویژه در مرز‌های شمال به حالت آماده‌باش درآوردند.

این خبر بیش از همه شهرک‌نشینان شمال اراضی اشغالی را با شوک مواجهه کرد؛ اسرائیلی‌های آواره‌ای که برای بیش از سه ماه، از ترس حملات حزب‌الله در حال فرار و جابه‌جایی هستند. طبق آمار مقامات محلی شهرک‌ها «حدود ۲۲۶۰۰ اسرائیلی از ۷ اکتبر تاکنون واحد‌های مسکونی خود را در شمال ترک کرده‌اند».

«مثل مرغ در میدان جنگ شده‌ایم»، «مدام در معرض شلیک موشک هستیم»، «جنگی در شمال به راه افتاده»، «به شکل جنون‌آمیزی ترسیده‌ایم؛ زیر بمبارانیم» و «اینجا، خواب رعب‌آور است؛ کسی حاضر نیست برگردد» ... این گزیده‌ای از اظهارات اسرائیلی‌های شمال است که در رسانه‌های عبری بازنشر می‌شوند.

حالا محافل سیاسی تل‌آویو که از انفعال کابینه بنیامین نتانیاهو شاکی‌اند به رایزنی‌های فرستاده آمریکایی دل بسته‌اند. شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابعی آگاه گزارش می‌دهد «مقامات دولتی بعد از موشک‌باران شدید مرون، معتقدند که دیگر جایی برای خوش‌بینی درخصوص تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق سیاسی با لبنان وجود ندارد».

با این بن‌بست احتمالی در میدان سیاست، مقامات اسرائیلی به شعار «آمادگی برای جنگ با حزب‌الله» روی آورده‌اند، اما ظاهراً این میدان تنها به مقاومت لبنان محدود نیست. نخست‌وزیر لبنان نجیب میقاتی با تاکید مجدد بر «حق لبنان برای دفاع از سرزمین خود» تصریح می‌کند که گسترش درگیری، منطقه را منفجر خواهد کرد.

خبرنگار مسائل نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت یوسی یهوشواع در تحلیلی می‌نویسد که حزب‌الله یک مرکز راهبردی در اسرائیل را مورد هدف قرار داد و این مستلزم پاسخی متناسب است؛ طبق تعبیر روسای شورای منطقه‌ای در شمال، حزب‌الله یک‌طرفه با نظامیان ما می‌جنگد.

تحلیلگر نظامی وبگاه خبری واللا نیر دوری هم تصریح می‌کند که بمباران سنگین صبح روز شنبه اعلام وضعیت جنگی بود که طی آن اعضای حزب‌الله هزاران موشک را به سمت ما پرتاب خواهند کرد؛ و این بار با تمرکز بر پایگاه‌های استراتژیک و حساس، تا زیرساخت‌های ملی، پایگاه‌های نظامی و نماد‌های مهم ما را از بین ببرند.

رئیس سابق شهرک کریات شمونا پروسپر ازران راه‌حل توقف درگیری‌ها در مرز‌های شمال را «توقف جنگ‌طلبی کابینه» دانسته و خاطرنشان می‌کند که «اسرائیلی‌ها آنقدر محاصره شده‌اند که مانند موش همیشه فرار می‌کنند؛ هیچ‌کدام از کار‌های ما از ترور گرفته تا هجوم به غزه مفید واقع نشده‌اند».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار