رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:

راه پیگیری سیاست خارجی با موضع انقلابی، چیزی جز تعهد به قانون نیست

حجت‌الاسلام ذوعلم گفت: اگر بخواهیم سیاست خارجی‌مان با موضع انقلابی دنبال شود، چیزی جز تعهد نسبت به قانون اساسی نیست.
کد خبر: ۶۴۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ - 25January 2024

راه پیگیری سیاست خارجی با موضع انقلابی، چیزی جز تعهد به قانون نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی ذوعلم» رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نشست نظریه نظام انقلابی و روابط خارجی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی که در دانشکده روابط خارجی وزارت امور خارجه و امور بین الملل برگزار شد، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که حدود ۵ سال قبل صادر شد یک متن فکری است که اندیشه رهبر انقلاب را درباره انقلاب، درباره وضع کنونی و درباره آینده ترسیم کرده است که اگر چه یک مخاطب عامی نیز دارد و در حقیقت یک خطاب، گفتگو و ارتباط فکری بین امام و امت است، اما مخاطب اصلی آن را جوانان قرار داده است.

وی ادامه داد: علی القاعده نوع مواجهه ما با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید یک نوع مواجهه فکری و اندیشه‌ای باشد؛ مواجهه‌های کلیشه‌ای، سوری و از این قبیل نه تنها نفعی ندارد بلکه حتماً مضر نیز خواهد بود. یکی از توصیه‌هایی هشت گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مطرح کرده‌اند توصیه به امید و حفظ امید است که امید هم بر بحث اعتماد و هم بحث تعهد ارتباط دارد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به توصیه دیگر رهبر انقلاب در عرصه‌های عزت ملی، روابط خارجی و مرز بندی با دشمن، تاکید کرد: رهبر انقلاب صریحا در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این موضوع را مطرح کرده‌اند و نکاتی را مطرح کرده‌اند که بعضی از این نکات قبلاً مطرح شده و تاکیدی است، هچنین چند نکته نیز وجود دارد که ممکن است قابل تامل جدی باشد.

حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: آن سوالی که به نظر بنده در این محافل علمی و دانشگاهی باید مطرح باشد این است که چه دلالت‌های عملی و عینی در این بیانیه گام دوم وجود دارد که آن دلالت‌ها می‌توانند مسیر کشور و نظام را در آینده بهبود بخشد، ارتقا دهد و اثربخشی و کارآمدی و تحقق اهداف را تسریع و تصحیح کند؟

وی با بیان اینکه در اینجا یک نکته‌ای است که مقام معظم رهبری سه مسئله را در کنار هم قرار دادند، عنوان کرد: یکی از آن‌ها عزت ملی است؛ در روابط خارجی همیشه این بستر وجود دارد که ما دچار نوعی داد و ستد و و محافظه کاری بشویم که تعاملات ما به سمت یک نوع معاملات سوق پیدا کند. در گذشته تاریخ کشور ما این بوده است. یعنی معمولاً به دو شکل این روابط نتیجه می‌داد؛ یک نوع آن به عنوان مثال گفتگو‌هایی که مرحوم امیر کبیر بر سر مرز‌های ایران داشته بود که بر سر مواضع خودش ایستاد و عزت ملی را حفظ کرد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در ادامه گفت: یک نوع هم مذاکرات بین ایران و روس‌ها بود که مذاکره کنندگان با آن نگاهی که در خود راس هرم قدرت یعنی شاه قاجار وجود داشت بذل و بخشش کردند که این لغزشگاه همیشه وجود دارد؛ بنابراین این لغزشگاه بدلیل اینکه همیشه وجود دارد، پس عزت ملی یک بحث قرار دارد که روابط خارجی به معنای اینکه اصل ما با دیگران رابطه است ما رابطه خارج را به هیچ وجه یک امر مذموم تلقی نمی‌کنیم. این ارتباطات اجتناب ناپذیر است و حتماً باید توسعه داده شود و هوشمندانه آن را دنبال کرد، در عین حال مرزبندی با دشمن را رعایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سه مطلب را مقام معظم رهبری در بیانیه و انقلاب اسلامی در کنار هم قرار داده‌اند که خود این قابل تامل است و اینکه در فرهنگ حاکم، رابطه خارجی ما، فرایند‌ها و در اصول و قواعد چه باید کرد که این اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام ذوعلم افزود: سوال دوم اینکه اگر مقام معظم رهبری در این مرزبندی که بیان می‌کنند عدم عقب نشینی و نهراسیدن از تهدید‌ها را تاکید دارند و اینکه باید همواره حکیمانه و مصلحت جویانه و البته از موضع انقلابی مشکلات قابل حل را با کشور اروپایی را حل کرد، آیا این تلقی رهبر انقلاب در رده‌های مختلف تصمیم گیران، برنامه ریزان، مجریان و کنشگران عرصه‌های روابط خارجی وجود دارد یا خیر؟ این یک سوال به نظر بنده سوال مهمی است و اگر این موضوع در افراد ضعیف است چگونه باید آن را تقویت کرد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: در یک جایی از مباحث مقام مقام معظم رهبری دیده می‌شود که بحث انقلابی بودن را در مقابل محافظه‌کار بودن قرار می‌دهند. این انقلابی بودن به معنی این است که اگر ما در چهارچوب قانون اساسی عمل کنیم، آن انقلابی بودن هم تامین شده است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عبور از نظام جمهوری اسلامی و عبور از قانون اساسی نیست، بلکه تاکید بر مضامین قانون اساسی در ابعاد مختلفش وجود دارد که در هشت ارزشی که مقام معظم رهبری در بیانیه مطرح می‌کنند، تمام کلید واژه‌هایش در قانون اساسی ما آمده است.

حجت الاسلام ذوعلم با ذکر مثال با اشاره به قانون اساسی از اصل ۱۵۲ و ۱۵۴ این قانون نام برد و ادامه داد: اجمالا تلقی بنده این است که اگر این مفاد قانون اساسی نازل به ارتباطات خارجی ما واقعاً دیده شود، یک نوع مواجهه انقلابی شکل گرفته است.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: این به معنای این است که اگر بخواهیم سیاست خارجی‌مان با موضع انقلابی دنبال شود، چیزی جز  تعهد نسبت به قانون اساسی نیست.

وی افزود: بنابراین  اینجا وقتی نظریه نظام انقلابی مطرح می‌شود اساساً اقتضائات و التزامات نظام چیزی نیست جز انقلابی بودن، و انقلابی بودن چیزی نیست جز اقتضائات الزامات نظام جمهوری اسلامی به این معنا که نظام جمهوری اسلامی در درون و در ذات خود یک نظام انقلابی است.

حجت الاسلام ذوعلم در پایان گفت: اگر ما در عمل، در سیاست‌های اجرایی‌مان، در مواجهه‌مان یا در فرایندهایمان و در تصمیماتمان نتوانستیم این مواضع انقلابی را به درستی تامین و رعایت کنیم، به این معنا است که از قانون اساسی فاصله گرفته‌ایم؛ بنابراین تناقض و تعارضی بین انقلابی بودن و رعایت التزامات و اقتضائات نظام جمهوری اسلامی اساساً در این عرصه وجود ندارد.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار