نماینده ولی فقیه در  خراسان رضوی:

ولادت امام جواد (ع) نقطه آرمانی در زندگی امام رضا (ع) بود

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: ولادت امام جواد علیه‌السلام در زندگی امام رضا علیه‌السلام یک نقطه آرمانی بود زیرا دشمنان انتظار داشتند‌‌ جریان امامت در امام هشتم ختم شود اما ولادت امام جواد(ع) همه ‌چیز را تغییر داد.
کد خبر: ۶۴۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸ - 23January 2024

ولادت امام جواد (ع) نقطه آرمانی در زندگی امام رضا (ع) بودبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیئت فرهنگی جوادالائمه (ع) که روز گذشته انجام شد، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد امام جواد(ع) اظهار داشت: در سحرگاه چنین روزی که وجود مقدس امام جواد علیه‌السلام دنیا را روشن کرد، وقتی قنداقه حضرت به دست امام هشتم علیه‌السلام داده شد، ایشان فرمودند «خدا به من فرزندی شبیه موسی بن عمران و عیسی داد. مقدس است مادری که این نوزاد را به دنیا آورده است.»

وی افزود: امام هشتم علیه‌السلام در جمله آخرشان از شخصیت ریحانه خاتون، مادر محترم امام جواد تجلیل کردند؛ بانویی که در بین همه محارم حضرت رضا علیه‌السلام عزت خاصی داشت، شدیدا مورد توجه حضرت بود و صمیمت ایشان با همسرشان برای هر زن و شوهری آموزنده است.

تکریم همسر، آموزه سیره رضوی

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه زن اگر مورد احترام شوهرش باشد، در تمام موقعیت‌ها احساس شخصیت می‌کند، خاطرنشان کرد: بر خلاف این، اگر شخصیت یک زن در خانه مورد توجه شوهر نباشد، هرچقدر هم عظمت و علم و مقام داشته باشد، احساس عزت نخواهد داشت. این روش امام رضا علیه‌السلام در زندگی است که باید به آن توجه داشت زیرا حضرت، عظمت و شخصیت زیادی برای همسرشان ریحانه خاتون قائل بودند و بانو را همواره با یک عبارت خاص خطاب می‌کردند و لقب ویژه‌ای در نظر می‌گرفتند که نشان از صمیمیت و شفقت ایشان بود.  

وی ادامه داد: مسئله ولادت امام جواد علیه‌السلام در زندگی امام رضا علیه‌السلام یک نقطه آرمانی بود. دشمنان انتظار داشتند‌‌ جریان امامت خاتمه یابد تا مساله امامت و خلافت دیگر مطرح نشود. آن‌ها این را به تمام مردم تلقین می‌کردند که امام رضا علیه‌السلام فرزندی ندارند و امامت در امام هشتم منقطع می‌شود اما زمانی که این آرمان محقق شد و نورانیت امام جواد علیه‌السلام زندگی حضرت رضا علیه‌السلام را روشن کرد، حضرت در کنار تشکر از خدا، تعبیر و تقدیر از همسرشان را نیز قرار دادند و بعد از معرفی شخصیت این فرزند مقدس از همسرشان تقدیر کردند.   

علم‌الهدی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم درمورد پیامبر (ص) می‌فرمایند از روی احساسات و هوای نفس حرفی نمی‌زند و هرچه بگوید وحی است. وجود امام معصوم نیز مانند پیامبر است و جز وحی خدا نمی‌گوید لذا زمانی که علی‌ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام از همسرش صحبت می‌کند، این فقط از روی احساسات نیست بلکه از روی واقعیت شخصیت این مادر بزرگ اسلام است که مقام مادر امام جواد علیه‌السلام و عظمت ایشان را متناسب با حضرت مریم قرار می‌دهد. بر همین اساس، در شخصیت ولایی امام جواد علیه‌السلام نیز صرف نظر از امامت ایشان به عنوان یک نور الهی و آسمانی، مسئله عظمت و قداست مادر نیز در تمام شخصیت حضرت موثر بوده است. این در سایر ائمه نیز وجود داشت و بعد از حسنین علیهم‌السلام که از یک بی‌بی‌ دو عالم بودند، امام باقر علیه‌السلام، امام کاظم علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام نیز مادرانی مقدس و تاثیرگذار داشته‌اند.

از نبوت عیسی علیه‌السلام تا امامت جوادالائمه علیه‌السلام

وی در خصوص علت تشبیه امام جواد علیه‌السلام به حضرت موسی و عیسی نیز گفت: علت تشبیه امام جواد علیه‌السلام به حضرت عیسی توسط امام هشتم علیه‌السلام این بود که به مردم اعلام کنند همانطور که حضرت عیسی در طفولیت به نبوت رسید، امام جواد علیه‌السلام نیز در طفولیت به امامت رسیده‌اند. از طرفی معجزه حضرت موسی شکافتن دریا و عبور دادن بنی اسرائیل از دریا بود، به همان میزان امام جواد(ع) نیز چنین نقشی در تاریخ شیعه داشت.

علم‌الهدی بیان داشت: بعد از شهادت موسی بن جعفر علیه‌السلام، درخصوص امامت امام هشتم علیه‌السلام بین شیعیان اختلاف شد و عده‌ای واقفیه و هفت امامی شدند اما در امامت امام جواد علیه‌السلام هیچ اختلافی نبود و همه شیعیان امامت ایشان را پذیرفتند. یکی از علت‌های آن همین فرمایش حضرت رضا(ع) و تشبیه فرزندشان به حضرت عیسی و موسی بود. جوادالائمه علیه‌السلام دریای علم را شکافت، شیعه را از چنگ فرعونیان زمان یعنی بنی عباس نجات داد و مکتب تشیع را در مبنا و عقیده خود استوار کرد. حضرت در جریان امامت اگرچه هشت ساله بودند اما تکریم ایشان از سوی برخی شاگردان امام صادق علیه‌السلام و عالمان دینی موجب شد تا کسی در امامت ایشان تشکیک نکند.

ضرورت غربت‌زدایی از سیره امام جواد علیه‌السلام

امام جمعه خطاب به اعضای هیئت جوادالائمه و ستاد بزرگداشت سالروز ولادت این امام همام بیان داشت: موقعیتی که شما دارید، چیز ساده‌ای نیست. شاید تصور کنید یک عنصر فرهنگی، کانونی را به نام جوادالائمه راه می‌اندازد یا یک مسئول بسیج، پایگاهی به نام حضرت برپا می‌کند اما این نامگذاری‌ها، این تعظیم شعائرها از وجود قدسی حضرت غربت‌زدایی می‌کند و انوار کرامات آن‌ها را بر ما می‌تاباند.

امام جمعه مشهد به غربت و وضعیت خاص برخی ائمه اشاره کرد و گفت: سه امام ما، امام جواد علیه‌السلام، امام هادی علیه‌السلام و امام حسن عسکری علیه‌السلام در وضعیت خاصی در غربت بودند اما  آنطور که باید مورد توجه نیستند. بر این اساس، این یک موفقیتی است که شما را لایق آن دانستند و به شما مأموریت دادند پرچمی را به نام امام جواد علیه‌السلام بلند کنید زیرا ریشه این غربت به دوران بعد از شهادت حضرت رضا علیه‌السلام برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که بر اثر فعالیت بنی عباس برای خفقان و منزوی کردن این سه امام، حضرات معصومین حتی بین شیعیان نیز غریب شدند و کسی جرئت نداشت حتی نام آن‌ها را ببرد یا از محل زندگی آن‌ها بپرسد. بنی عباس این غربت را بر سه امام ما از همان زمان تحمیل کردند که تاکنون هم باقی مانده است.

انتهای پیام/  

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار