35 شعر و ترانه با موضوع حجاب و عفاف از رسانه ملی پخش می‌شود

رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال سازمان صدا و سیما حدود ۳۵ اثر شعر یا ترانه را با موضوع عفاف و حجاب، ضبط و آماده پخش کرده است.
کد خبر: ۶۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ - 30December 2015

35 شعر و ترانه با موضوع حجاب و عفاف از رسانه ملی پخش می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر و دفاع پرس، نشست هماندیشی نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس؛ مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا برقعی دبیر علمی این کنگره و جمعی از شعرای مطرح و برجسته کشور برگزار شد.

در این برنامه که اجرای آن را سعید بیابانکی، شاعر، برعهده داشت تعداد زیادی از شعرا و اعضای شورای شعر و ترانه مانند محمدعلی بهمنی، ناصر فیض، علی انسانی، اسماعیل امینی، علی محمد مؤدب، فاطمه سلیمانپو، فاطمه طارمی، مصطفی محدثی خراسانی، حمیدرضا شکارسری، جواد محقق، فاطمه نانی زاد، رقیه ندیری، جواد محمد زمانی و... حضور داشتند.

فعاایت فرهنگی موثرتر از زمینه های دیگر است

در ابتدای برنامه حمید قبادی به بیان توضیحاتی در مورد کنگره شعر عفاف و حجاب پرداخت و گفت: قطعاً و همواره هیچ بیانی موثرتر از ادبیات و شعر نیست و به همین خاطر تلاش میکنیم با تشکیل چنین مجامعی، از زبان شعر برای تقویت موضوع مهم عفاف و حجاب در کشور استفاده کنیم.

قبادی ادامه داد: هم اکنون شاید این پرسش مطرح شود که چرا کارگروه ساماندهی مد و لباس به عنوان پیشرو در این حوزه وارد شده است؛ اما باید دانست وظیفه ما تنها پرداختن به موضوع عفاف و مد و لباس نیست؛ بلکه مقوله عفاف و حجاب را در حوزه معاونت امور هنری وزارت ارشاد مطرح میکنیم و باید از لوازم موثر موجود در کشور نیز بهره گیریم؛ که در این میان شعر جایگاه خود را دارد؛ زیرا ابزاری است که از طریق آن میتوان با جوانان و خانوادهها ارتباط برقرار کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، تأثیر فعالیتهای فرهنگی را در ثمربخشی به فعالیتهای حوزه عفاف و حجاب به مراتب موثرتر از سایر اقدامات دانست.

قبادی بیان کرد: شاید در تعامل با جوانان به نوعی دست ما خالی باشد؛ چرا که نحوه تعامل با آنان تغییر کرده است. ما طبیعتاً نمیتوانیم مدل رفتار یا نحوه بیان و ادبیاتی را که در دهههای نخست پس از انقلاب داشتیم، امروز در تبیین مفهوم بلند عفاف و حجاب وارد جامعه کنیم؛ از طرفی روش سلبی هم پاسخگو نخواهد بود.

وی افزود: بنابراین مدد، همکاری و حمایت شاعران در گشایشِ بابی به نام شعر عفاف و حجاب مهم است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از اینکه در بهره گیری از هنرمندان شاعر دست ما به شدت خالی است و آثار موثری را نمیبینیم، اظهار ناراحتی کرد و گفت حتی در حوزه کودک و نوجوان هم به اندازه کافی شعر در اختیار نداریم و هنرمندان و خوانندگان و حتی شرکتهای گوناگون باید روی این حوزه سرمایه گذاری کنند.

وی با تأکید بر توجه بیشتر به این موضوع، راه اندازی کنگره ملی شعر عفاف و حجاب را نیز در راستای دستیابی به همین هدف دانست و اضافه کرد: هریک از اساتید، دهها و صدها و بلکه هزاران شاگرد را در حوزههای ادبی خود دارند؛ ترسیم موضوع در میان شاگردان و عزیزانی که با آن مرتبط هستند قطعاً راهگشا خواهد بود؛ باید به سمتی برویم که جامعه از ما توقع دارد و سهم خود را در این حوزه هم ایفا کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خاطرنشان کرد: این کارگروه نیز به قدر داشتهها و توانایی خود تلاش میکند در کنار شاعران باشد؛ اما این همراهی مشروط به همراهی و حمایت اساتید بزرگ است.

وی راه اندازی کنگره ملی شعر عفاف و حجاب را به عنوان اتفاقی مهم و ظریف در کشور ارزیابی و اظهار امیدواری کرد محدود به اولین و آخرین جشنواره نشود؛ به طوری که بتوان موضوع را در آحاد جامعه توسعه داد.

استفاده از ظرفیتهای شعری

در ادامه نشست سیدحمیدرضا برقعی، دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب، گزارشی از کنگره را برای مخاطبان ارائه داد؛ وی چند بیت از اشعار خود را نیز سرود.

پس از آن حمیدرضا برقعی به بیان گزارشی کوتاه از روند برگزاری کنگره پرداخت و گفت: با هدف استفاده از ظرفیتهای قالبهای مختلف شعری، فراخوان نخستین کنگره طراحی شد و به بیش از500 دانشگاه و حوزه علمیه ارسال شد. در این فراخوان به قالبهای شعری که بیشتر مورد نیاز جامعه هستند مانند ترانه و شعر کوتاه که با توجه به کم شدن حوصلهها و رسانههای مجازی کاربرد بیشتری دارد، توجه بیشتری شد.

برقعهای افزود: در مدت کوتاه یک ماه حدود 1500 اثر به دست ما رسید که جای شگفتی و خوشحالی داشت و قطعا اگر زمان بیشتری برای دریافت آثار وجود داشت این آمار افزایش پیدا میکرد. اما با توجه به اینکه قصد داشتیم این کنگره در سالروز صدور فرمان کشف حجاب توسط رضا شاه برگزار شود نتوانستیم زمان بیشتری به دریافت آثار اختصاص دهیم.

دبیر علمی کنگره با اشاره به برگزاری اختتامیه کنگره در روز 17 دیماه ادامه داد: هدف ما استفاده از این اشعار است و کار به برگزاری جشنواره محدود نمیشود. کتاب آثار در روز برگزاری کنگره رونمایی میشود و برای تقدیر از برگزیدگان آثار آنها در بیلبوردهای شهری استفاده خواهد شد.

شعر و ترانه هایی که شنیده نمی شوند

در ادامه نشست از محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دعوت شد که شعری را بسراید؛ وی در این فرصت گلایهای کرد و گفت: امسال سازمان صدا و سیما حدود 35 اثر شعر یا ترانه را با موضوع عفاف و حجاب، ضبط و آماده پخش کرده است؛ منتهی این آثار شنیده نمیشوند.

بهمنی که خود شش اثر از میان این 35 اثر را از شاعران دریافت کرده، مجدداً تأکید کرد: تهیه کنندگان باید متوجه این موضوع باشند که کارهایی را که خود سفارش داده و اجرا هم شدهاند، در آرشیو آنان مانده و شنیده نشدهاند.

سپس بهمنی غزل عاشقانهای را برای حاضران خواند که با استقبال مواجه شد.

در ادامه مراسم ناصر فیض، مجتبی رحماندوست و فاطمه سلیمانپور به قرائت اشعاری از خود پرداختند و در پایان هم علی انسانی، شاعر و مداح اهل بیت شعر و مدحی به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) را تقدیم حاضران کرد.

نظر شما
پربیننده ها