در موزه هنرهای معاصر تهران صورت گرفت؛

آغاز جشنواره تجسمی فجر با نمایش پوسترهای انقلاب در بخش «آینه در آینه»

شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر با افتتاح بخش پوستر «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به‌کار کرد.
کد خبر: ۶۴۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶ - 28January 2024

آغاز جشنواره تجسمی فجر با نمایش پوسترهای انقلاب در بخش «آینه در آینه»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه یک‌شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بهرام عظیمی اجرای این مراسم را عهده‌دار بود و در سخنانی با بیان اینکه'موزه هنرهای معاصر یک مکان مقدس است، گفت: افتخار ما در زمان دانشجویی دیدن موزه هنرهای معاصر بود چراکه خیلی از افراد بزرگ و اسطوره اینجا جایزه گرفته‌اند و جایزه داده‌اند. 

وی با تاکید براینکه عظمت و معماری موزه هنرهای معاصر اساتید خارجی هنرهای تجسمی را شکه می‌کرد، افزود: استقبال از افتتاحیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک اتفاق مبارک است.

در ادامه، امیر عبدالحسینی مدیرکل جشنواره هنرهای تجسمی گفت: شرکت ۳ هزار ۴۲۹ در این جشنواره ۷۷۱ یک اثر از ۵۹۷ هنرمند درموزه صبا به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش تجسم هنر آثار ۴۲۰ هنرمند در استان‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ در آیین افتتاح فجر شانزدهم گفت: فروغ جشنواره هنرهای تجسمی فجر به برکت شمع وجود هنرمندانی است که از گذشته تا به حال برای رشد این نهال زحمت کشیدند و آن را به درختی شانزده‌ساله تبدیل کردند.

در ادامه عظیمی نسبت به میزان جایزه‌های جشنواره واکنش نشان داد و گفت: ۱۴ سال پیش در جشنواره‌ای ۴ سکه جایزه گرفتم که ارزش آن ۴ میلیون تومان و بسیار زیاد بود و پارسال در جشنواره‌ای جایزه گرفتم که جایزه‌اش ۴ میلیون تومان بود و واقعا از این موضوع ناراحت شدم چون جایزه خیلی مهم است و یک هنرمند به عشق جایزه در جشنواره حضور می یابد و انگیزه او اول مادی و بعد معنوی است پس از شما آقای سالاری و خراسانی زاده خواهش می‌کنم که ۵۰ میلیون تومان جایزه جشنواره را بیشتر کنید.

پس از این انتقاد عظیمی، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری جشنواره نیز به قرایت پیام محمود فرشچیان پرداخت و گفت: بسیار مفتخرم قرایت پیام استادی بزرگ نصیبم شد.

در متن پیام محمود فرشچیان آمده بود:

«به نام خداوند جان و خرد/ هنرهای تجسمی گنجینه‌ ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ و هویت ایران اسلامی است. طراحان، نقاشان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرسازان، سفالگران و سایر هنرمندان عرصه طرح و نقش و حجم و تصویر، سنت‌های هنری گذشتگان را با نگاهی معاصر به تصویر می‌کشند و برای آیندگان ماندگار می‌کنند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان گسترده‌ترین جشنواره هنری کشور بستری است تا استادان هنر و جوانان هنرمند دستاوردهای هنری خود را ارایه و برگ دیگری به تاریخ شکوهمند فرهنگ ایران اسلامی افزون کنند. اکنون که این رویداد به شایستگی در گام شانزدهم خود قرار گرفته است، قدردان استادان، هنرمندان، دبیران، داوران و شرکت‌کنندگان آن هستم و دست تمام خادمین هنرهای تجسمی را به گرمی می‌فشارم. به ویژه برای جوانان هنرمند حاضر در این رویداد که در اعتلای این هنر شریف می‌کوشند سلامتی و توفیق روزافزون آرزو دارم.»

در پایان مراسم افتتاحیه نیز نمایشگاه آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب و پس از آن) در گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش پوسترهای انقلاب ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند به نمایش درمی‌آید.

در این نمایشگاه که در تمامی گالری‌های موزه برگزار شده است، آثار هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب الله آیت الهی، نصراله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و ... به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار