معاون وزیر صمت:

تولید صادرات محور تنها راه نجات صنایع است

«فولادگر» گفت: تنها راه نجات صنایع ایران تولید صادرات محور با بهره‌گیری از ظرفیت دانش بنیان است.
کد خبر: ۶۵۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰ - 06March 2024

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، «محمدمجید فولادگر» معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت شامگاه سه‌شنبه در نشست مشترک فعالان صنعتی قزوین که در سالن جلسات شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد، اظهار داشت: ایران هیچ استراتژی دیگری به جز تولید صادرات محور ندارد و بازیگران این میدان نیز صنعت گران هستند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت حافظ منافع بخش خصوصی است، تصریح کرد: وزیر صمت در همه نشست ها به دنبال رفع مشکلات تولیدی و ناترازی انرژی است و در مورد مباحث ارزی و ریالی مباحث مفصلی در نشست‌ها مطرح می‌کند.

فولادگر به ظرفیت جوانان کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی برای بعضی از جوانان در کشور و فضای بین المللی فراهم است، هر کدام از این جوانان می خواهند جای صنعت گران و فعال صنعتی باشند که باید مورد توجه ویژه باشد.

به گفته این مسئول، صنایع هایتک می تواند در عرصه بین المللی و ارزآوری موفق باشد، البته از بین همه شرکت های دانش بنیان، ۱۰۰ شرکت دانش بنیان رشد یافته بوده و بالای ۲۰۰ نفر پرسنل دارند، درحالی که مابقی شرکت های دانش بنیان هنوز به رشد یافتگی نرسیدند.

معاون وزیر صمت در خصوص مشکلات کاهش برق در کشور عنوان کرد: سیاست این است که برق خانگی قطع نشود، ما هم با این نگاه مخالفیم، اما این افراد استدلالی دارند که مردم نباید بدون برق بمانند، به نظرم لازم است که خود صنایع نیز مطالبات خودشان را پیگیری کنند.

فولادگر در حوزه انرژی گاز نیز گفت: در مورد گاز تصمیم گیری این بوده که ۲۰ میلیون بخاری گازی داریم که روزی ۱۰ متر مکعب گاز مصرف می کند، اگر این وسایل گرمایشی با نوع کم مصرف جایگزین شود، ۵۰ درصد مصرف گاز کاهش می‌یابد و می‌توان روی آن مدیریت کرد.

وی در مورد گواهی صرفه‌جویی در واحدهای صنعتی نیز خاطرنشان کرد: گواهی صرفه جویی به خوبی اجرایی نمی شود که به نظرم باید در صنایعی مثل فولاد و غیره مورد ارزیابی قرار بگیرد.

فولادگر با تاکید بر اینکه می‌خواهیم برای شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده فرش قرمز پهن کنیم، ادامه داد: از تخصیص ارز گرفته تا مسائل گمرکی و خلق بازار باید سال آینده در دستور کار باشد.

معاون وزیر صمت در مورد خودرو برقی نیز یادآور شد: خودروی برقی هرگز نمی‌تواند جای صنعت خودرو را بگیرد، در کشورهای توسعه یافته مثل چین نیز تنها ۳۰ درصد از خودروها برقی هستند، اما مساله بر روی ارزان بودن سوخت است که کشور به ناچار باید به سمت تولید خودروهای برقی گام بردارد.

صنایع قزوین به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد

محسن رستمی رییس سازمان صمت استان قزوین نیز در این نشست یادآور شد: صنایع قزوین برای تولید، توسعه و اشتغال بیشتر به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز دارد.

این مسئول تاکید کرد: این میزان سرمایه‌ها شامل ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش و ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت است.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی و پیش بینی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۷۷ واحد صنعتی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

رستمی با بیان اینکه ۲۷۴ واحد صنعتی در استان قزوین درخواست تامین مالی داشته‌اند، تصریح کرد: ۱۵۸ واحد صنعتی در استان قزوین هم اکنون دارای طرح توسعه بودند و به تامین مالی نیاز دارند.

این مسئول به ۳۲ واحد صنعتی بالای ۵۰۰ نفر نیروی کار در استان قزوین اشاره کرد و ادامه داد: حدود ۱۶۰ واحد دانش بنیان در استان ثبت شده و ۵۹ واحد تولیدی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در استان قزوین فعالیت دارند.

رستمی یادآور شد: استان قزوین در تولید محصولات صنعتی جایگاه خاصی دارد که فولاد، کاشی و سرامیک، شیشه، مقاطع آلومینیوم، گیربکس خودرو، یاتاقان خودرو، واشر و شیشه خودرو، سیستم های تهویه خودرو، پکیج های گرمایشی، پودرهای شوینده ، مایعات شوینده از عمده این کالاها محسوب می‌شوند.

رییس سازمان صمت استان قزوین اضافه کرد: مشکلات ۳۹۹ پرونده تولیدی در سال جاری در نشست های تسهیل و رفع موانع تولید برطرف شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار