ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه دانمارک؛

مشکل امروز منطقه، افراط‌گرایی و تروریسم است

وزیر امور خارجه ایران، مشکل امروز منطقه را افراط‌گرایی و تروریسم خواند و گفت: متاسفانه برخی‌ها به این مشکل دامن می‌زنند؛ به همین دلیل می‌توان در رابطه با این مسائل نیز گفتگو کرد.
کد خبر: ۶۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ - 05January 2016

مشکل امروز منطقه، افراط‌گرایی و تروریسم است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای دانمارکی خود که در رأس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است، با تبریک سال نو میلادی به خبرنگاران غیرایرانی حاضر در نشست، اظهار داشت:  امیدواریم سال نو، سالی پر از صلح و آرامش و بهروزی برای مردم دنیا باشد.

«محمدجواد ظریف» همچنین با ابراز خرسندی از سفر وزیر امورخارجه پادشاهی دانمارک به ایران، خاطرنشان کرد: این دومین سفر وزیر خارجه دانمارک در دو سال اخیر است؛ وزیر سابق امور خارجه دانمارک در دوره قبل در سفر به مشهد با من و آقای رئیسجمهور دیدار و گفتگو کرد و امروز نیز وزیر محترم امور خارجه دانمارک در رأس یک هیات عالیرتبه از تجار و کارآفرینان بخش خصوصی به تهران آمده است.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته روابط میان دو کشور ایران و دانمارک به دلیل تحریمها با فراز و نشیبهایی همراه بوده است، اظهار داشت: امروز خوشحالیم که این سفر میتواند زمینه توسعه همکاریها را فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: هیات بسیار گستردهای از نمایندگان بخش بانکی دانمارک، وزیر امور خارجه این کشور را همراهی میکردند و در رابطه با سایر حوزههای همکاری نیز گفتگوهایی انجام شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته در حوزه فرهنگ و آموزش همکاریهای مطالعاتی خوبی داشتهایم و گروههای مختلف کاری در حوزه حقوق بشر و تجارت میان دو کشور فعال بودهاند که امیدواریم کار خود را ادامه دهند؛ گفتگوها در این زمینه میتواند شامل تبادل تجربیات شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با افراطگرایی و زمینههایی که منجر به کمک به معضل میشود و نیز درباره مواد مخدر بحث و گفتگو کرد، افزود: همچنین میتوان با رفت و آمد بیشتر و فهم بیشتر، زمینه را برای گفتگو در حوزههای مختلف و از بین رفتن پدیدههایی مانند اسلامستیزی بررسی کرد.

وزیر امور خارجه ایران، مشکل امروز منطقه را افراطگرایی و تروریسم خواند و گفت: متاسفانه برخیها به این مشکل دامن میزنند؛ به همین دلیل میتوان در رابطه با این مسائل نیز گفتگو کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: این سفر با امضای یک یادداشت تفاهم همکاری میان بانک صادرات و واردات دانمارک و سازمان سرمایهگذاری وزارت اقتصاد کشورمان همراه شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره زمینههای همکاری اقتصادی میان دو کشور ایران و دانمارک گفت: وزیر امور خارجه دانمارک امروز با وزرای نفت، نیرو و اقتصاد ما دیدار خواهد کرد و همراهان وی نیز در اتاق بازرگانی جلسه خواهند داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از حوزه انرژیهای پاک و آبیاری و مدیریت منابع آبی تا همکاریهای بانکی، زمینههای متعددی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره میزان فراهم بودن زمینه همکاری تجاری با شرکتهای دانمارکی، تصریح کرد: اعتقاد داریم با لغو تحریمهای ظالمانه که در روزهای آینده با اجرایی شدن برجام صورت خواهد گرفت، آخرین موانع همکاری برداشته میشود.

وی ادامه داد: هماکنون زمینههای متعددی برای همکاری ما وجود دارد و همکاریهای بانکی زیربنای این همکاریها را فراهم میکند.

رییس مرکز دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: هیچ مانعی برای حضور شرکتهای اروپایی در اقتصاد ایران و بازارهای آن وجود ندارد و میتوانند همکاری خوبی با ما داشته باشند.

* دانمارک برای مبارزه با تروریسم در هر کجای دنیا که باشد، فعال است

وزیر خارجه دانمارک در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و تمجید از فضای عادی موجود در کشور اظهار داشت: در مذاکرات امروز درباره توسعه روابط صحبت کردیم.

«کریستین ینسن» افزود: ایران و دانمارک در طول ۸۰ سال گذشته روابط خوبی داشتهاند و هم اکنون نیز زمینههای بسیاری برای توسعه روابط وجود دارد.

وی ادامه داد: روز اجرای برجام در حال نزدیک شدن است و روزهای آخری است که تحریمها وجود دارد و ۲ کشور ایران و دانمارک نیز میتوانند در زمینههای مختلف کشاورزی، حمل و نقل و انرژیهای تجدیدپذیر با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر امور خارجه دانمارک اضافه کرد: این نشانه خوبی است که ایران توانایی تبدیل شدن به یک مرکز برای همکاریهای اقتصادی را دارد و میتواند به بهتر شدن منطقه کمک کند.

کریستین ینسن گفتگو درباره مسائل سیاسی میان ایران و دانمارک و نیز تشریح فعالیت موسسه حقوق بشر دانمارک و فعالیتهای دانشگاه کپنهاک را از دیگر موارد بررسی شده در مذاکرات امروز عنوان کرد و توضیح داد: معتقدیم ایران دارای ظرفیت بالایی برای همکاری است و نه تنها در رابطه با فعالیتهای دو جانبه، بلکه در رابطه با نقش مثبت ایران در منطقه نیز میتوان همکاری کرد.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ایران ۲۵۰۰ سال پیش کوروش کبیر را داشته که کشوری بر اساس احترام به حقوق اقلیتها تشکیل داده بود.

وزیر امور خارجه دانمارک در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدگاه این کشور درباره موضوع تروریسم و راههای مبارزه با آن اظهار داشت: دانمارک برای مبارزه با تروریسم در هر کجای دنیا که باشد، فعال است و از کشورهایی که در حال مبارزه با تروریسم و جایگاههای امن ترویستها هستند، حمایت خواهد کرد.

کریستین ینسن افزود: در رابطه با داعش نه تنها این خطر برای منطقه و کشورهای غربی وجود دارد، بلکه برای کل دنیا است و شاهد بودهایم که در صحرای سینا و خیابانهای بیروت چه اتفاقهایی افتاده است.

وی تصریح کرد: ما میخواهیم پناهگاههای آنها و منابع روبه رشد آنها را متوقف کنیم و حکومتشان در سوریه و عراق متوقف شود.

وزیر امور خارجه دانمارک همچنین به همکاریهای اطلاعاتی دانمارک با کشورهای جهان برای مقابله با تروریسم اشاره کرد و افزود: مواد مخدر، منابع مالی تروریسم را فراهم میکند، لذا خواهان همکاری برای متوقف کردن آن هستیم که در این رابطه میتوان همکاریهای نزدیکی میان پلیس ۲ کشور ایران و دانمارک داشته باشیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار