کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران و الجزایر می‌توانند به دنبال راهکار پایان جنگ غزه باشند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران و الجزایر می‌توانند در خصوصاً «یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران غزه» گفتگو‌های خوبی را داشته باشند.
کد خبر: ۶۵۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ - 03March 2024

ایران و الجزایر می‌توانند به دنبال راهکار پایان جنگ غزه باشندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی در خصوص اهمیت و دستور کار‌های سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به الجزایر پس از ۱۵ سال، اظهار داشت: طبیعتاً چندین برنامه و دستور کار برای سفر آقای رئیسی به الجزایر وجود دارد که مهمترین آن حضور در در هفتمین نشست «مجمع سران کشور‌های صادرکننده گاز» است.

وی گفت: با توجه به تحولات چند ماه اخیر در منطقه و عرصه بین‌الملل مسئله تعیین نرخ ثابت برای بازار نفت با یک سری مشکلات مواجه و از کنترل صادرکنندگان خارج شده بود.

هانی‌زاده افزود: برخی کشور‌ها در این میان منافع خود را بر منافع کشور‌های صادر کننده نفت و گاز ترجیح دادند و تلاش کردند که کنترل قیمت نفت را در اختیار خود بگیرند و با توجه به اینکه این شرایط ممکن است آسیب جدی به کشور‌های صادر کننده نفت و گاز وارد آورد بنابراین، لازم است که این کشور‌ها طرح و برنامه‌ریزی جدیدی جهت کنترل قیمت‌ها به نحوی منصفانه که بازار جهانی دچار تلاطم نشود را داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: دستور کار مهم دیگری که رئیس جمهور در این سفر خواهد داشت بررسی تحولات مرتبط با فلسطین است، با توجه به اینکه در ۵ ماه گذشته جامعه جهانی و مجامع بین‌المللی هیچگونه اقدامی جهت منع کشتار مردم غزه انجام ندادند و با در نظر گرفتن نزدیکی دیدگاه‌های ایران و الجزایر در این موضوع، به نظر می‌رسد که دو طرف می‌توانند در خصوصاً «یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران غزه» گفتگو‌های خوبی را داشته باشند.

وی گفت: شرایط به گونه‌ای است که برخی مسائل منطقه باید به صورت بومی حل و فصل شود در کشور‌های منطقه باید جهت جلوگیری و توقف این کشتار راهکار‌های عملیاتی پیشنهاد دهند، بنابراین این مسئله در مدار توجه روسای جمهور ایران و الجزایر و برخی دیگر اعضای کشور‌های حاضر در نشست سران کشور‌های صادرکننده گاز در این کشور قرار خواهد گرفت.

هانی‌زاده بیان کرد: «رویکرد دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشور‌های آفریقا و به ویژه کشور‌های اسلامی این قاره هست»، الجزایر کشوری بسیار مهم انقلابی به حساب می‌آید و نقش تاثیرگذاری در مسائل ایران در اوایل انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم گسترش مناسبات با کشور‌های آفریقایی و «یافتن بازار‌هایی مناسب برای کالا‌های ایرانی» است و به همین دلیل در جهت تعریف سازوکار‌های مناسبات میان ایران و کشور‌های آفریقایی بسیار موفق عمل کرده است.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور کشورمان در راستای تقویت همکاری‌ها با سازمان‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز گسترش روابط با کشور‌های مسلمان و همسو، بامداد دیروز (شنبه) در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی و به دعوت رئیس جمهور الجزایر عازم الجزیره پایتخت این کشور شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار