دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

همراه با فعالیت‌های یک طلبه جوان و همسرش در هیرمند/ سوزن‌دوزی؛ تولید زابل، فروش در آمریکا

بنیاد هدایت مدتی است که «طرح ۳۱۳» را به اجرا گذاشته است تا بستری برای انتخاب امامان محله جوان و فعال در تبلیغات دینی در سراسر کشور شود. هدف این طرح ریشه‎یابی مشکلات خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و حل این مشکلات به کمک امامان محله و شریکه الامام‌ها یا همان همسران ائمه جماعت است.
کد خبر: ۶۴۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۰ - 11January 2024

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چندی پیش بنیاد هدایت وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری کمیته امداد امام خمینی، «طرح ۳۱۳» را به اجرا گذاشتند که بستری برای انتخاب امامان محله جوان و فعال در تبلیغات دینی در سراسر کشور بود. ریشه‎یابی مشکلات خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و حل این مشکلات به کمک امامان محله و شریکه الامام‌ها یا همان همسران ائمه جماعت، یکی از اهداف طرح ۳۱۳ محسوب می‌شد.

مسجد علی بن ابی‌طالب در منطقه هیرمند شمالی شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان، به همت حجت‌الاسلام حسن فرزونده یکی از برگزیدگان طرح ۳۱۳ بنیاد هدایت و کمیته امداد شد.

حجت‌الاسلام فروزنده متولد ۱۳۶۱ با این که اهل بیرجند است، اما سه سالی می‌شود که با خانواده، ساکن زابل شده؛ منطقه‌ای که خشکسالی‌های ادامه‌دار در آن، بیکاری جوانان و در نتیجه آسیب‌های مختلف اجتماعی را در پی داشته است.

همراه با فعالیت‌های یک طلبه جوان و همسرش در هیرمند/ سوزن‌دوزی؛ تولید زابل، فروش در آمریکا

حجتالاسلام فروزنده به همراه همسر خود از ابتدای فعالیت‌های تبلیغی و ورودش به منطقه، برای برطرف کردن مشکلات مددجویان به خانه‌های آنان سر می‌زد و از نزدیک با مسائل آن‌ها آشنا می‌شد. این تبلیغات چهره به چهره از جمله فعالیت‌هایی است که موجب ارتباط و همدلی بین اهالی و حجت‌الاسلام فروزنده شده است.

خودش دراین‌باره می‌گوید: «تمام تلاشم بر این است تا با کسبه محل ارتباط خوبی برقرار کنم و دغدغه خودم موضوع حلال و حرام درخرید و فروش و کاسبی‌هاست. از طرفی دیگر هم برخی خانواده‌ها هستند که بیمار دارند و در این سرکشی‌ها توانسته‌ایم برخی مشکلات در تهیه دارو را برطرف کنیم.»

فروزنده علاوه بر پیگیری مشکلات مددجویان، فعالیت‌های تبلیغی و انگیزشی مانند برگزاری کلاس‌های قرآنی و ورزشی را هم در مسجدی که مزین به نام علی بن ابی‌طالب است، دنبال می‌کند. این امام محله در راستای نیازسنجی اهالی منطقه جلسه‌هایی را به صورت ادواری با افراد موثر منطقه برگزار می‌کند. در این جلسات مشکلات محله بررسی می‌شود و با همفکری، برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. از جمله مشکلاتی که در این جلسات پیگیری و تا حدودی حل شده، رفع مشکل لوله کشی گاز بود که با پیگیری‌های حجت‌الاسلام فروزنده به تازگی حل شده است.

همراه با فعالیت‌های یک طلبه جوان و همسرش در هیرمند/ سوزن‌دوزی؛ تولید زابل، فروش در آمریکا

فروزنده علاوه برهمه اینها، دغدغه اشتغالزایی برای افرادی دارد که جویای کار هستند. او در این مورد می‌گوید: «روزی از دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی برای سرکشی به منطقه آمدند. از مشکلات پرسیدند و ماهم از بیکاری جوانان که مهمترین مشکل منطقه است گفتیم. آن‌ها هم پیشنهاد دادند که در زمینه سیاه دوزی و سوزن دوزی مربی بیاورند که با استقبال مواجه شد.»

پس از آن که اهالی منطقه به تولید صنایع دستی روی خوش نشان دادند حالا به درآمدزایی و کارآفرینی هم دست‌یافته‌اند و گروهی حدودا ۲۰ نفره از زنان این منطقه در این مسجد کنارهم جمع شده‌اند و پس از یک سال آموزش به مرحله تولید رسیده‌اند. کوسن‌دوزی، دوخت رومیزی و مانتو از اقلامی است که به‌دست آن‌ها تولید می‌شود.

همراه با فعالیت‌های یک طلبه جوان و همسرش در هیرمند/ سوزن‌دوزی؛ تولید زابل، فروش در آمریکا

زهرا شیخی همسر حجت‌الاسلام فروزنده که در فعالیت‌های همسرش مشارکت دارد نیز می‌گوید: «ما این کار را با چرخ‌های خانگی شروع کردیم و برای آموزش این حرفه مدرسانی را از تهران دعوت کردیم که خوشبختانه بعد از یک سال توانستیم به درآمد برسیم. اما چون درسیستان این حرفه از قبل رایج بوده است محصولاتمان را برای فروش به تهران ارسال می‌کنیم.»

حالا چند وقتی می‌شود که در نمایشگاه‌های محصولات محلی که در تهران برپا می‌شود محصولات این گروه هم عرضه شده و نه تنها مشتری ایرانی دارند که در همین نمایشگاه‌ها نیز سفارش محصول از مشتریان آمریکایی هم داشته‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار