رونمایی وال استریت ژورنال از توافق احتمالی حماس و تل‌آویو

براساس گزارش‌ها سه کشور آمریکا، مصر و قطر به دنبال توافق جدیدی برای آزادی اسرای اسرائیلی و آتش بس در غزه هستند.
کد خبر: ۶۴۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ - 22January 2024

رونمایی وال استریت ژورنال از توافق احتمالی حماس و تل‌آویوبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از تاس، آمریکا، مصر و قطر بدنبال توافق جدیدی برای آزادی اسرای اسراییلی و آتش بس در غزه هستند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، توافق جدید آزادی اسرای اسراییلی را که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، در نظر گرفته و به دنبال آن آتش‌بس کامل در این منطقه محاصره شده برقرار خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های شرکت کننده در مذاکرات نوشت، ایالات متحده همراه با مصر و قطر دو طرف اصلی جنگ غزه یعنی اسراییل و جنبش حماس را به سمت یک توافق جدید آزادی گروگان سوق می‌دهند.

به نوشته این روزنامه، قرارداد جدید آزادی اسرایی را که در نوار غزه نگهداری می‌شوند، در نظر گرفته و به دنبال آن آتش‌بس کامل در این منطقه برقرار خواهد شد. با این حال، هیچیک از طرفین جنگ با چنین توافقی هنوز موافقت نکرده‌اند، اما تمایل آن‌ها برای بحث در مورد آن یک پیشرفت قطعی تلقی می‌شود و انتظار می‌رود مذاکرات در مورد چنین توافقی در چند روز دیگر در قاهره دنبال شود.

بنابراین، بر اساس این قرارداد، حماس قرار است در ازای آزادی چند صد فلسطینی از زندان‌های اسراییل، تمامی اسرای غیرنظامی اسراییل را آزاد کند. جدای از آن، رژیم صهیونیستی باید نیرو‌های خود را از شهر‌های غزه خارج کند، حرکت آزادانه در سراسر غزه را تضمین کند و اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه دو برابر شود. بخش دوم این قرارداد آزادی سربازان زن اسراییلی را که توسط حماس نگهداری می‌شوند در ازای آزادی تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی در نظر گرفته است. بر اساس بخش سوم توافق، حماس باید سربازان اسراییلی را آزاد کند، در حالی که اسراییل بخشی از نیرو‌های خود را از منطقه خارج خواهد کرد.

پیشتر در اواخر نوامبر ۲۰۲۳، حماس توافقنامه‌ای را با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با میانجیگری مصر و قطر، در مورد آتش بس چهار روزه بشردوستانه در نوار غزه اجرایی شد. این توافقنامه آزادی زنان و کودکان اسراییلی و زندانیان فلسطینی در مناطق اشغالی را پذیرفت و طرفین چندین بار آتش‌بس را تمدید کردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها