به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «بهروز افخمی» کارگردان فیلمهای سینمایی «گاوخونی» و «شوکران» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی افراد معتقدند ساختار فیلم شما به گونهای بوده که میتوان آن را مشابه «پادکست» دانست و نظر شما به عنوان یک فیلمساز باتجربه که برخی از آثارش مورد توجه منتقدان سینما و مخاطبان قرار گرفته در این خصوصچیست اظهار داشت: من به کسانی که این مسأله را عنوان کردند توصیه میکنم پادکست گوش کنند، پادکست کار کنند، چون پادکست بازار و آینده وسیعی دارد.
وی در همین راستا با بیان اینکه گویا برخی همچنان در ۱۰۰ سال گذشته زندگی میکنند و بر این تصور اصرار دارند که سینما تنها تصویر است تصریح کرد: یک فیلم به همان میزان که هنر تصویر محسوب میشود هنر صدا هم هست. قطعا من به عنوان یک فیلمساز کارکرد سینما و تصویر را بلد هستم!
افخمی در بخش دیگری از این گفتوگو متذکر شد: چالش اصلی هر فیلمی پیدا کردن فرم است؛ در واقع از موقع نگارش سناریو مسأله پیدا کردن صورت درست و شکیل فیلم دغدغه فیلمساز است. من فکر میکردم «صبح اعدام» باید شباهتی به فیلمهای دهه ۴۰ سینما داشته باشد و سعی کردم این کار را بکنم. به هر صورت ساخت این فیلم برایم لذت بخش بود و سیاه و سفید کار کردن جزو آرزوهای من بود.
وی خاطرنشان کرد: من خوشحالم که امروزه بدون نگاتیو با دیجیتال میتوانیم نتیجه نگاتیو را به دست بیاوریم و این یکیاز دستاوردهای بزرگ سینما است.
این سینماگر در پاسخ به این پرسش که برای ساخت این اثر سینمایی تا چه میزان تحقیقات داشتید اظهار داشت: «صبح اعدام» قابل اعتماد است و ما چیزی نگفتیم که در تاریخ عکسش ثابت شده یا تکذیب شده باشد.
کارگردان فیلمهای سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «روز فرشته» در بخش دیگری از این گفتگو جشنواره فیلم فجر را یادگاری انقلاب اسلامی برشمرد و با بیان اینکه این بخشی از جشن ملی ما است گفت: جشنواره هم معتبر است هم هر سال بر اعتبارش افزوده میشود؛ این جشنواره یادگاری انقلاب اسلامی و جشن ملی است. برای من حضور در آن مهم است، چون فیلمسازان و سینمادوستان دور هم جمع هستند.
وی ادامه داد: حضور با این سن و سال من در بخش مسابقه فرقی ندارد و اتفاقا ترجیح میدهم فیلمسازان جوان اگر بهتر از من فیلم ساخته اند در حق شان ظلم نشود. قطعا گرفتن جایزه چیز جدیدی به من اضافه نمیکند. اما در مورد عواملی که با آنها کار کردم امیدوارم دیده شوند؛ فیلمبردار و موسقی متن کار ما شایسته دیده شدن است؛ نه تنها این دو بخش که به همه عوامل پشت صحنه و جلوی دوریین باید توجه کنند.
افخمی در خاتمه این گفتگو گفت: من یک توصیهای به همکاران جوانم دارم و آن هم این است که اگر کاندید شدند دنبال جایزه نباشند؛ من این را به عنوان فیلمسازی میگویم که بارها در هیأتهای داوری مختلف حضور داشته ام و دیدم فیلمهایی که کاندید میشوند همگی شایستگی دارند، اما جایزه با جا به جا شدن یک رأی ساده در هیأت داوران عوض میشود. پس این مهم است که فرد شایستگی کاندیدا شدن را داشته یعنی اثرش توانسته بر اساس نظر جمعی داوران شایسته باشد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴