در آیین اختتامیه جشنواره «کتاب و رسانه»؛

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران: رویکرد جدید جشنواره «کتاب و رسانه»/ سالانه ۸۰ هزار کتاب چاپ اول منتشر می‌شود

رمضانی با بیان اینکه جشنواره «کتاب و رسانه» رویکرد جدید داشت، گفت: انتخاب کتاب در میان اين حجم کتاب کار سختی است و خبرنگاران و اهالی رسانه و ویترین کتابفروشی‌ها در این زمينه مردم را هدایت می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷ - 28January 2024

جشنواره «کتاب و رسانه» رویکرد جدید داشتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه بیست‌ و یکمین جشنواره «کتاب و رسانه» با حضور «علی رمضانی» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، «فرشاد مهدی‌پور» معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «حسن عابدینی» معاون امور استان‌های رسانه ملی در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند ظرفیت‌های حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شود، گفت: جشنواره کتاب و رسانه ۱۹ دوره برگزار شده بود، اما کرونا وقفه‌ای در توالی این رویداد، ایجاد کرد. سال گذشته درخواست بازنگری در برگزاری جشنواره را داشتیم که با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره برگزار و تغییرات در آیین‌نامه و حوزه‌های مختلف انجام شد.

وی افزود: جشنواره بیستم با افزوده شدن رویداد «ایده‌پردازی» برگزار و در گام بعدی قرار شد در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم نیز این رویداد با فعالیت دبیرخانه جشنواره برگزار شود و قرار است در مراسمی برترین‌ها تقدیر شوند.

رمضانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شد تا در دوره بیست و یکم به وجوه رسانه‌ای که کمتر به آن پرداخته می‌شود، توجه شود، ادامه داد: معرفی برترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان کنیم ویترین کتاب، به‌مثابه رسانه است و تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.

وی ادامه داد: خانه کتاب و ادبیات ایران و مجموعه معاونت امور فرهنگی به این جشنواره توجه دارد؛ چراکه فکر می‌کنیم اگر قرار است کتاب به عرصه عمومی و جامعه وارد شود، چیزی به‌جز رسانه نمی‌تواند به آن کمک کند.

رمضانی با ارائه آماری در حوزه نشر، گفت: ناشران در طول سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ نخست منتشر می‌کنند، اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی می‌شود که چه بخواند، در این میان مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانه‌ها است؛ اینکه از بین این تعداد کتاب کدام اثر را اول بخواند و کدام اثر را در مرحله‌های بعدی بخواند.

به‌گفته وی، در کتاب حوزه رسانه باید جدی‌تر گرفته شود، سال گذشته در برخی حوزه‌ها در ارسال آثار، ضعف داشتیم، امسال آثار بیشتری در برخی موضوعات رسید. امسال هم برای سال‌های بعد، باید اقدامات لازم افزایش تعداد آثار انجام شود.

رمضانی همچنین افزود: برای شناسایی برترین ویترین کتاب، به ۲۰۰ کتابفروشی مراجعه حضوری شد؛ علاوه‌براین از استان‌های دیگر نیز برترین ویترین‌ها، اعلام شدند.

جشنواره کتاب و رسانه از قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی است

در ادامه این آیین، مهدی‌پور با بیان اینکه این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جوایز حوزه رسانه کشور است، گفت: سابقه طولانی آن تحلیل از خبرنگاران کتاب به مرور توسعه پیدا کرده و زمینه‌های مختلف این حوزه را پوشش می‌دهد، در ابتدا این جایزه برای حوزه معرفی کتاب بود و به مرور با تعداد زیادی از فعالان، تحلیل‌گران و کنش‌گران همراه شد.

وی با بیان اینکه ۴۳ رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم، افزود: این رسانه‌ها در قالب مجلات، نشریات و یک خبرگزاری تخصصی هستند، و این‌ها جدای از مجموعه صفحات کتاب خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات است.

مهدی‌پور ادامه داد: به‌عنوان یک کنش‌گر این حوزه، طی یکی دوسال گذشته شاهد این موضوع هستیم که ما نباید مخاطب را در معرض انتخاب کتاب قرار دهیم بلکه باید کتاب‌ها را در معرض مخاطبان قرار دهیم.

به‌گفته وی، در این زمینه به چند متغیر و شتاب‌دهنده باید توجه کنیم؛ تحولات فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و باید به آن‌ها توجه کنیم‌؛ ازسوی دیگر باید بازاریابی جدید رسانه‌ها را هم در حوزه رسانه و هم کتابخوانی تقویت کنیم..

معرفی کتاب را در معاونت استان‌ها دنبال می‌کنم

حسن عابدینی، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در ادامه این رویداد گفت: شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نقش مهمی در معرفی کتاب ایفا می‌کنند، من سال‌هاست در این زمینه تلاش می‌کنم، در معاونت سیاسی که بودم و نخستین‌بار معرفی کتاب را در بولتن‌های خبری ۱۴ و ۲۱ شروع کردیم و تلاش شد در تمام روزها کتاب معرفی کنیم.

وی افزود: وقتی کتاب‌ها معرفی می‌شد و چاپ چندم همان کتاب را بعد از مدتی در کتابفروشی‌ها می‌دیدم از نتیجه خرسند بودم.

عابدینی ادامه داد: وقتی به معاونت اموراستان‌ها منتقل شدم، تلاش کردم این موضوع را در رادیو و تلویزیون‌های استانی دنبال کنم، خوشحالم که بگویم در برنامه‌های صبحگاهی وعصرگاهی، کتاب را معرفی می‌کنیم. معتقدم در سند تحول که برمبنای دو موضوع «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» است حتماً یکی از موضوعات راهگشا، کتابخوانی است.

عابدینی با اشاره به لوگوی جشنواره گفت: البته من احساس خوبی نسبت به این لوگو ندارم. استفاده از کلاه، عینک و مونوپاد نشان می‌دهد که کتاب برای افراد مسن است، اما من می‌گویم کتابخوانی را باید از سنین کودکی شروع کنیم.

به‌گفته وی، باید حتماً تلاش کنیم از هوش مصنوعی برای صوتی و تصویری کردن استفاده کنیم، تا در آینده کتاب‌های صوتی بیشتری در دسترس قرار بگیرد.

وی بیان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی یک موضوع اساسی است، اگرچه می‌گویند، کسانی که در صداوسیما هستند. مایل نیستند که کتاب گسترش پیدا کند، اما چنین نیست. همه را تشویق و ترغیب کنیم که کتابخوانی را در دستور کار قرار دهند؛ چراکه با کتاب خواندن راحت‌تر می‌توانیم دنیای خوب، راحت‌تر و توام با دانش را برای همه ترسیم کنیم.

کتاب یک رسانه اصیل است

در پایان این مراسم، سیدمحمد هاشمی در سخنانی، گفت: معاونت امور فرهگی و خانه کتاب و ادبیات با اهتمام، دلسوزی و برنامه‌ریزی، به این جشنواره تقریباً غنا بخشیدند همچنین دامنه کار را گسترده‌تر کردند. هرکس در مواجهه اول با عنوان «کتاب و رسانه» برخورد می‌کند متوجه راهبردی بودن و اهمیت آن می‌شود.

وی افزود: از یک سو کتاب، به‌عنوان اصیل‌ترین رسانه را داریم و ازسوی دیگراین رسانه از مغفول‌ترین رسانه‌های دنیا است؛ هرچند مخاطبان کتاب، فرهیختگان هستند، علاوه براین با رسانه‌های روز، مواجه هستیم و ذائقه دنیای معاصر به این سمت رفته که این رسانه‌ها اثرگذاری خود را داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه باید اهتمام شود از رسانه‌های نوین برای خدمت، ایده و تبلیغ و ترویج این رسانه اصیل، استفاده شود، گفت: دوستان اهتمام کردند، طی دو دوره جدید با ایده‌پردازی‌های خوب از «انسان‌رسانه فرهنگی» تا پیشخوان کتابفروشی‌ها به این جشنواره غنا بخشیدند؛ بنابراین باید از این کار تقدیر کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار