دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پیام امام خمینی (ره) به امیر پرافتخار ارتش/ نبوغ امیر آذرفر در طراحی عملیات «کربلای ۷»

امیر سرتیپ دوم «غضنفر آذرفر»، فرمانده اسبق لشکر ۶۴ ارومیه و فاتح عملیات «کربلای ۷» امروز (یکشنبه) در سن ۸۴ سالگی بر اثر کهولت سن در اصفهان درگذشت.
کد خبر: ۶۴۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳ - 04February 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «غضنفر آذرفر»، فرمانده اسبق لشکر ۶۴ ارومیه و فاتح عملیات «کربلای ۷» امروز (یکشنبه) در سن ۸۴ سالگی بر اثر کهولت سن در اصفهان درگذشت.

روایتی از دعای خاص امام خمینی (ره) برای امیر آذرفر/ نبوغ مرحوم آذرفر در طراحی عملیات «کربلای ۷»

امیر سرتیپ دوم «غضنفر آذرفر» سال ۱۳۱۸ در روستای «مغانک» واقع در جنوب شهرستان «الیگودرز» در استان «لرستان» متولد شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده افسری شد و در طول تحصیل به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط پیدا کرد. آذرفر در دوره‌های آموزش تکمیلی ارتش، دوره مقدماتی، دوره هوابرد، رنجری و همچنین دوره جنگ‌های ویژه (کلاه‌سبز‌های ایران) در شمار دانشجویان عالی قرار داشت و دوره‌های تکاوری، هوابرد و جنگ‌های ویژه شامل جنگ‌های نامنظم، عملیات ویژه گریز، فرار و جنگ‌های روانی، دوره‌های جنگ در کوهستان شامل‌زیست در کوهستان‌های بلند و برف‌گیر، اسکی نظامی، بهمن‌شناسی و رزم در برف را با موفقیت طی کرد و در همان ایام که برای طی دوره‌های تکاوری به انگلستان اعزام شده بود با صدام همکلاس بود و پس از طی دوره‌های آموزشی با نمرات بالا موفق شد تا انگشتر تکاوری را از دست ملکه انگلستان دریافت کند.

وی پس از دریافت درجه سرگردی و در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان فرمانده نیرو‌های ایرانی حافظ صلح سازمان ملل به جنوب لبنان اعزام شد. در همین منطقه، وی توانست به درخواست نیرو‌های دکتر چمران پاسخ مثبت دهد و با رساندن آذوقه و مهمات، آن‌ها را از تنگنا رهایی بخشد.

امیر آذرفر به عنوان فرمانده لشکر ۶۴ ارومیه، عملیات «کربلای ۷» را طراحی و در اسفند سال ۱۳۶۵ اجرا کرد که طی این عملیات، نیرو‌های تحت امر او ارتفاعات ۲۵۱۹ در داخل خاک عراق را تسخیر کردند. امام راحل اسفند سال ۱۳۶۶ از طریق تماس بی‌سیم شخصا به ایشان پیام می‌دهند که: «آقای سرهنگ آذرفر، ما به مردان جنگی، چون شما افتخار می‌کنیم و داریم برای پیروزی شما دعا می‌کنیم».  

روایتی از دعای خاص امام خمینی (ره) برای امیر آذرفر/ نبوغ مرحوم آذرفر در طراحی عملیات «کربلای ۷»

امیر غضنفر آذرفر درباره عملیات کربلای ۷ با اشاره به شرایط جوی منطقه حاج عمران واقع در شمال غرب کشور در آن بازه زمانی گفت: این پیروزی در حالی حاصل شد که آن منطقه علاوه بر مواضع دفاعی مستحکم دشمن، دارای زمستانی سخت همراه با کولاک و سرمای کشنده بود و ما توانستیم در عملیاتی سخت، ارتفاع ۲۵۱۹ را به طور کامل تصرف کنیم.

این فرمانده دلاور با اشاره به اینکه در این نبرد، ۳۲۵ نفر از بعثی‌ها اسیر و نیرو‌های ما تا ۴۰ کیلومتر وارد خاک عراق شدند، ادامه داد: پیروزی در این عملیات چنان مهم بود که امام خمینی (ره) شخصا به طور تلفنی تبریک گفتند.

سرتیپ آذرفر بعد از انقلاب اسلامی، فرمانده لشکر ۶۴ ارومیه شد و سابقه حضور در لشکر‌های لرستان و کردستان به عنوان فرمانده دسته را هم داشت. وی از اساتید شهید سپهبد «علی صیاد شیرازی» و همچنین، از طراحان عملیات کربلای پنج در دوران دفاع مقدس است.

روایتی از دعای خاص امام خمینی (ره) برای امیر آذرفر/ نبوغ مرحوم آذرفر در طراحی عملیات «کربلای ۷»

روایتی از دعای خاص امام خمینی (ره) برای امیر آذرفر/ نبوغ مرحوم آذرفر در طراحی عملیات «کربلای ۷»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار