هشدار سناتور آمریکایی درباره حمایت دولت بایدن از اوکراین

رندپال، سناتور مشهور و جمهوری‌خواه آمریکایی دیروز نسبت به وضعیت بد اقتصادی آمریکا و چرایی کمک دولت بایدن به اوکراین در این نابسامانی و کمبود بودجه انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۵۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ - 22February 2024

هشدار سناتور آمریکایی درباره حمایت دولت بایدن از اوکراینبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آمریکا که خود را قدرت برتر اقتصادی و نظامی جهان می‌داند، این روز‌ها با بدهی‌های سنگین دولتی و کمبود بودجه مواجه شده است تا آنجا که توان اداره برخی از مراکز خدماتی و رفاهی را ندارد.

در حالی که وضعیت اقتصادی آمریکا روز‌های پرتلاطمی را سپری می‌کند؛ اما دولت بایدن مصمم است تا بودجه‌ای کلان را روانه حمایت از زلنسکی در اوکراین کند. موضوعی که صدای اعتراض سناتور‌های مشهور آمریکایی را برانگیخته است.

رندپال، سناتور مشهور و جمهوری‌خواه آمریکایی دیروز در انتقادی نسبت به وضعیت بد اقتصادی آمریکا و چرایی کمک دولت بایدن به اوکراین در این نابسامانی و کمبود بودجه، گفت: «۶۱ درصد آمریکایی‌ها حقوق به حقوق زندگی می‌کنند. ۸ خانواده از هر ۱۰ خانواده‌ای که ۵۰ هزار دلار یا کمتر درآمد دارند، اگر حقوقشان را ظرف ۲ هفته دریافت نکنند، پول کافی برای پرداخت قبوض خود ندارند. اگر آن‌ها یک اتفاق ناگهانی در خانواده خود داشته باشند، یک هزینه غیرمنتظره، پول کافی برای پرداخت این مخارج را ندارند و شما می‌خواهید اوکراین را در اولویت قرار دهید؟ میزان کمک ما به اوکراین ۱۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. ما هرگز در تاریخ ایالات‌متحده این همه پول را به کشور دیگری سرازیر نکرده بودیم.»

پیش از این، «الیزابت وارن» سناتور آمریکایی و نامزد شکست‌خورده چند دوره ریاست‌جمهوری پیشین آمریکا از حزب دموکرات، از سیاست‌های رئیس بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم فزاینده در این کشور انتقاد کرد و هشدار داد که این امر موجب می‌شود اقتصاد آمریکا با رکود مواجه شود.

کمک به اوکراین در شرایط بد در مرز‌های آمریکا

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌ها در تلاش است تا در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در غرب از ناکافی بودن کمک‌ها به کی‌یف برای مقاومت برابر حملات روسیه، بودجه مازادی را برای اوکراین تصویب کند. با این حال، جمهوری‌خواهان کنگره همچنان از تایید این لایحه خودداری و تاکید کرده‌اند که این بسته امنیتی پیشنهادی در رسیدگی و حل و فصل بحران مرز جنوبی آمریکا است. بایدن مدعی است که جمهوری‌خواهان حاضرند جلوی موفقیت این لایحه توافقی که به تازگی رونمایی شده است را بگیرند، آن هم فقط و فقط به خاطر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب کنونی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور که گفته است این لایحه مناسبی نیست.

مایک لی در صحن سنای آمریکا گفت: «نمی‌توانیم میلیارد‌ها دلار برای اوکراین بفرستیم، در حالی که مرز‌های داخلی آمریکا در حال خونریزی است!»

خیانت بایدن

وی ناتوانی دولت در مقابله با این بحران را خیانت خواند و با انتقاد از سلطه هولناک مجتمع صنعتی -نظامی (صنایع دفاعی - نظامی) گفت که این صنایع به قیمت آزادی و شرافت مردم آمریکا، از خون و خونریزی پول درمی‌آورند و تجارت می‌کنند.

به گفته مایک لی، مجتمع صنایع - نظامی (وزارت دفاع) و دولت بایدن به‌رغم اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای کی‌یف کمک فراهم کرده‌اند، خواستار تخصیص بودجه دیگری هستند. مایک لی بر این باور است که بودجه تخصیص یافته واشنگتن به کی‌یف همین حالا هم دوبرابر متوسط هزینه دفاعی سالیانه روسیه است.

وی با اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و تورم در آمریکا، تاکید کرد: «درخواست بودجه اضافی در برهه‌ای مطرح شده است که مردم آمریکا رفته رفته به این درک رسیده‌اند که هزینه‌های گسترده واشنگتن، زندگی روزمره آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.»

تلاش بایدن برای افزایش بودجه نظامی اوکراین 

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌ها در تلاش است تا در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در غرب از ناکافی بودن کمک‌ها به کی‌یف برای مقاومت برابر حملات روسیه، بودجه مازادی را برای اوکراین تصویب کند.

با این حال، جمهوری‌خواهان کنگره همچنان از تایید این لایحه خودداری و تاکید کرده‌اند که این بسته امنیتی پیشنهادی در رسیدگی و حل و فصل بحران مرز جنوبی آمریکا ناتوان است. بایدن مدعی است که وی ناتوانی دولت در مقابله با این بحران را خیانت خواند و با انتقاد از سلطه هولناک مجتمع صنعتی-نظامی (صنایع دفاعی-نظامی)، گفت که این صنایع به قیمت آزادی و شرافت مردم آمریکا، از خون و خونریزی پول درمی‌آورند و تجارت می‌کنند.

به گفته مایک لی، مجتمع صنایع-نظامی (وزارت دفاع) و دولت بایدن به‌رغم اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای کی‌یف کمک فراهم کرده‌اند، خواستار تخصیص بودجه دیگری هستند. مایک لی بر این باور است که بودجه تخصیص یافته واشنگتن به کی‌یف همین حالا هم دوبرابر متوسط هزینه دفاعی سالیانه روسیه است.

نشست خبری کاملا هریس و زلنسکی

 این در حالی است که در روز‌های اخیر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری مشترک در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تصویب فوری بودجه حمایتی اوکراین در کنگره ایالات متحده شدند؛ بودجه‌ای با ارزش تقریبی ۶۰ میلیارد دلار که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا با تصویب آن مخالفت می‌کنند.

شروط جمهوری‌خواهان برای تصویب بودجه

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره دو شرط اصلی برای تصویب این بودجه دارند؛ نخست اختصاص بودجه کافی به مسائل داخلی آمریکا از جمله امنیت مرز‌های جنوبی که نسبت به امنیت اوکراین در اولویت است و دیگر ارائه یک طرح شفاف و ملموس که نشان دهد ارسال کمک‌های مضاعف به کی‌یف می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ منجر شود. شکست ضدحمله تابستانه اوکراین در مواجهه با استحکامات دفاعی قدرتمند روسیه موجب کاهش عزم غرب در تداوم حمایت از اوکراین شده است.

بودجه حمایتی ۶۰ میلیارد دلاری اوکراین بخشی از لایحه بودجه ۹۵.۳ میلیارد دلاری کاخ سفید است که شامل حمایت از اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان می‌شود.

سناتور ونس با اشاره به محدودیت‌های موجود در ظرفیت تولید تسلیحاتی آمریکا گفت اگر این بسته حمایتی تصویب شود «قرار نیست واقعیت میدان نبرد را دچار تغییر اساسی کند». او ادامه داد: آیا می‌توانیم به همان میزانی که در ۱۸ ماه گذشته سلاح فرستادیم، سلاح جدید بفرستیم؟ نه. کنگره هر مقدار هم که چک امضا کند، باز ما محدودیت داریم.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد که روسیه، اوکراین، اروپا و ایالات متحده همگی برای مذاکره انگیزه دارند و این جنگ دوساله بالاخره از طریق مذاکره به پایان خواهد رسید. او گفت: «من فکر می‌کنم آنچه دستیابی به آن منطقی است، صلح از طریق مذاکره است.»

منبع: صبح‌نو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار