یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

عزم ایران برای برخورد با عاملان ناامنی در فراسوی مرزها

ایران با حملات پهپادی و موشکی به مواضع تروریست‌های جیش‌الظلم نشان داد که تفاوتی در پاسخگویی به اقدامات خصمانه مزدوران استکبار جهانی در هیچ جغرافیایی قائل نیست و عوامل ناامنی را در هر منطقه‌ای سرکوب خواهد کرد.
کد خبر: ۶۴۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰ - 21January 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ اتفاقاتی که طی روز‌های گذشته در مناطق مرزی ایران و پاکستان رخ داد، واکنش‌های متعددی را در سطح جامعه به دنبال داشت.

درخصوص این موضوع، گفتنی‌هایی هست که در ادامه یک به یک به آنها می‌پردازیم.

نخستین مورد اینکه سال‌هاست خاک پاکستان به مأمنی برای گروهک‌های تروریستی تبدیل شده که بار‌ها با ورود به خاک ایران دست به ترور مردم بی‌گناه و همچنین نیرو‌های نظامی و انتظامی کشورمان زده‌اند و به مواضع خود در خاک پاکستان گریخته‌اند؛ مواضعی که مسئولان پاکستان ادعا می‌کنند اشرافی بر آنها ندارند!

این موضوع سبب شده که طی سال‌های گذشته مقامات سیاسی و حتی نظامی ایران در دیدار با همتایان پاکستانی خود، لزوم برخورد با گروهک‌های یادشده را گوشزد و بر مقابله با آنها تأکید کنند؛ اما طرف پاکستانی اهتمامی به این امر نداشته است.

مواجهه با مشکلات متعدد اقتصادی، نیاز به دریافت کمک‌های مالی از کشور‌هایی همچون آمریکا و تأثیرپذیری دستگاه اطلاعاتی و ارتش پاکستان از سیاست‌های آمریکا و دنباله‌های منطقه‌ایِ آن، جزء عواملی است که باعث شده پاکستان در زمینه رعایت حقوق کشور‌های همسایه و تأمین امنیت مرز‌های مشترک خود با ایران، به‌عنوان کشوری ضعیف و ناتوان قلمداد شود.

بر همین اساس و پس از تذکرات مداوم مقامات کشورمان و بی‌توجهی طرف پاکستانی، جمهوری اسلامی ایران به‌منظور تأمین امنیت شهر‌ها و مناطق مرزی شرق کشور و تنبیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم که عامل شهادت بسیاری از شهروندان کشورمان بوده است، ناچار به انجام عملیات تهاجمی علیه این گروهک در عمق خاک پاکستان شدند؛ عملیاتی که طبق اعلام رسانه‌ها به هلاکت بیش از ۲۰ تروریست انجامید (در برخی اخبار تا ۹۵ تروریست هم ذکر شده است) و ضربه سختی به پیکره تروریست‌ها وارد کرد.

انتشار تصاویر ضبط‌شده توسط پهپاد‌های سپاه نیز مؤید این مطلب است که مواضع تروریست‌ها و محل آموزش و آماده‌سازی آن‌ها مورد هدف قرار گرفته؛ نه مناطق مسکونی و شهروندان پاکستانی.

مورد بعدی، واکنش پاکستان به این اتفاق بود. درخصوص این موضوع برخی کارشناسان معتقدند که انتشار خبر عملیات موشکی و پهپادی ایران در خاک پاکستان، آن هم بدون اشاره به اینکه مواضع منهدم‌شده در پاکستان محل استقرار تروریست‌ها بوده، حساسیت‌هایی را در جامعه پاکستان برانگیخت و لذا ارتش این کشور به‌منظور پاسخگویی به افکار عمومی در آن کشور، نسبت به پاسخگویی اقدام کرد. در این میان و پس از عملیات ایران، هندوستان هم به ماجرا ورود کرد و به‌منظور دمیدن بر آتش درگیری بین ایران و پاکستان نسبت به انتشار هدفمند اخباری در این راستا اقدام کرد.

این اقدام هندی‌ها دو دلیل عمده دارد؛ نخست اینکه هند سال‌هاست که بر سر منطقه کشمیر با پاکستان اختلاف و درگیری نظامی دارد و به دفعات بین دو کشور زد و خورد اتفاق افتاده است؛ لذا هند از اینکه توان پاکستان معطوف به جبهه‌ای دیگر شود، می‌تواند برای اعمال نفوذ بیشتر خود در کشمیر استفاده کند.

دلیل دوم که در شرایط کنونی منطقه غرب آسیا، اهمیت بیشتری هم دارد، وارد کردن ایران به جنگ و در نتیجه تضعیف رأس محور مقاومت است تا به این ترتیب، رژیم صهیونیستی و آمریکا از زیر فشار متحدان ایران در جبهه مقاومت خارج شوند؛ همچنین از آنجا که هند روابط نزدیکی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد و جزء معدود کشور‌هایی است که در ماجرای جنگ غزه از رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی حمایت کرده است، دامن زدن به تنش‌هایی که بین ایران و پاکستان رخ داد، در دستور کار هندی‌ها قرار گرفته بود.

مورد دیگری که در این ماجرا کمتر مورد توجه واقع شد، نمایش عزم ایران برای مقابله با تروریسم و به‌ویژه تروریست‌های حاضر در مناطق شرقی کشورمان است. ایران با حملات پهپادی و موشکی به عمق خاک پاکستان و انهدام مواضع تروریست‌های جیش‌الظلم نشان داد که تفاوتی در پاسخگویی به اقدامات خصمانه مزدوران استکبار جهانی در هیچ جغرافیایی قائل نیست و همان‌گونه که عوامل رژیم صهیونیستی و داعش را در عراق و سوریه مورد هدف قرار می‌دهد، اگر امنیت کشورمان در مناطق شرقی نیز خدشه‌دار شود، عوامل ناامنی را در آن مناطق نیز سرکوب خواهد کرد.

بر این اساس و با توجه به انتشار تصاویر استقرار گروهک جیش‌الظلم در خاک پاکستان، ارتش و دستگاه اطلاعاتی این کشور به جهت اینکه از بروز تنش مجدد بین پاکستان و ایران پیشگیری کنند و نزد افکار عمومی ملت پاکستان نیز به همکاری با تروریست‌ها متهم نشوند، بایستی ضمن برخورد با چنین گروهک‌هایی، کنترل دقیق و مستمری بر مرز‌های مشترک با ایران داشته باشند.

در مجموع می‌توان گفت، ایران با استناد به تمامی مذاکرات صورت‌گرفته، هشدار‌های متعددی که داده شده و تصاویر و مستندات موجود درخصوص استقرار تروریست‌های جیش‌الظلم در خاک پاکستان و نیز در راستای تأمین امنیت شهروندان ایرانی، مواضع دشمنانِ ملت ایران را همچنان هدف مشروع خود می‌داند و در صورت تداوم بی‌توجهی طرف پاکستانی، نسبت به عملیات‌های جدید و انهدام این اهداف اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار