سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح:

اولین گام صنعت فضایی برای دستیابی به«منظومه اینترنت اشیا»/ ماهواره‌بر «سریر» قادر به حمل محموله‌های یک تُنی است

«حسینی‌مونس» گفت: ماهواره‌بر سیمرغ بستری برای توسعه ماهواره‌بر‌های بزرگتر مانند «سریر» است که تا وزن بیش از یک تن را می‌تواند حمل کند.
کد خبر: ۶۴۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷ - 28January 2024

ماهواره‌بربه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «سید احمد حسینی‌مونس» سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در گفت‌وگویی تلویزیونی، با اشاره به پرتاب همزمان سه ماهواره (مهدا، کیهان و هاتف ۱) که صبح امروز انجام شد، اظهار داشت: ماهواره‌بر سیمرغ در حقیقت نوع ارتقایافته ماهواره‌بر سفیر است که از چهار موتور خوشه‌بندی شده سفیر استفاده می‌کند. این ماهواره‌بر بستری برای توسعه ماهواره‌بر‌های بزرگتر ما مانند «سریر» است که تا وزن بیش از یک تن را می‌تواند حمل کند.

حسینی‌مونس افزود: با پرتاب امروز، اولین بار در کشور تزریق چندگانه به ثبت رسید و هم ماهواره‌بر توانست به اوج هزار و ۱۱۰ کیلومتری برسد و ما توانستیم به ارتفاع بیش از هزار کیلومتر برسیم.

وی ادامه داد: ماهواره‌بر سیمرغ نسل جدید ماهواره‌بر‌های سوخت مایع است که پس از گذراندن تست‌های زیرمداری توانست امروز با موفقیت محموله خود را در مدار قرار دهد. فناوری پرتاب فضایی از جمله فناوری‌های پیشرو در دنیاست که تنها ۱۰ کشور به آن دست پیدا کرده‌اند و متخصصان ما هم با دانش بومی به این فناوری رسیده‌اند.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع عنوان کرد: ماهواره‌بر سیمرغ قابلیت‌های خوبی دارد و می‌توانیم بگوییم که برای پرتاب عمده نیازمندی‌های داخلی و ماهواره‌هایی که در کشور در دست توسعه قرار داد، مشکلی نخواهیم داشت و با اتکا به توانمندی‌های داخلی پرتاب آن‌ها را انجام می‌دهیم.

حسینی‌مونس در ادامه با اشاره به کارکرد‌های ماهواره «هاتف ـ ۱» و «کیهان ـ ۲»، گفت: فناوری فضایی امروز کاربرد‌های متنوعی در زندگی بشر دارد، این دو نانوماهواره در دو حوزه فناوری به عنوان اولین گام‌ها برای اثبات فناوری تعریف شده‌اند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «هاتف ـ ۱»، بیان کرد: این ماهواره اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیاست که در راستای برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف و بدین منظور قراردادی با سازمان فضایی منعقد شده است که در آینده تعدادی ماهواره در قالب یک منظومه باید در قرار بگیرند. این ماهواره اولین گام به عنوان گام تحقیقاتی برای شروع منظومه اینترنت اشیا یا مخابرات باریک باند تعریف شده است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در ادامه با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «کیهان ـ ۲»، عنوان کرد: این ماهواره در حوزه ناوبری فضاپایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی در این حوزه هست که متخصصان عزیز ما در مجموعه وزارت دفاع این ماهواره را توسعه داده‌اند و ایستگاه‌های زمینی آن نیز توسعه داده شده است. ان‌شاءالله پس از اینکه ارتباطات برقرار شد و در حین در مدار قرار گرفتن ماهواره تنظیمات لازم انجام شد، قدم‌های بعدی برای پرتاب ماهواره‌های دیگر در این حوزه نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها