کارگردان فیلم «شور عاشقی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«شور عاشقی» در مسیر معرفی امام حسین(ع)/ فیلم عاشورایی باید فرزند زمانه خود باشد

یاری با بیان اینکه فیلم سینمایی «شور عاشقی» یک قدم در مسیر معرفی امام حسین بن علی(ع) است، گفت: فیلم عاشورایی باید فرزند زمانه خود باشد و بتواند در شرایط امروزی جامعه دست مخاطب را بگیرد.
کد خبر: ۶۵۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰ - 18February 2024

«داریوش یاری» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم بین‌الملل در بخش بین‌الادیان برای فیلم «شور عاشقی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه این دومین فیلم من درباره موضوع عاشورا نیستاظهار داشت: فیلم اول من که سال ۱۳۸۰ ساخته شد، فیلم سینمایی «دخیل» بود. این فیلم هم در ربطه‌ی با مفاهیم عاشورایی و آیین‌های عاشورایی بود. کار بعدی من «کربلا جغرافیای تاریخ» بود و «شور عاشقی» در ادامه همین مسیر است. در فضای فیلمسازی از فیلم کوتاه تا مستند و تله فیلم و سریال‌هایی که کار کرده‌ام، شور عاشقی اولین ارادت من با ساحت اباعبدالله الحسین (ع) نیست و چراکه کارهای زیادی در این مسیر داشته‌ام و این موضوع عشق و علاقه‌ی من است.  

وی افزود: سریال «در کنار پروانه‌ها»، «هاتف» و «پناه آخر» و دیگر کار‌هایی که ساخته‌ام و در ایام محرم پخش شده است نشان می‌دهد عمده‌ی کار‌های من مثل تله فیلم «حبیب» که یک کار قرآنی است، جهان ذهنی من یک جهان آکنده از مفاهیم قرآنی و مسائل عاشورایی است.

«شور عاشقی» در مسیر معرفی امام حسین(ع)/ فیلم عاشورایی باید فرزند زمانه خود باشد

این برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه چرا این اتفاقات چنین پیش می‌رود و تاکید و لزوم من به تولید فیلم‌هایی از این دست است، عنوان کرد: بخاطر دو دلیل است. اولا: من این فضا را دوست دارم و امام حسین (ع) را رفیق بامعرفتم می‌دانم و نمی‌توانم از چیز‌هایی بگویم و از ایشان نگویم؛ بخاطر همین هرچه از ایشان می‌گویم، کم گفته‌ام و دوست دارم همیشه از ایشان بگویم.  

یاری افزود: دوماً: اینکه این جمله «حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است»؛ یک جمله‌ی شعاری نیست. اگر حسین چراغ نجات است، پس منِ داریوش یاری در مناسبت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور و جهانی که در آن زندگی می‌کنم، با اقوام و همه‌ی رفیقان و خانواده‌ی که زندگی می‌کنم، هر جا گرفتار یک بزنگاهی می‌شوم که باید در واقع یک تصمیم درست بگیرم و رفتاری را نشان بدهم که این رفتار از این پیچ تاریخی که در آن قرار دارم، سربه سلامت ببرد باید به آن دنیا و رفیقی نگاه کنم که چراغ هدایت است. اینجاست که از امام حسین (ع) می‌خواهم به من بگوید در این مناسبات و حوادث و اتفاقاتی که شکل می‌گیرد، من باید چگونه رفتار کنم. همیشه فکر می‌کنم که واقعا او چراغ هدایتی است که می‌توانم به واسطه ایشان به دل تاریخ بروم و از او کمک بگیریم و راه را پیدا کنم.  

کارگردان شور عاشقی گفت: من در روزگاری که زندگی می‌کنم؛ روزگار من، پُر از اتفاقاتی است که هر لحظه تلاش می‌شود که جای راست و دروغ عوض شود. وقتی با کاراکتری به‌نام «سلما» به دل تاریخ می‌روم و از امام حسین (ع) می‌خواهم تا چراغ هدایت خود را بتاباند تا من ببینم که در زمانه خودم باید چه بکنم و پاسخ‌ام را می‌گیرم و آن پاسخ را با «سلما» وارد یک داستان می‌کنم و نتیجه‌ی آن فیلم «شور عاشقی» می‌شود.  

«شور عاشقی» در مسیر معرفی امام حسین(ع)/ فیلم عاشورایی باید فرزند زمانه خود باشد

او در پاسخ به اینکه باید از فیلم عاشورایی صرفاً انتظار روایت تاریخ داشت یا اینکه فیلم باید به درد مردم امروز بخورد، گفت: حسین بن علی(ع) در سال ۶۱ هجری کشته شد و تمام شد و رفت! برای چه هر ساله این داغ تازه می‌شود؟! در جستوجوی چه هستید؟! شیعیان و جهان اسلام در جستوجوی چه چیزی است که این داغ را هر ساله حداقل ۱۰ روز برای خودش تازه می‌کند. در این مسئله مفاهیمی است که آن مفاهیم در روزگار امروزش مصیبت‌های امروز را پاسخ می‌دهد و راه را برای آن روشن می‌کند. به همین دلیل است که خیلی از متفکرین بزرگ جهان باورشان براین است که شیعه به دلیل و بهانه‌ی امام حسین (ع) اندیشه بکر دارد. یکی از این دلایل این است که ما همه هرسال به بهانه‌ی عزاداری برای حسین بن علی (ع) با آیین‌های مختلف به میدان می‌آییم و در این عزاداری شرکت می‌کنم. با آیین نخل گردانی در یزد و تفت و دیگر شهرها، با آیین زنجیرزنی، با آیین سینه زنی، با آیین‌های مختلف ...؛ و درون این آیین‌ها هر کدامشان با شرکت کردن در این فرهنگ و مراسم و آیین عزاداری، به واسطه‌ی این آیین داریم از آن مشعل هدایت کمک می‌گیریم تا در روزگاری که هستیم بتوانیم خودمان را نجات دهیم و رستگار شویم.

یاری تصریح کرد: رستگاری یعنی ما در یک بزنگاه تاریخی قرار می‌گیریم که باید بدانیم کدام طرف برویم و راست بگوییم و یا دروغ. باید منفعت شخصی را بچسبیم یا منفعت اجتماعی را. اساسا کربلا چنین میدانی است. یک سوی میدان نور است و یک سوی خشم. یک سو جنگجال است و قسمت دیگر سکوت و آرامش است. یک سو بی‌وفایی است و سوی دیگر وفای به عهد است. در واقع این واژگانی که متعلق به خیر و شر است، در سرزمین کربلا که مهم‌ترین حجت خدا بر روی زمین در آن قرار دارد، رقم می‌خورد و تو که در روزگار خودت دچار بی‌وفایی به عهد، خشم و محبت و راستی و دروغ هستی که هر لحظه جای آن‌ها عوض می‌شود و تو نمی‌دانی کنار کدام یک از این‌ها باشی، حسین (ع) برای تو چراغ هدایت می‌شود و تو به واسطه‌ی این آیین‌ها به میدان می‌آیی تا خودت را تازه و رستگار کنی تا اگر در میان راست و دروغ قرار گرفتی، بدانی راست کدام است و کنار آن بایستید. به همین جهت وقتی فیلم از مفاهیم عاشورایی ساخته می‌شود، باید این مفاهیم در آن باشد والا به درد هیچ کسی نمی‌خورد.  

«شور عاشقی» در مسیر معرفی امام حسین(ع)/ فیلم عاشورایی باید فرزند زمانه خود باشد

این کارگردان سینما در پاسخ به اینکه فیلم «شور عاشقی» سیمرغ بلورین بهترین فیلم بین‌الملل را در بخش بین‌الادیان گرفت و فیلم در این مسیر چه جایگاهی دارد، گفت: یک‌چیز را می‌توان از این راهپیمایی اربعین دید و حتی از آثاری که این اواخر نوشته می‌شود که یک تشنگی خاصی وجود دارد برای درک و فهم حرکت حسین بن علی (ع) و این را می‌توان حتی در جملات نویسندگان و رهبران بزرگ مثل گاندی و ویکتور هوگو و خیلی از بزرگان دیگر دید. این همیشه وجود دارد که آن‌ها دوست دارند این شناخت بیشتر را داشته باشند؛ و چقدر زیبا و قشنگ است که تو به عنوان دوست و محب حسین بن علی درباره رفیق خودت حرفی بزنی که آن حرف بتواند برای کسی که می‌خواهد با ایشان دوستی کند، یک پل و سبدی بشود. من آنگاه که یک فیلم می‌سازم اصلا با مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کاری ندارم و خیلی دوست دارم به اندازه‌ی کوچک برای آن‌هایی که دوست دارند امام حسین را بشناسند، کمک کرده باشم.  
انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار