حضور حداکثری، اقتدار ملی/ سخنگوی دولت:

حضور مردم در انتخابات بار مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند

بهادری جهرمی گفت: حضور مردم در انتخابات بار مسوولیت را سنگین‌تر می‌کند و افرادی که به هر دلیلی ترجیح دادند که در انتخابات شرکت نکنند، امیدواریم گلایه‌های‌شان منتقل شود و مشارکت داشته باشند.
کد خبر: ۶۵۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ - 05March 2024

حضور مردم در انتخابات بار مسوولیت را سنگین‌تر می‌کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی بهادری‌جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از مردم و همه کسانی که در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کردند قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: این حضور بار مسؤولیت را سنگین‌تر می‌کند و افرادی که به هر دلیلی ترجیح دادند که در انتخابات شرکت نکنند، امیدواریم گلایه‌هاشان منتقل شود و مشارکت داشته باشند.

بهادری جهرمی اظهار داشت: الحمدالله انتخابات در سلامت کامل برگزار شد و در حوزه‌هایی که انتخابات تمام الکترونیک داشتند، شاهد بازخورد خوبی بودیم که امیدواریم انتخابات الکترونیکی توسعه یابد.

وی گفت: با توجه به حجم گسترده تخریبی که از سوی دشمنان و هزینه‌های بسیاری که صورت گرفت تا مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای منصرف کنند، شاهد بودیم مردم یک نَه بزرگ به خواست دشمنان دادند؛ لذا مجدداً از همه عزیزانی که در صحنه انتخابات حاضر شدند، تشکر می‌کنم.

بهادری جهرمی گفت: در عین حال انتخابات در چهارچوب خط مشی رهبر انقلاب برای انتخابات یعنی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت به خوبی برگزار شد و گزارش و شکایت خاصی در این خصوص مطرح نشد؛ همچنین دولت زیرساخت‌های الکترونیکی را برای فرآیند انتخابات فراهم کرد؛ در عین حال در حد توان دولت هم با گسترش خدمت‌رسانی سعی کرد که مردم را ترغیب کند که در انتخابات شرکت کنند. 

وی ادامه داد: در حوزه رقابت برای هر یک کرسی مجلس، ۵۲ نامزد وجود داشتند که مردم می‌توانستند از سلایق مختلف سیاسی و در حوزه‌های مختلف تخصصی و از اقوام مختلف، انتخاب خود را داشته باشند.

بهادری جهرمی تاکید کرد: آن‌هایی که شرکت نکردند به کشورشان علاقه‌مند هستند، اما به هر تقدیر تصمیم‌شان در این دوره اینگونه بوده است که شرکت نکنند و ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی مشارکت‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: نگاه دولت به هر مجلسی که از صندوق مردم مستقر شود، نگاه همکاری و تعامل برای خدمت‌رسانی مناسب و حل مشکلات مردم است؛ دولت با مجلس دوازدهم که الحمدالله با نگاه‌های متنوع مردم انتخاب شده است، در چهارچوب قانون اساسی همکاری خواهد کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: امیدواریم مجلس با تدبیر و برنامه‌ریزی کارشناسی و با نگاه واقعی به موضوعات، بتواند در حوزه سیاست‌گذاری و بودجه و... کمک کند و با تعامل بین قوا، بتوانیم مسایل اقتصادی را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی دولت با اشاره به سیل در سیستان و بلوچستان، ضمن ابراز همدردی با مردم این استان، بیان کرد: در این سیل کشته‌ای نداشتیم، ولی آسیب‌های زیادی وارد شده است. در این خصوص وزیر کشور سریعاً به منطقه سفر داشت و وزیر نیرو هم به این استان رفت و دستگاه‌های ذیربط در منطقه حضور دارند. البته، چون استاندار اختیارات ویژه داشت، امکان تصمیمات مهم فراهم بود.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات مثل قطعی آب و برق رفع شده و سایر خدمات در حال رسیدگی است. نهاد‌های انقلابی نیز مجموعه‌های نظامی و دستگاه‌ها در استان در حال خدمت‌رسانی هستند.

بهادری جهرمی با اشاره به نرخ تورم اظهار کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه ماه، بر اساس آخرین آمار مرکز آمار کشور، به ۳۵ کاهش یافته است که نشان از کاهش بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصدی از ابتدای فعالیت دولت دارد؛ در ۱۲ ماه گذشته هم این نرخ کمتر از ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: دولت تلاش کرد که شوک‌های اقتصادی را کنترل و مهار و به سمت ثبات قیمت‌ها حرکت کند و علی‌رغم اینکه حوادث داخلی و بیرونی داشتیم تلاش شد، نظام اقتصادی کشور کمتر متأثر شود.

سخنگوی دولت گفت: اقدامات خوبی هم به‌ویژه در بخش تأمین و تخصیص ارز صورت گرفته است؛ در حوزه تجارت خارجی علی‌رغم آنکه در مجموع شاهد کاهش برخی درآمد‌ها بودیم، اما در مجموع شاهد افزایش تجارت خارجی و درآمد‌های نفتی بودیم که این جهت‌دهی موجب شد تا نرخ رشد اقتصادی در حوزه نفت و گاز در برخی فصول حتی به بالای ۲۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: در عین حال که در مجموع نرخ رشد اقتصادی ما در فصول مختلف با نظر مرکز آمار به ۷ درصد هم رسید که البته طبق نظر بانک مرکزی پنج و نیم درصد بوده است، لذا نرخ‌های رشد سه و نیم، چهار و پنج درصد را در مقاطع مختلف داشته‌ایم و امیدواریم در زمستان هم رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم.

بهادری جهرمی گفت: در حوزه مسکن موفق شدیم وارد رشد مثبت شویم؛ در حوزه نفت و گاز به طور خاص رکورد شکنی را داشتیم؛ البته در برخی حوزه‌ها نتوانستیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به اهداف‌مان دست یابیم؛ به عنوان مثال خشکسالی و آثار آن اجازه نداد به هدف‌گذاری‌ها برسیم.

وی با بیان اینکه افزایش خرید تضمینی گندم را با افزایش نرخ ۱۲۲ درصد داشتیم گفت: در ابتدای دولت بیش از دو برابری است و در کالا‌های اساسی افزایش ۲۲ درصدی را داشتیم و امیدواریم با سرعت بیشتری مسیر رشد را طی کنیم تا قابلیت اثرگذاری آن بر سفره‌های مردم و سبد خانوار‌ها هر چه زودتر قابل لمس‌تر باشد.

سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق کارگران گفت: افزایش حقوق کارگران در شورایعالی کار مشخص می‌شود که فقط یک سوم اعضای آن از دولت است. طبق روال معمول نمایندگان دولت، نگاه‌شان جبران هزینه‌های کارگران است.

بهادری جهرمی افزود: در عین حال تلاش داریم تا کارفرمایان، توان تحقق رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را برای کارگران عزیز داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی بین‌المللی اظهار کرد: نگاه این دولت از ابتدا استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در چهارچوب استقلال کشورمان بوده است؛ عضویت در شانگ‌های و بریکس در همین چهارچوب است. البته بهره‌برداری از مجموعه‌های تجارت جهانی محدود به یک گروه نیست و ما در سال گذشته موفق شدیم رکورد تجارت خارجی را شکسته و از آن عبور کنیم و در تعاملات دو و چند جانبه سعی می‌شود این نگاه وجود داشته و بهره‌برداری شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به الجزایر هم به این موضوع توجه شد؛ حضور در اجلاس‌ها علاوه بر ظرفیت‌های مستقیم آن اجلاس، محیطی است برای استفاده و بهره‌برداری از روابط چند جانبه تا از ظرفیت‌های جانبی و حاشیه‌ای آن اجلاس استفاده شود؛ حضور وزیر صمت در این اجلاس هم در توسعه همکاری‌ها قابل ارزیابی است.

بهادری جهرمی با اشاره به موضوع انرژی گفت: دولت در توسعه و تقویت سیاست همسایگی، محدود به یک کشور نیست. در همین راستا و در حوزه انرژی از همه ظرفیت‌ها در حوزه سواپ و صادرات بهره‌برداری می‌شود و به دنبال توسعه خطوط انتقال انرژی هستیم.

وی افزود: دولت در منطقه کشورمان تلاش می‌کند تا به عنوان هاب یا قطب و محور صادرات و واردات انتقال انرژی تبدیل شود؛ این امر با استفاده از زیرساخت‌هایی که پیش از این در کشورمان ایجاد شده و در حال توسعه آن هستیم، صورت خواهد گرفت.

بهادری جهرمی ادامه داد: در عین حال ما در عالی‌ترین سطح در اجلاس‌های مجمع صادرکنندگان گاز شرکت می‌کنیم و از تفاهم‌های مشترک در حوزه سرمایه‌گذاری بهره می‌بریم.

وی با اشاره به موضوع کنترل قیمت‌ها و نرخ تورم گفت: یک جنبه این موضوع، نظارت بر بازار است که نگاه اصلی دولت، تشکیل وزارت بازرگانی و تنظیم بازار است که همچنان در مجلس در این باره به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

سخنگوی دولت افزود: جنبه دوم اینکه برای کنترل و نظارت بر بازار، وزیر «صمت» فردی دیگری را منصوب کرد. در عین حال که در وزارتخانه‌های دیگر و همینطور در بخش‌های محلی و استانی هم تمرکز لازم بر نظارت قیمت‌ها فراهم شده است.

وی افزود: مساله دیگر درخصوص ایام نوروز و طرح «عید تا عید» و کالابرگ الکترونیکی است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است؛ لذا از همکارانم در وزارت کار و تعاون اجتماعی تشکر می‌کنم؛ بیش از ۸۰ درصد از عزیزانی که مشمول این طرح بودند، از آن استقبال استفاده کردند و به مدت ۳ ماه به اجرا خواهد رسید. در واقع این استقبال گسترده به عنوان سپری در برابر آثار تورمی بوده است.

بهادری جهرمی با اشاره به گزارش اموال مقامات دولت به قوه قضاییه گغت: طبق قانون اساسی مسوولین دولتی ملزم به ارایه لیست اموال خود به قوه قضاییه هستند و در دولت هم این الزام و پیگیری انجام شده است.

وی در خصوص آیین نامه وزارت آموزش و پروش در مورد ارتقای مهارت آموزی اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای را آموزش و پرورش در خصوص مهارت‌آموزی و ارتقای آن، تقدیم دفتر دولت کرده که به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده است.

سخنگوی دولت گفت: در این رابطه چند جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اصلاحاتی قرار بود در خصوص آن انجام شود؛ لذا مجدداً به آموزش و پرورش ارجاع شد.

بهادری جهرمی در مورد خط لوله گاز آی پی به پاکستان گفت: موضوع خط لوله گاز با مقامات پاکستانی در حال پیگیری است. طرف ایرانی تعهدات خود را انجام داده و پاکستان هم اعلام کرده است که تعهدات سمت خود را تکمیل می‌کند؛ لذا امیدواریم هر چه زودتر تعهدات مشترک نهایی شود و امکان بهره‌برداری فراهم شود.

وی درمورد واردات گوشت اظهار کرد: برنامه و سیاست دولت، حمایت از دام مولد سبک و سنگین و تولید در داخل است، هر چند این امر زمانبر است؛ در این خصوص اقدامات متعدد از جمله انعقاد قرارداد‌هایی با عشایر صورت گرفته است و زیرساخت‌های ایجاد شده در حال بهره‌برداری است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم مصرف داخلی را به طور کامل تأمین کنیم، واردات گوشت ادامه پیدا خواهد کرد و این امر تحت نظارت سازمان دامپزشکی و استاندارد و نهاد‌های قانونی مرتبط استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشور الجزایر بیان کرد: این هفته رئیس جمهور به الجزایر سفر داشت که برای شرکت در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز و همچنین دیدارهای دوجانبه بود.

بهادری جهرمی در ادامه اظهار کرد: از امروز ستاد سفرهای نوروزی با ۲۴ دستگاه آغاز به کار کرد که با محوریت وزارت گردشگری است، در همین راستا یکی از مصوبات اخیر دولت اعطای مجوز به وزارت راه برای استفاده از روش‌های مختلف تأمین مالی بانکی و حتی غیر نقدی برای بهسازی و نوسازی جاده‌ها بود و پیش از آغاز سفرهای نوروزی این فرآیند نوسازی آغاز شده است.

سخنگوی دولت در خصوص اقدامات دولت برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: وزیر کشور بعد از سیلاب بلافاصله به سیستان و بلوچستان رفت ۵۰۰ میلیارد تومان نیز دولت به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات به استان اختصاص داده که پرداخت این مبلغ آغاز شده است؛ رئیس جمهور هم در این زمینه دستورات لازم را صادر کرده، نهادهای انقلابی وزارت راه وزارت بهداشت نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها امدادرسانی را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: در اثر سیل ۶۴ روستا مشکل قطعی برق داشتند که برق همه این روستاها وصل شد و بخشی از مشکل آبرسانی روستاها هم برطرف شده و ادامه دارد. همچنین ۱۰۰۰ خانوار در چادرها اسکان یافتند و راهداری هم در حال بازگشایی بخشی از محورهای بازگشایی نشده است که تنها ۱۰ محور مسدود باقی مانده است، اقلام خوراکی در اختیار سیل زدگان قرار گرفته است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار