برگزاری آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر استانی سیستان و بلوچستان

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر استانی سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان و شاعران استانی در سالن همایش اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس این استان برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ - 23January 2024

برگزاری آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر استانی سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر استانی سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان و شاعران استانی در سالن همایش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان برگزار شد.

در این مراسم سرتیپ دوم «غلامرضا جعفری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توصیف و تجلیل و تبیین رشادت، ایثارگری آزادگی و استقامت از هرکسی ساخته نیست برای این کار افراد خاص خود را میطلبد تا به این عرصه ورود پیدا کرده و توصیف کنند که این تعهد شاعران را نشان می‌دهد. این شاعران برگزیده شدگان توسط شهدا هستند.

وی گفت: جشنواره شعر دفاع مقدس و مقاومت، فراخوان آن از اواخر خرداد امسال شروع شد و محو رهای آن شعر دفاع مقدس و مقاومت شهدا، رزمندگان و ایثارگران، جهادتبیین، ولایتمداری، پرچم، ایران قوی، جنگ نرم، نقش زنان، شهدای روحانی و دانشجو و کودک نوجوانان است.

این مسئول عنوان کرد: ۱۸۰ اثر به جشنواره ارسال شد که توسط هیئت داوران بررسی شد. طبق بررسی های ما نسبت به مدت مشابه رشد ده درصدی داشتیم. بیشترین مضامین شعرها، عاشورایی بود و این نشان از عشق و ارادت شاعران به اهل بیت عصمت و طهارت هستند. شرکت کنندگان شیعه و سنی در رده های سنی مختلف بودند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان بیان داشت: دو نفر از استان توسط داوران برگزیده کشوری شدند که قرار است فردا در شهر شیراز مورد تجلیل و تقدیر قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: در حوزه شعر، استعداد های درخشان و آثار فاخری در استان داریم که قرار است تمامی اشعار ارسالی در قالب یک کتاب چاپ شود.

سردار جعفری گفت: شعر دفاع مقدس ویژگی های بسیار خوبی دارد و این شعر متفاوت از دیگر شعرهاست و اعتبار آن نشات گرفته از عشق به اهل بیت، رهبری، شهادت طلبی ظلم ستیزی و عدالت طلبی است و در این نوع شعر، آنچه که در هشت سال دفاع مقدس گذشته به زیبایی تشریح میکند.

وی بیان داشت: نکته مهم این است که بسیاری از استعدادها در این جشنواره کشف شد و امیدواریم تا آنها را بتوانیم رشد و پرورش دهیم.

این مسئول ادامه داد: شعر ما شعر پایداری است. امروزه با یک جنگ ترکیبی که زیر شاخه آن جنگ شناختی است مواجه هستیم و یکی از محورهای آن جنگ نرم است. دشمن در حال وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها و ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه است. اینجا است که ماموریت و رسالت شعر و شاعری معنا پیدا می‌کند و با قلم خود می‌توانند  در خنثی کردن نقشه های دشمن موثر باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان همچنین به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و ابراز داشت: مشارکت قوی، امنیت انتخابات و رقابت سالم از جمله سفارشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری است که باید در انتخابات پیش رو مورد توجه مردم و به خصوص مسئولان قرار گیرد‌.

سردار جعفری گفت: تقویت انسجام و وحدت، مقابله با آسیب‌ها، تبیین آموزه‌های دینی به نسل جوان، توجه ویژه به نشاط اجتماعی، سبک زندگی، بهره‌گیری از ظرفیت های هنری، سینمایی و رسانه‌ای، امیدآفرینی در جامعه و القای تاب آوری اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در قالب جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان مراسم از ۱۸ شاعر برگزیده استانی تقدیر و تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها