سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان:

ایران و الجزایر می‌توانند گام‌های خوبی را در راستای تقابل با «اسرائیل» بردارند

سفیر پیشین ایران در زامبیا گفت: الجزایر از جمله کشور‌هایی است که با «اسرائیل» رابطه‌ای ندارد و بر همین اساس با توجه به دیدگاه‌های مشترکی که دو طرف در خصوص مسئله فلسطین دارند می‌توانند گام‌های خوبی را در تقابل با آن رژیم با یکدیگر بردارند.
کد خبر: ۶۵۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳ - 03March 2024

ایران و الجزایر می‌توانند گام‌های خوبی را در راستای تقابل با «اسرائیل» بردارندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی در خصوص اهداف و اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به الجزایر اظهار داشت: سفر آقای رئیسی به الجزایر در جهت ایجاد توازن میان جبهه کشور‌های دوست ایران در حوزه سیاست خارجی است و می‌توان این سفر را در راستای «تقویت روابط با کشور‌های اسلامی» هم مورد توجه و تحلیل قرار داد.

وی با بیان اینکه الجزایر کشور انقلابی است که در میان کشور‌های مسلمان سابقه بسیار خوبی دارد و سالیان درازی تحت استعمار آمریکا هم قرار داشته است، گفت: ارتباط این دو کشور انقلابی یعنی ایران و الجزایر می‌تواند منافع دو کشور را در حوزه‌های مختلف تامین کند.

پاک آیین تصریح کرد: با توجه به علایق دو طرف در تقویت همکاری‌ها در حوزه فرهنگی و به خصوص در زمینه اتحاد میان کشور‌های اسلامی و البته «تقویت جبهه چند جانبه‌گرایی» در برابر یک جانبه‌گرایی آمریکا در نظام بین‌الملل، بهبود روابط میان دو طرف می‌تواند مفید و موثر باشد.

سفیر پیشین ایران در زامبیا با بیان اینکه «انعقاد قرارداد‌های همکاری در حوزه‌های فنی و تکنولوژی» اهمیت ویژه‌ای برای دو طرف دارد، افزود: همچنین «موضوع فلسطین» همواره یکی از دستورکار‌ها و دغدغه‌های اصلی کشور‌های مسلمان هست که در این زمینه هم ایران و الجزایر گفتگو‌های خوبی را با یکدیگر انجام دادند و مواضع خودشان را در راستای حمایت از مردم فلسطین، توقف جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مقابله جهانی با این رژیم با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

وی ادامه داد: «الجزایر از جمله کشور‌هایی است که با اسرائیل رابطه‌ای ندارد» و بر همین اساس با توجه به دیدگاه‌های مشترکی که دو طرف در خصوص مسئله فلسطین دارند می‌توانند گام‌های خوبی را در تقابل با آن رژیم با یکدیگر بردارند.

پاک آیین عنوان داشت: دستور کار دیگر این سفر حضور رئیس جمهور در «مجمع سران کشور‌های صادر کننده گاز» بود که با توجه به اینکه ایران پیشنهاد دهنده و عامل اصلی تاسیس این مجمع بوده و البته دارنده دومین ذخایر گازی در جهان به حساب می‌آید، نقش مهمی را در این مجموعه بر عهده دارد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: ایران هم برای انتقال و ترانزیت گاز می‌تواند با توجه به ژئوپلیتیک خاصی که دارد تاثیرگذار باشد و هم در راستای قیمت گذاری در بازار‌های جهانی در راستای منافع کشور‌های صادر کننده گاز می‌تواند طرف مشورت باقی اعضای این مجموعه قرار بگیرد و در سخنرانی رئیس جمهور هم ایران اعلام آمادگی کرد که به عنوان یکی از کشور‌های مهم صادر کننده گاز می‌تواند به ایفای نقش مهم و موثر خود بپردازد.

وی گفت: این سفر در مجموع خوب، موثر و همراه با دستاورد‌های مناسب قلمداد می‌شود و ما باید «در چهارچوب متنوع کردن کشور‌های دوست» ارتباطات بیشتری را با کشور‌های آفریقایی داشته باشیم.

پاک آیین در پایان خاطرنشان کرد: کشور‌های آفریقایی امروز هدف کشور‌های بزرگی، چون چین و روسیه قرار دارند و ما هم باید به سهم خود در این قاره فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم و بتوانیم با «افزایش مناسبات تجاری در زمینه‌های مختلف با آفریقا» منافع اقتصادی خود را بهتر و بیشتر تامین کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار