بازنشر/ روزشمار انقلاب اسلامی در مازندران(۵)

۱۲ بهمن ۵۷ مازندرانی‌ها/ از تصرف هتل آپارتمان ارتشبد نصیری تا پایین کشیدن مجسمه شاه

هتل معروف به دنیای خرم و هتل آپارتمان های وابسته به آن که متعلق به ارتشبد نصیری بود از سوی کمیته انقلاب اسلامی سادات محله تصرف شد. اهالی پیشنهاد کردند اماکن ضبط شده تبدیل به دانشگاه زیست شناسی شود.
کد خبر: ۶۴۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ - 01February 2024

۱۲ بهمن ۵۷ مازندرانی ها/ از تصرف هتل آپارتمان ارتشبد نصیری تا پایین کشیدن مجسمه شاهبه گزارش دفاع‌پرس از مازندران، روزشمار انقلاب اسلامی در استان مازندران در تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۱۲ در ادامه می‌آید:

آمل و محمودآباد (۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

خانواده‌های شهدای آمل به عنوان اعتراض به تأخیر در اجرای حکم مجازات قاتلان شهدا در شهربانی این شهر متحصن شدند. خانواده‌های متحصن می‌گفتند: «قاتلان فرزندان ما صریحاً به جرم خود اقرار کردهاند. احکام اعدام ده روز پیش صادر شد؛ ولی اجرا نشده است» و حجت الاسلام حسن زاده رئیس کمیته انقلاب اسلامی آمل در مورد تحصن خانواده شهدا گفت: پریروز در قم به حضور امام خمینی رسیدم و ماجرا را در میان نهادم و امام فرمودند: «مسلماً احکام الهی باید اجرا شود، فقط مقداری تحمل کنید.» اظهارات امام به خانواده شهدا ابلاغ شد و موافقت کردند که به تحصن خود خاتمه دهند. برای چند نفر از مأموران شهربانی حکم اعدام و برای دیگران حبس‌های ابد و طولانی صادر شده است. محاکمه گروهی که متهم به همکاری با ساواک بودند، شروع شد.

بابل (۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

بیش از هزاران نفر از ساکنان امیرکلا و روستا‌های اطراف این منطقه در مهدیه امیرکلا اجتماع کردند و پس از آن در حالی که پیشاپیش آن‌ها روحانیون حضور داشتند با پای پیاده به بابل برای شرکت در اربعین شهدای بابل آمدند. در این راهپیمایی مردم خواستار برکناری نخست وزیر و برقراری حکومت جمهوری شدند.

برای بررسی درآمد و هزینه شهرداری امیرکلا از سال ۱۳۵۱ به بعد، یک هیئت به سرپرستی آیت الله تقوی از سوی ستاد عملیاتی کمیته انقلاب اسلامی شهرستان بابل به این شهر اعزام شد. این هیئت اکنون مشغول فعالیت است و هوشنگ علامه زاده، شهردار امیرکلا، نیز از طرف آیت الله تقوی، موقت در شهرداری ابقا شده است.

بهشهر و نکا (۱۳۵۷/۱۱/۱۲ تا ۱۳۵۷/۱۱/۱۵)

با ورود امام سه شبانه روز مردم بهشهر به جشن و سرور پرداختند. مردم بهشهر در تظاهرات ۱۳۵۷/۱۱/۱۵ از آیات عظام خواستند مکانی به نام شهدای گمنام در مراکز استان ایجاد شود.

(۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

تظاهرات و راهپیمایی عظیمی برگزار شد و طبقات مختلف مردم با تبریک گویی به یکدیگر و توزیع نقل و شیرینی به مناسبت بازگشت حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، خواستار استعفای دولت غیرقانونی بختیار و برقراری جمهوری اسلامی شدند.

در تظاهرات نکا پیشاپیش همه، روحانیون حرکت می‌کردند؛ از جمله آیت الله محمدی لائینی، آیت الله لیموندهی و آیت الله بیانی و....

این تظاهرات و تظاهرات دیگر معمولاً از جلوی مسجد توفیق و مسجد جامع به سمت نارنج باغ و ورودی شهر به طرف ساری تا سه راه زاغمرز برگزار میشد. در این راهپیمایی‌ها مردم اکثر روستا‌های اطراف از جمله آبلو، گلستان، کمیشان، چاله پل، میانگله، چناربن، طوسکلا و... به نکا آمدند و به همراه خود چوب دستی داشته تا در صورت بروز درگیری با مأموران از خود دفاع کنند. مأموران اکثر روز‌ها با شلیک تیرهوایی مردم را متفرق می‌کردند.

مطالب بیشتر:

**از استعفای نماینده تنکابن در مجلس تا حمله شبانه به خانه‌های مردم روستای پایین گلمای ساری

**از تظاهرات کودکان آملی برای باز شدن فرودگاه ها تا بازدید مردم نوشهر از سازمان اطلاعات و امنیت

**از پایین کشیدن مجسمه شاه در تنکابن تا استمداد از فرهنگیان متحصن در خانه معلم ساری

تنکابن (شهسوار) (۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

در پی تظاهرات شادمانه به مناسبت ورود امام خمینی نیمه شب دیشب مجسمه شاه را در شهسوار پایین کشیدند.

ساری (۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

همزمان با حضور امام خمینی در بهشت زهرا، هزاران نفر از مردم ساری به گورستان شهر رفتند و از شهدای خود تجلیل کردند.

قائمشهر (۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

پزشکان و داروخانه‌ها اعلام کردند که با وجود آنکه چند ماه است پولی بابت بیمه دریافت نکردهاند، به کار خود ادامه داده و همه وقت بیماران بیمه را خواهند پذیرفت.

نوشهر و چالوس (۱۳۵۷/۱۱/۱۲)

 در حدود ده هزار نفر از مردم کلاردشت دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند و شعار‌های ضد دولتی دادند.

چند هزار نفر از مردم نوشهر روز گذشته دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند.

هتل معروف به دنیای خرم و هتل آپارتمان‌های وابسته به آن که متعلق به ارتشبد نصیری بود از سوی کمیته انقلاب اسلامی سادات محله تصرف شد. اهالی پیشنهاد کردند اماکن ضبط شده تبدیل به دانشگاه زیست شناسی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار