قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران:

خوشنویسی هنر ایرانیان که با ادبیات، احادیث و قرآن مأنوس است

صندوق‌آبادی با بیان اینکه خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل و تاریخی ایرانیان است، گفت: خوشنویسی یکی از هویت‌های فرهنگی ما ایرانیان است که با ادبیات، احادیث و قرآن مأنوس است.
کد خبر: ۶۴۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ - 15January 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس،نشست خبری «هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران»، با حضور «محمد خراسانی‌زاده» مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رییس شورای سیاست‌گذاری این رویداد، «حسین براتی» دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوش‌نویسی، «سیداشرف صندوق آبادی» عضو شورای سیاست گذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران و «امیر ملاحسنی» معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

خراسانی‌زاده: دوسالانه ملی خوشنویسی ایران کیفی‌سازی شد

در ابتدا، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اظهار داشت: در رویدادهای مختلف مناسبتی بخش‌های تجسمی را شاهد هستیم. اما مسئله دوسالانه‌ها متفاوت است. تنها دوسالانه‌ای که به شکل منظم برگزار شده دوسالانه خوشنویسی است از تمام کسانی که در این ۶دوره تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: در حوزه سیاست‌گذاری چند اتفاق برای ما حائز اهمیت بود. توجه ویژه ما بر کیفیت آثار اولین تاکید شورای سیاست‌گذاری است. تاکید شورای سیاستگذاری این بود که تعداد آثار کمتر شود و به نقطه ای برسیم که انتخاب آثار تبدیل به آرزوی جدی تری برای هنرمند خوشنویسی شود.

خراسانی زاده ادامه داد: تاکید مهم دیگر مبنی بر قایل شدن تفاوت میان دوسالانه و جشنواره‌هاست. بر همین اساس نیز سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفت و سعی شد ساز و کارهای در این رابطه صورت گیرد. دوسالانه باید با جشنواره متفاوت باشد. گاهی پیش آمده دوسالانه‌های ما جشنواره هایی بودند که دو سال یکبار برگزار می‌شدند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی عنوان کرد: تفاوت میان نوع داوری و نوع جریان‌سازی از دیگر موارد تاکید شورا بود. در این زمینه نحوه پرداختن به خط منجر به توجه ویژه به بحث حضوری‌نویسی شد؛ حضوری‌نویسی بر روح زنده خوش نویسی تاکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره می توان از بداهه نویسی استفاده کرد چرا که هنرمند می تواند در لحظه خط را خلق کند. حضوری نویسی این جریان سازی را تقویت می‌کند.

وی در رابطه با حذف نقاشی خط از دوسالانه خوشنویسی گفت: نقاشی خط یک پدیده نسبتا مستقل از خوشنویسی است. واژگان را در معنای گرافیک بودن خودش استفاده کرده است. ماهیت اصلی نقاشی خط به معنای فاصله گرفتن خط از معناست. این موضوع با روح خوشنویسی متفاوت است. نقاشی خط باید به یک رشته تازه و مستقلی تبدیل شود. زمانی که این آثار در کیفیتی نامناسبی ارائه شوند کیفیت دوسالانه را پایین می‌آورد. به نظر بنده نقاشی خط نباید زیرمجموعه دوسالانه خوشنویسی دسته بندی شود. ماجرای دوسالانه باید در بالاترین سطح خودش پیگیری شود. ما باید رویدادهای خاص نقاشی را بر عهده داشته باشیم و به صورت مستقل به آن بپردازیم.

براتی: ۷۹۴ اثر با کیفیت به دبیرخانه ارسال شد

در ادامه، حسین براتی دبیر هفتمین دوسالانه خوشنویسی گفت: روز جمعه ۲۹ دی‌ماه شاهد برگزاری آیین اهدای جوایز و افتتاحیه نمایشگاه آثار برگزیده گان با حضور مقامات کشوری و استانی خواهیم بود. در این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید بنام کشور همچون استاد علی‌اکبر پگاه را خواهیم داشت. همچنین همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ۷۹۴ اثر با کیفیت به دبیرخانه ارسال شد اما ۲۰ درصد آثاری که ارسال شده است در نمایشگاه به نمایش در می‌آید. در این دوره با مصوبه جدید شورای سیاست‌گذاری هر هنرمند اجازه ارسال یک اثر را داشت. بر اساس دیگر تصمیمات بخش نقاشی‌خط نیز از این دوره از دوسالانه حذف شد. درهمین اساس نگرانی داشتیم که تعداد آثار کاهش یابد، اما خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو بودیم. بیشترین اثر را به ترتیب استان تهران، قزوین و خراسان رضوی به دبیرخانه ارسال کردند.

خوش‌نویسی هویت ملی ایرانیان است

در بخش دیگر این نشست، سید اشرف صندوق آبادی عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه خوشنویسی گفت: خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل و تاریخی است؛ یکی از هویت‌های فرهنگی ما خوشنویسی است. هنری که با ادبیات، احادیث و قرآن مأنوس است. در راستای معرفی هنر زیبای خوشنویسی تلاش می‌کنند. این دوره از دوسالانه دقیق‌تر به خوشنویسی توجه شده است. امسال قالب‌های مختلف رشته‌های مختلف را برای کشف استعداد هنرمندان دقیق تر دیدیم و به آن توجه ویژه شد. امروز یکی از طلایی‌ترین دوره‌های تاریخ خوشنویسی ایران است.

وی با اشاره به حضورنویسی حاطرنشان کرد: آنچه که روح خوشنویسی را نشان می‌دهد احساس هنرمند است. ما به دنبال هنر اصیل خوشنویسی هستیم. حضوری نویسی در جهت فرهنگ سازی است که با آن پرداختیم.

قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به حضور فعال بانوان در دوسالانه خوشنویسی عنوان کرد: به بخش بانوان در این دوره توجه ویژه ای شد. تا به الان به بانوان فرست رقابت با آقایان داده نشده بود که در این دوره به این موضوع پرداختیم.

وی دربار حذف هنر نقاشی خط گفت: سعی کردیم در بخش داوری از بهترین و شایسته‌ترین داوران استفاده کنیم؛ داورانی که در شیوه‌های مختلف خطاطی توانمند هستند. نقاشی خط در انجمن خوشنویسان ایران آمده و این انجمن موظف به ساماندهی دقیقی از وضعیت نقاشی خط است. اما در این دوره، اجراهای خوبی در این بخش به دبیرخانه ارسال نشد و نظر داوران به پایین بودن اجرای این آثار بود که در دوسالانه حذف شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار