به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، یورونیوز در مطلبی به قلم اسامه رضوی تحلیلگر اقتصادی و انرژی نوشت: همه کالاهایی که با کانتیر عبور میکنند اکنون نه تنها دیر به مقصد میرسند بلکه با افزایش هزینهها مواجه اند.
در سایه چنین سناریویی، اروپاییها و مردم آنها میتوانند هزینههای بالاتر انرژی، تاخیر در انتقال محمولهها و بازگشت تورم را انتظار داشته باشند. چنین تحولاتی در کل میتواند مشکلاتی را برای کسب و کارهای محلی و مصرف کنندگان ایجاد کنند.
این رسانه با اشاره به آغاز حملات آمریکا و انگلیس علیه ارتش یمن مدعی شد بر اساس گزارشهای رسمی نیروهای ائتلافی بیش از ۱۹ شهر و ۶۰ هدف را مورد حمله قرار داده اند.
به نوشته یورونیوز، دخالت نیروهای ائتلافی و آمریکا و انگلیس آنچه را که یک بحران منطقهای بود به بحران جهانی تبدیل کرد و اگر این وضعیت تشدید شود اقتصاد جهان از جمله اقتصاد اتحادیه اروپا خسارات سنگینی را متحمل خواهد شد.
اروپا ممکن است با بهای بالاتر انرژی مواجه شود
در بخشی از این گزارش آمده است: تنشها تاکنون قیمت نفت را افزایش داده و بهای نفت برنت به مرز ۸۰ دلار رسیده است.
دریای سرخ ۱۲ درصد از تجارت جهانی نفت از طریق دریا و هشت درصد از گاز طبیعی مایع (LNG) را تشکیل میدهد.
مقدار عبور نفت خام از کانال سوئز از سال ۲۰۲۰ تقریبا ۶۰ درصد افزایش یافته که به دلیل افزایش تقاضا بعد از دوران همه گیری کرونا در اروپا است.
بعلاوه اروپا نفت را از زمان تحریم اروپا علیه روسیه به دلیل درگیری اوکراین، از طریق کانال سوئز وارد کرده است.
به گفته تحلیلگر دادههای حمل و نقل در شرکت ورتکسا تغییر مسیر حمل محمولههای دریایی به دلیل اختلالات در دریای سرخ میتواند منجر به افزایش ۵۸ تا ۱۲۹ درصدی مدت زمانی شود که به طور معمول تانکرهای نفتی برای سفرهای متداول خود از مسیرهای اصلی جهان از جمله هند به اروپا و خاورمیانه به اروپا نیاز دارند.
این تاخیر به ویژه با توجه به آغاز زمستان در اروپا و احتمال اختلال در عرضه انرژی که میتواند به طور مستقیم خانوارها را تحت تاثیر قرار دهد، نمیتواند از نظر زمانی از این بدتر باشد.
اختلالات زنجیره تأمین
این گزارش میافزاید: بیش از ۱۵ درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی از طریق دریای سرخ انجام میشود و این دریا را به یکی از مهمترین آبراههای راهبردی در جهان تبدیل کرده است.
بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۲۳.۵ میلیون تُن کالا از طریق دریای سرخ مبادله میشود و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۲ هزار کشتی از این مسیر عبور کردند. به طور کلی ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی از این مسیر تجاری استفاده میکنند.
با این حال، به دلیل اختلالات ناشی از درگیریهای اخیر، کانتینرهای تجاری کشتیرانی جهان از مسیر طولانیتر استفاده میکنند و با دور کردن از دریای سرخ، دماغه امید نیک را دور میزنند.
در نتیجه، تمام کالاها و کالاهایی که با کانتینر حمل میشوند، نه تنها دیر به مقصدشان میرسند، بلکه هزینهها و قیمت کالاها را نیز افزایش میدهد که به خودی خود به معنای افزایش قیمتها و افزایش کلی تورم است.
تورم و افزایش نرخ بهره
بر اساس گزارش شرکت بیمه «آلیانز ترید» اختلال در عبور محمولهها از دریای سرخ میتواند باعث افزایش ۰.۷ درصدی تورم در اروپا شود که به خودی خود بیش از گذشته احیای اقتصادی اروپا را به تاخیر میاندازد.
این امر همچنین میتواند بانک مرکزی اروپا (ECB) را مجبور کند برای حفظ تلاشهای خود برای مبارزه با تورم، نرخهای بهره را برای مدت طولانیتری بالاتر نگه دارد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ۱۰ بار افزایش داده است.
نرخهای بهره بالاتر میتواند بر کسبوکارها فشار وارد کند و همچنین فعالیتهای اقتصادی بیشتر را از بین ببرد. شاخص مدیران خرید نشان میدهد که تولید منطقه یورو برای هشت ماه متوالی کاهش یافته است.
یورونیوز در ادامه آورده است که دورنمای تورم اروپا به تازگی بهبود یافته است، اما هنوز راه زیادی در پیش است. در آلمان، تورم قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه دسامبر ۳.۸ درصد افزایش داشت که بالاتر از ۲.۳ درصد در نوامبر بود.
فرانسه همچنین افزایشی را در تورم قیمت مصرف کننده ثبت کرد که در ماه دسامبر به ۴.۱ درصد رسید. این شاخص در ماه نوامبر برای این کشور ۳.۹ درصد بود.
افزایش بهای انرژی و اختلال در زنجیره عرضه احتمالا نگرانیها اقتصادی کنونی برای کشورهای اروپایی را افزایش میدهد. تنش در دریای سرخ میتواند تبعات جدی برای جهان به طور اعم و اروپا به طور اخص داشته باشد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ ۱۳۴