شاعر حوزه دفاع مقدس:

آثار کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت ماندگار است

«بهادرانی» گفت: آثار گردآوری شده توسط این کنگره ملی شعر می‌تواند معدنی ارزشمند برای شناخت آیندگان از تاریخ حماسه و مقاومت مردم روزگار ما باشد.
کد خبر: ۶۴۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵ - 24January 2024

«دانیال بهادرانی» شاعر جوان ادبیات پایداری در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در شیراز جایگاه هنر «شعر» در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شاعران، شعر را مادر همه هنر‌ها و اثرگذارترین هنر ماندگار در عصر حاضر دانستند از این رو تاثیر شعر از گذشته در حماسه سرایی‌ها، رجزگویی‌ها و دیگر انواع شعر پایداری به خوبی خود را نشان داده است به طوری که حتی در صدر اسلام مهم‌ترین رسانه شعر سرایی بوده و بسیاری از پهلوانان و رزم آوران با رجز گویی مقابل دشمن قرار می‌گرفتند.
 
وی افزود: بدون شک در بسیاری از موارد رجز پهلوانان تاثیری شگرف در شکستن غرور و اعتماد به نفس دشمن داشته است کما اینکه در عاشورا اشعاری را مشاهده می‌کنیم که توسط خاندان اهل بیت (ع) یا یاوران لشکر امام حسین (ع) در مقابل لشکر یزید به صورت رجز بیان می‌شود همچنین حتی اهل بیت (ع) برای معرفی خودشان از اشعار حماسی در هنگام مبارزه استفاده می‌کنند و نمونه بارز اثرگذاری شعر در روزگار ما می‌تواند شعری باشد که توسط گروه سرود شهر آباده با نام «مادر برام قصه بگو» در عصر جنگ شورآفرینی می‌کند یا در نمونه دیگری در سال گذشته شعر سلام فرمانده که به صورت سرود در سرتاسر ایران غوغا به پا کرد، این‌ها نمونه‌های کوچکی از اثرگذاری شعر است.
 
این شاعر با بیان اینکه بزرگان هنر اعتقاد دارند که اثر یک بیت شعر می‌تواند گاهی از یک فیلم فاخر یا یک سخنرانی متقن و کوبنده اثر گذارتر باشد، گفت: امروزه شعر آیینی در مهم‌ترین قله گاه خودش در ادبیات ایران اسلامی قرارگرفته است و شعر پایداری به خصوص شعر دفاع مقدس و مقاومت جلوه‌گاه رشادت‌ها، شجاعت‌ها و حماسه سازی‌های ملت مسلمان ایران عزیز امروز ماست و به جرات می‌توان گفت در طول قرن‌های گذشته هیچگاه هنر شعر با این کیفیت و کمیت در خدمت آرمان‌ها و ارزش‌های والای انسانی نبوده است تا آنجا که در ابتدای انقلاب و قبل از آن جبهه شعر آیینی در مقابل جبهه فرهنگ غیر دینی قرار می‌گیرد. 
 
بهادرانی با اشاره به اینکه با شروع جنگ تحمیلی شعر دفاع مقدس آینه تمام نما و رسانه اثرگذار هنر انقلاب، جلوه رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های یک ملت می‌شود، اضافه کرد: این هنر ادامه می‌یابد و با گسترش جبهه مقاومت از دل خود شعر مقاومت رابه جهان عرضه می‌کند و تاثیر شگرف شعر متعهدانه و ولایی را بار دیگر در آسمان ادب فارسی به نمایش می‌گذارد؛ فعالیت شاعران فراوان دهه ۸۰ و ۷۰ در حوزه ادبیات آیینی به خصوص در شعر دفاع مقدس و مقاومت نشانه دیگر از موفقیت و اثرگذاری این هنر در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده را نشان می‌دهد. 
 
شاعر ادبیات پایداری تصریح کرد: برگزاری انجمن‌های شعر آیینی، توسعه و گسترش کیفی و کمی جریان‌های مردمی شعر در سرتاسر کشور، برگزاری رویداد‌های استعدادیابی نوجوانان در عرصه شعر، ایجاد انگیزه و تقدیر از جوانان فعال عرصه هنر ایثار و دفاع مقدس و. می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در تربیت شاعران و هنرمندان عرصه دفاع مقدس و مقاومت داشته باشد.
 
وی نقش کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال گذشته و در بیست و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت بیش از ۲۰۰۰ اثر تنها به دبیرخانه استان فارس ارسال شد و در دوره بیست و چهارم قریب ۱۵۰۰ اثر در سال‌های قبل هم به همین ترتیب آثار بسیاری به دبیرخانه این رویداد ملی ارسال شد که اگر تنها از زاویه کمی به آثار دریافتی توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این کنگره توانسته است باعث تولید آثار فراوان در حوزه شعر دفاع مقدس و مقاومت در کشور باشد.
 
بهادرانی با بیان اینکه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت توانسته در طول ۲۵ سال گذشته گنجینه ارزشمندی از آثار فاخر شعر دفاع مقدس و مقاومت را گردآوری کند، خاطرنشان کرد: آثار گردآوری شده توسط این کنگره ملی شعر می‌تواند معدنی ارزشمند برای شناخت آیندگان از تاریخ حماسه و مقاومت مردم روزگار ما باشد.
 
مهمترین ویژگی‌های کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت به روز بودن آن است
 
این شاعر ادبیات پایداری مهمترین ویژگی‌های کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت را به روز بودن آن عنوان کرد و ادامه داد: در واقع کنگره در تمام طول سال زنده است و در همین دوره بیست و پنجم حداقل ۶ محور با توجه به وقایع جهان اسلام به محور‌های این کنگره اضافه گردید، موضوعات قرآن، حجاب، طوفان الاقصی، شهدای شاهچراغ و. از جمله محور‌هایی هستند که با توجه به شرایط فرهنگی پیش آمده در یک سال گذشته به محور‌های کنگره اضافه شدند که همین به روز بودن خود از ویژگی‌های خاص و بارز این رویداد ادبی و انقلابی بوده که کمتر کنگره‌ای چنین ویژگی را دارد.
 
وی اضافه کرد: چاپ کتاب آثار ارسالی به کنگره به صورت سالانه کیفیت اشعار این کنگره را به خوبی به مخاطبان خود نشان داده است به طوری که به گفته بسیاری از منتقدان و اساتید هنر انقلاب این کنگره توانسته سهمی غیر قابل انکار در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با تولید آثار فاخر، به روز و مستحکم داشته باشد.
 
این شاعر جوان در پاسخ به این پرسش که تاثیر میزبانی شهر شیراز با توجه به سبقه تمدنی و فرهنگی این دیار در برگزاری کنگره ملی شعر چه میزان است؟ خاطرنشان کرد: ارسال بیش از ۲۰۰۰ اثر در استان فارس به دبیرخانه بیست و پنجمین دوره این کنگره و حضور چند صد شاعر جوان و پیشکسوت در این رویداد ادبی نمایانگر پیشرو بودن استان فارس در حوزه ادبیات دفاع مقدس و مقاومت دارد و خاک فارس با شعر و هنر عجین است همچنین مردم دیار فارس مخاطبان بسیار خوبی برای شعر هستند چراکه شعر را به خوبی می‌فهمند و در زندگی روزمره به کار می‌برند.
 
بهادرانی بیان کرد: داشتن مخاطب مردمی، شعر را به هنر شماره یک در استان فارس و ایران اسلامی تبدیل کرده است. حضور قله‌های بی‌بدیل شعر از جمله حافظ و سعدی این ماموریت مهم را به استان فارس محول کرده است که بتواند همواره در عرصه شعر پیش قدم باشد همان گونه که در رشادت و حماسه همواره پیش قراول و مجاهد فی سبیل الله بوده است.
 
این شاعر ادبیات پایداری در ادامه سخنان خود از همه هنرمندان، شاعران و دل سوختگان اهل بیت دعوت کرد تا هنر، قلم و قدم خود را در مسیر ترویج ادبیات دفاع مقدس و مقاومت به کار بگیرند چراکه با توسعه جریان‌های کوچک مردمی در اقصا نقاط استان فارس که با نام چراغداران شعر آیینی شناخته می‌شوند، چلچراغ شعر اهل بیت و دفاع مقدس را در سرتاسر استان روشن نگاه دارند و با تقویت و رشد جریان‌های فعلی، به شکوفایی استعداد‌های نوجوان و جوان در نقاط دور و نزدیکان خطه فارس کمک کند.
 
وی گفت: با توجه به اینکه رسالت این کنگره ملی شعر در حوزه مقاومت و دفاع مقدس است پس باید در حوزه شعر مقاومت اثرگذاری خود را در دایره جغرافیایی گسترده‌تری به منصه ظهور بگذارد چراکه ظهور شاعران غیر فارسی زبان در جبهه مقاومت و دیگر کشور‌های جهان که به انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن علاقمند هستند و این وظیفه خطیر را بر دوش این کنگره گذاشته تا گستره تاثیر فرهنگی خود را به سراسر جهان اسلام و همه جهان توسعه دهد. 
 
بهادرانی افزود: بدون شک حضور قدرتمندتر و بیشتر هنر تاثیرگذار شعر در جبهه فرهنگی مقاومت، می‌تواند با زبان‌های مختلف فرهنگ ایثار و شهادت را در سرتاسر جهان طنین انداز کند و تاثیری شگرف در حوزه جنگ نرم و تقابل فرهنگی با جبهه دشمن داشته باشد.
 
بنابه گفته این شاعر خوش ذوق، تجربه اثرگذاری شعر در قبل از انقلاب، دوران دفاع مقدس و امروزه در جبهه مقاومت نمایانگر موفقیت شعر و اثرگذاری کم نظیر آن در انتقال فرهنگ ایثار شهادت و مقاومت به آحاد جامعه به خصوص نسل جدید را دارد همچنین یکی از نمونه‌های آن شعر سلام فرمانده در سال گذشته توانست به توسعه فرهنگ مهدویت و شهادت در نسل دهه ۸۰ انقلاب کمک کند. تاثیر شعر در مداحی‌های قبل از انقلاب آنقدر در آحاد مردم زیاد است که مقام معظم رهبری در دیدار چند سال پیش با شاعران به مداحی‌های انقلابی شهر جهرم اشاره می‌کند که به صورت نوار کاست در سرتاسر ایران نشر پیدا می‌کند و با ایجاد انگیزه و روحیه انقلابی در مردم حکومت طاغوت را به لرزه در می‌آورد که در بعد از انقلاب و در هنگام جنگ سرود‌های مداحانی همچون استاد آهنگران و سرود‌های حماسی استاد گلریز و بسیاری دیگر از هنرمندان توانست تاثیر شگرفی در آحاد جامعه ایجاد کند.
 
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه شعر به عنوان اثرگذار‌ترین رسانه تاثیری فراوان در حوزه فرهنگی دیروز و امروز ما داشته است، اظهار کرد: متاسفانه نگاه سطحی به این هنر ارزشمند مانع از شکوفایی جلوه‌های واقعی این هنر در ابعاد دیگر آن شده است بنابراین باید نهاد‌های فرهنگی توجه بیشتری به جوانان شاعر و دلسوزان عرصه هنر شعر متعهد و انقلابی داشته باشند حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری در جهت توسعه کمی و کیفی رویداد‌های ادبی به خصوص جریان‌های مردمی در سطح استان داشته باشند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار