هفتمین «دوسالانه ملی خوشنویسی ایران» افتتاح شد

یادبود استاد برجسته خط نسخ علا‌الدین تبریزی، با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱ - 19January 2024

هفتمین «دوسالانه ملی خوشنویسی ایران» افتتاح شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین افتتاحیه و اهدای جوایز هفتمین «دوسالانه ملی خوشنویسی ایران» یادبود استاد برجسته خط نسخ علا‌الدین تبریزی، با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قزوین برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیات قرآن کریم، توسط سید مصطفی حسینی قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین؛ سید محمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی این وزارت‌خانه، حضور داشتند. 

براتی: ۸۰۰ اثر به دوسالانه خوشنویسی ایران رسید
در ابتدا، حسین براتی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و دبیر هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران گفت: این دوسالانه پیشینه قوی، قدرت‌مند و خیلی خوب داشته است و امسال سعی شد به‌خوبی برگزار شود. 

وی با تاکید براینکه از میزبانی این دو سالانه در قزوین صیانت می‌کنیم، گفت: بعد از برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری در تهران، انجمن خوشنویسان ایران نسبت به این دوسالانه اهتمام داشتند تا جلسات با جدیت دنبال شود تا شاهد یک دوسالانه بی‌نظیر باشیم و حدود ۸۰۰ اثر به دبیرخانه رسید.

آیت‌الله عابدینی: هنر فاخر عطر و بوی شهادت دارد

در ادامه، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه قزوین گفت: امیدوارم هرفرد با الگو قرار دادن شهید حاج قاسم سلیمانی تاثیرگذار و جوانمردانه انجام وظیفه و رسالت داشته باشد. 

او با طرح این پرسش که هنر یعنی چه گفت: هنر یعنی سوره علق و این اوج هنر الهی است. هنر در راستای مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی است. اگر آیات قرآن با خوشنویسی در این جهان پر از ظلم که کرامت انسانی آسیب دیده است، انجام شود و از ظرفیت هنر استفاده می‌شود، تاثیرگذار می‌شود. 

امام جمعه قزوین واکنش در برابر ظلم‌های صورت گرفته را وظیفه هنر دانست و تاکید کرد: در قرآن هر سوره‌ای با اسم خداوند شروع می‌شود و تمرکز این الله است که شامل ۱۰۰ اسم است و هنر یعنی کجایید‌ای شهیدان الهی بازجویان دشت کربلایی و هنر یعنی سنگ بچه‌های مقاومت که به موشک‌های نقطه زن تبدیل شده است. 

ِآیت‌الله عابدینی تصریح کرد: هنر اگر عطر و بوی نماز و معرفت، عطر بوی امامت و ولایت و شهادت داشت، هنر فاخر خواهد بود.

بخش شکسته نستعلیق: 

در این بخش زهرا عظیمی نفر اول؛ امیر دانش مراغی نفر دوم و عادل زارعی آبریز نفر سوم شدند. همچنین اعظم ابهرچایی، ایمان وکیلی مطلق، گوهر هنائی مقدم، مجتبی رحمدار، میثم صدری، حمیدرضا خداکرمی، طیبه ازندریانی بودند. 

بخش ثلث:
در این بخش مجید داستانی نفر اول؛ نفر دوم رحیم خلیلی و احسان کاظمی نفر سوم معرفی شدند. همچنین نفیسه تقوی، محمدحسن طاهری، افشین نجفی بهزاد، علی سلطانی در بخش تقدیری مورد تجلیل قرار گرفتند. 

بخش نسخ:
محمد نعیم جوادی نفر اول، مجید سعیدکافی نفر دوم و محمد پورقلی‌زاده نفر سوم مع فی شدند. همچنین زهرا شیرازی‌پور، سحر فرید، حمید میکانیک، محمد گودرزی، سید مهدی عدنانی در بخش تقدیری این بخش مورد تجلیل قرار گرفتند.

امیرخانی: تختی نمونه‌ی یک الگو و قهرمان که در دل می‌نشیند
در ادامه، غلامحسین امیرخانی استاد خوشنویسی با تاکید براینکه ریشه امنیت در فکر و اندیشه انسان‌ها قرار دارد، گفت: امروز در جهان جنگ اندیشه است و هر اندیشه‌ای قوی‌تر باشد، موفق‌تر خواهد شد. 

 او نقش نهاد‌های مدنی در ایجاد امنیت‌ریشه‌دار مهم و برجسته دانست و تاکید کرد: امروز وضعیت کتابخوانی مناسب نیست؛ این موضوع باید ریشه‌یابی که چرا باید کتابفروشی‌ها تبدیل به ساندویچ‌فروشی شود.

این استاد خوشنویسی با تاکید براینکه باید سازوکار مناسبی برای فرهنگ ایجاد شود، عنوان کرد: در این زمینه الگو‌هایی وجود دارد که با سلیقه و معنویت ما ایرانیان هم‌خوانی دارد که باید از تجارب آن استفاده شود. 

امیرخانی با طرح این سوال که چند نفر از ما از حافظ و مثنوی برای بچه‌ها می‌خواند، گفت: امروز عصر برخورد اندیشه‌هاست؛ باید از اندیشه برتر بهره گرفت. ما وظیفه داریم از طریق اندیشه ملت را قوی کنیم و اندیشه از کتاب و کتابخوانی و الگو‌های تشویق کننده، قوی می‌شوند.

او غلامرضا تختی را نمونه‌ی یک قهرمان و الگو دانست و گفت: در روزگاری که غلامرضا تختی با یک قهرمان روس مسابقه داشت وقتی ایشان متوجه شد کشتی‌گیر روسی مصدومیتی از پا دارد از ناحیه مصدومیت کشتی نگرفت لذا معنویت، الگو بودن، جوانمردی و فرهنگ یعنی این؛ در هر جبهه و جایگاهی چنین کاری در دل انسان جا پیدا می‌کند و اثر می‌گذارد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار