یادداشت/ حجت‌الاسلام سلیمانی

اقدامات امام جواد علیه‌السلام برای تثبیت امامت

حضرت جواد علیه‌السلام در چند جهت برای اثبات حقانیت خود و آشکار کردن تزویر مامون و معتصم کوشش می‌کردند که طراحی و ابتکار بحث آزاد، استدلال به امامت خود و ارائه معجزه بخشی از این اقدامات است.
کد خبر: ۶۴۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ - 22January 2024

اقدامات حضرت امام جواد علیه‌السلام برای تثبیت امامتگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ حجت‌الاسلام‌‌‌والمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام؛ حضرت جواد علیه‌السلام در خانواده امام هشتم، و محافل شیعیان، به عنوان مولودی با برکت یاد می‌شد. این شهرت نیز ریشه در کلام خود امام هشتم علیه‌السلام دارد که بارها این مسئله را یادآور شدند.

فضای زمانی امامت حضرت جواد علیه السلام سختی‌های خاص خود را داشت. خردسالی حضرت و اختناق حاکم از سوی مامون و معتصم فضا را برای فعالیت حضرت محدود کرده بود.

حضرت جواد علیه‌السلام در چند جهت برای اثبات حقانیت خود و آشکار کردن تزویر مامون و معتصم کوشش می‌کردند که طراحی و ابتکار بحث آزاد، استدلال به امامت خود و ارائه معجزه بخشی از این اقدامات است.

طراحی و ابتکار بحث آزاد که مقام معظم رهبری حضرت جواد علیه‌السلام را مبتکر بحث آزاد اجتماعی می‌دانند. ایشان در این خصوص فرمودند: «مبتکر بحث آزاد اجتماعی امام جواد صلوات‌الله‌علیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد می‌شد، اما اینیکه حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند.» بحث حضرت با یحیی ابن اکثم، همچنین بحث ایشان درباره خلفا و محدوده بریدن دست سارق معروف از این جمله است.

استدلال به امامت خود، حضرت بارها با استناد به آیات قران کریم به امامت خود استدلال کردند. «علی بن اسباط می‌گوید: امام جواد که سن کم داشت به طرف من می‌آمد و من به قامت و قیافه او می‌نگریستم، تا وقتی به شهر خود رفتم، بتوانم شکل و شمایل آن حضرت را برای دوستانم توصیف کنم، در این فکر بودم که آن حضرت نشست و فرمود: حجت خدا در امامت مانند حجت او در نبوت است، خدا در قرآن در آیه ۱۳ سوره مریم می‌فرماید: «و آتیناه الحکم صبیا: و فرمان نبوت را در کودکی به او یحیی دادیم». و در آیه ۲۲ سوره یوسف می‌فرماید: «و لما بلغ اشده آتیناه حکما و علما: و هنگامی که یوسف به مرحله بلوغ و قوت رسید، ما (حکم) و (علم) به او دادیم».

همچنین در آیه ۱۵ سوره احقاف می‌فرماید:«و لما بلغ اشده و بلغ اربعین سنة: و هنگامی که به مرحله بلوغ و قوت رسید و به هنگامی که به چهل سالگی رسید …»

بنابراین طبق قرآن هم رواست که (حکمت) در کودکی به امام داده شود، چنانکه رواست (حکمت) در چهل سالگی به او داده شود. 
ارائه معجزه، ابوهاشم جعفری می‌گوید: همراه امام جواد (ع) به مسجد مسیب رفتیم، در آنجا درخت سدری بود که خشک و بدون برگ شده بود، امام جواد (ع) آب طلبید و پای آن درخت ریخت، آن درخت در همان سال سبز و خرم شد و میوه داد.

و همراه آن حضرت وارد شبستان آن مسجد شدیم آن حضرت در آن مسجد به طور مستقیم رو به قبله به نماز ایستاد و ما به او اقتدا کردیم. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار