یادداشت/ مهدی غلامی

حضور پر تعداد نسل تازه نفس در جشنواره فیلم فجر

سینمای ایران نیاز به پوست‌اندازی دارد و باید رفته‌رفته فرمان سینما را به دست جوان‌های با استعداد و خلاق سپرد؛ چراکه چشم‌انداز سینمای ایران که جوانان نقش عمده‌ای در آن دارند، خیلی می‌تواند شوق‌انگیز باشد.
کد خبر: ۶۴۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ - 04February 2024

حضور پرتعدادِ نسل تازه نفس فیلمسازی در جشنواره فیلم فجرگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ مهدی غلامی؛ نتیجه دو سال سیاست‌های حمایتی سازمان سینمایی از فیلمسازان جوان، امسال به بار نشسته است. اینطور که شنیده می‌شود امسال نزدیک به ۲۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال شد که بخش منتخب این آثار تحت عنوان فیلم‌اولی‌ها امسال نمایش داده شده و باعث غنای هرچه بیشتر جشنواره خواهند شد.

حضور نسل جوان و با انرژی این نوید را می‌دهد که امسال  جشنواره پرباری به لحاظ حضور فیلمسازان فیلم‌اولی پیش رو داریم. این برای سینمای ایران اتفاق مبارکی است. سینمای ایران نیاز به پوست‌اندازی دارد و باید رفته‌رفته فرمان سینما را به دست جوان‌های با استعداد و خلاق سپرد. این چشم‌انداز سینمای ایران که جوانان نقش عمده‌ای در آن دارند خیلی می‌تواند شوق‌انگیز باشد.

جشنواره فیلم فجر در چند سال گذشته تعدادی از بهترین فیلمسازان «تازه نفس»، «جوان و بسیار باانگیزه» را به سینمای ایران معرفی کرده است. امسال هم در ادامه همان روند، چند فیلمساز بسیار خوب و آینده‌دار که اثر اولشان حیرت‌انگیز توصیف شده، در جشنواره حضور دارند. خیلی مهم است که جشنواره در کنار نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت به نمایش آثار فیلمسازان جوان خوش‌فکر و باذوق هم اقدام کند. اگر در سال گذشته برخی از ساخته‌های فیلمسازان جوان مایه شگفتی منتقدان و علاقمندان سینما شد، امسال هم جشنواره در زمینه حضور فیلم‌هایی از این دست، چند اثر شاخص و بسیار مطبوع سلیقه مخاطب خواهد داشت که محصول زحمات چند کارگردان جوان است و دیدن آن‌ها به شدت توصیه می‌شود. 

واقعیت این است که هرچه بیشتر به فیلمسازان جوان میدان داده شود به همان اندازه می‌توان انتظار آثار خوب و متفاوت را داشت. اینکه سازمان سینمایی در دولت جدید اهتمام ویژه‌ای روی فرصت دادن به جوانان مستعد فیلمساز دارد به این دلیل است که چشم‌انداز‌های کلان و پیش‌نیاز‌های آن را در آینده پیش‌بینی می‌کند و تلاش می‌کند تا موانع را رفع کند. یکی از این موارد، نیاز به تقویت فیلمسازان در حوزه‌های مختلف  است که خوشبختانه این مهم جزو اولویت‌های سازمان سینمایی در دوره فعلی قرار دارد. 

سینما به نسل تازه فیلمسازان جوان خود نیاز مبرم دارد. البته ساده‌ترین کار این است که مانند ادوار گذشته به همین فیلمسازان موجود کفایت کند و هر سال متکی به تولید آثار همین فیلمسازان باشد اما کار درست و اصولی این است که باید سهمی از تولیدات حرفه‌ای را برای کارگردانان جوان و کاربلد که نشان داده‌اند در این زمینه استعداد دارند، در نظر گرفت و تمهیدی اندیشید که فرصت‌هایی برای دیده شدن آن‌ها  مهیا شود.   

تازه همه این‌ها در سایه اتفاقات و بحران‌هایی که برای سینما به وجود آمده، حاصل شده است. در چهار دهه گذشته هیچ‌گاه عملکرد معاونت سینمایی این همه زیر ذره‌بین نبوده و هیچ معاونت سینمایی به اندازه دوره فعلی با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم نکرده است. اینکه این معاونت هر ۹ روز با یک بحران جدی روبرو بوده خودش یک رکورد قابل تامل است. عملکرد خزاعی در یکسال گذشته نشان روشنی از خردگرایی و توجه به مصلحت‌های نظام اسلامی و سینمای ایران دارد که آن را می‌توان به وضوح در نتیجه رفتار مدیریتی او به عنوان رییس سازمان سینمایی مشاهده کرد. اینکه او اصرار دارد با توجه به همه کمبود‌هایی که وجود دارد بحث جوانگرایی در سینما دنبال شود به خاطر نگاه کلان او به موضوع استراتژیک سینماست. با این دست فرمان امسال جشنواره فیلم متفاوتی را خواهیم دید. جشنواره‌ای که در آن جوانان و «نو آمدگان» در آن سهم به سزایی دارند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار