در صحن شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد؛

شهردار تهران: نقش تعیین‌کننده انقلاب اسلامی در معادلات منطقه و جهان/ بیانات امام خامنه‌ای در کنگره ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت چراغ راه ما است

زاکانی گفت: یاد و نام ۲۴ هزار شهید پایتخت فضای شهر را معطر کرد و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تهران، هویت تهران، کارکرد و اثرگذاری آن در بستر تاریخ معاصر چراغ راه ما و مایه مباهات بود.
کد خبر: ۶۴۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲ - 04February 2024

شهردار تهران: امروز انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه و جهان دارد/ بیانات رهبری در کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت چراغ راه ما خواهد شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران امروز (یکشنبه) در دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران با گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی طی ۴۵ سال گذشته علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌ها دستاوردهای چشمگیری به دست آورده است؛ امروز انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه و جهان دارد.

زاکانی با اشاره به برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت گفت: یاد و نام ۲۴ هزار شهید پایتخت فضای شهر را معطر کرد و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تهران، هویت تهران، کارکرد و اثرگذاری آن در بستر تاریخ معاصر چراغ راه ما و مایه مباهات بود.

مطالب بیشتر:
** سردار حسن‌زاده: تداوم راه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در کشور‌های اسلامی/ شهدای تهران موجب نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جهان شدند 
**
سرلشکر صفوی: قدرت‌های بزرگ به دنبال تجزیه ایران هستند

زاکانی با اشاره به برف روبی معابر پایتخت در بارندگی اخیر با تلاش ۲۱ هزار نفر، یادآور شد: نیروهای انسانی شهرداری تهران تلاش کردند که مردم آسایش داشته باشند. برای ما مهم است که مدیر ما ۴۸ ساعت نخوابد تا مردم آسایش داشته باشند.

وی به آتش سوزی بیمارستان گاندی نیز اشاره کرد و افزود: از آتش نشانان تقدیر می‌کنیم که در آن شرایط بیمارستان، زمینه ارائه خدمت به بیماران و انتقال آنها را فراهم کردند. اورژانس تهران همکاری ویژه و اساسی در این زمینه داشت که تلاش نیروهای این مجموعه نیز قابل تقدیر است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که اینگونه حوادث زمینه اصلاح بنیادی جهت جلوگیری از حوادث بعدی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تمام ضد انقلاب بسیج شدند تا این حادثه را به لکه ناکارآمدی نظام تبدیل کنند، گفت: خوشبختانه در حوزه عمل با افتخار قدم برداشته شد و در روشن سازی افکار عمومی نیز به خوبی اقدام شد.

زاکانی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مدیرکل دفتر پایش شهرداری تهران، گفت: مرحوم محمد امیرآبادی ویژگی‌های شاخصی داشت که مهمترین آن کاربلدی، تلاش با تمام وجود، تلاش مخلصانه و به دور از هیاهو بود. از دست دادن چنین مدیر نمونه‌ای برای ما بسیار سخت است.‌

شهردار تهران با اشاره به سفر خود به چین و همکاری مشترک با شرکت‌های چینی برای خدمت به مردم، یادآور شد: یک برنامه ریزی ارتباطی با مسیر مشخصی با سایر کشورها دنبال شده که چین یکی از این کشورهاست و هدف استفاده از تکنولوژی چینی‌ها و سرمایه گذاری توسط چین بوده است.

وی با بیان اینکه دو سفر در ماه‌های اخیر به چین انجام شد، تأکید کرد: در سفر اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعه‌ها شناسایی شود. درنهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تأمین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.

زاکانی با اعلام اینکه در مورد احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینی‌ها به تهران مورد بحث قرار گرفت، گفت: عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل سازی و ساختمان سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد.

شهردار تهران با بیان اینکه عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود، گفت: همکاران ما در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعه‌های مختلف برای انعقاد قراردادها بازدید کردند. در نهایت گام چهارم کار، سفر ما به چین انجام شد.

زاکانی با بیان اینکه در بخش هوشمندسازی نیز شرکت‌های بزرگ چینی به ما مشاوره‌هایی دادند، گفت: قرار شد پس از ایام عید چینی‌ها سفری به تهران صورت بگیرد تا طرح‌های اولیه ارائه و زمینه انتقال ظرفیت فراهم شود.

وی با اعلام اینکه سه نوبت جلسه با چینی‌ها برای تراموا برگزار شد، تصریح کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: خط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت و ساز مترو و مورد قبول چینی‌ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه جانبه ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود. ما پیش پرداخت نمی‌دهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می‌کنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود.

زاکانی با بیان اینکه مجرای تصویب این طرح‌ها شورای شهر است، تصریح کرد: قیمت‌ها زمین تا آسمان با قیمت‌های قبلی متفاوت است.

وی همچنین تصریح کرد: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است. به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به شمار می‌رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه جویی انرژی تأمین می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل جدیدی برای کلانشهر تهران باز می‌شود، گفت: هر کاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است؛ کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی و داشته‌های فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است. برای تمامی بخش‌ها بر انتقال تکنولوژی تأکید کرده‌ایم و در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها