ولی منصوریان؛ «علی هیهاوند» بازیگر نمایش مجنون در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، اظهار کرد: در حوزه دفاع مقدس کارهای خوبی انجام شده و برخی از سوژهها در پردازش به شکل تکرار ارائه شده و مخاطب را خسته کرده و میتوان گفت نه آنکه مردم دفاع مقدس را دوست نداشته باشند بلکه برخی از تولیدات مرتبط با این حوزه را دوست ندارند.
وی با تاکید براینکه میتوان دفاع مقدس را محور نمایشهای جذاب قرار داد و مخاطب از آن لذت ببرد، ادامه داد: مردم نیازمند کارهای نو هستند و نمیتوان یک قصه یک خطی را برای آنها ارائه کرد و یا در آثار مرتبط دفاع مقدس نباید از شعار استفاده کرد. تفاوت مجنون در نو بودن آن است نمایشنامه نیز مبتنی بر سه قصه شکل گرفته که به هم به شکل تو در تو مرتبط هستند و همین اسم شده شکل جدیدی از نمایش به مخاطب ارائه شود.
این بازیگر تئاتر افزود: شکل اجرای نمایش مجنون از آن سبک رئالیستی متداول نمایشهای جبهه خارج شده و در یک قالب فرمالیستی نمایش را به روی صحنه بردیم و باکسهایی آماده کردیم که هم سنگر است و هم تابوت، در صحنه تعمیرگاه ماشین است و در جای دیگر اتوبوس، همچنین یک جا سکوی قهرمانی است.
هیهاوند با طرح این مسئله که همه مردم جنگ را میشناسند و میدانند اما اینکه چگونه آن را به تصویر میکشیم برایشان مهم است، عنوان کرد: فکر میکنم مزیت کار ما در حوزه دفاع مقدس این است که نمایش مجنون را از حالت رئالیستی خارج کردیم و گروه ما از دو سال قبل به طور مستمر در حوزه دفاع مقدس مقاومت کار کرده و در جشنوارههای فجر و بسیج شرکت کردیم.
وی ادامه داد: علاوه بر کارهای حوزه دفاع مقدس اجراهای دیگری با زمینههای اجتماعی و برای عموم داشتیم و دغدغه اصلی ما جنگ و دفاع مقدس است و من بچه جنوب هستم و در بین اقوام و آشنایانی بزرگ شدم که همگی به جبهه رفته بودند. ما سعی میکنیم قهرمانان جبهه را به شکلی نو معرفی کنیم که برای مخاطب تکراری نباشد. بدون شعار هم میتوان سوژههای جنگ و جبهه را به تصویر کشید.
هیهاوند تاکید کرد: نمایش مجنون فاقد هر نوع پیام شعار گونه است اما به طور کامل در خدمت جنگ و جبهه است و از بازخوردها متوجه شدیم که هر کسی این اجرا را دیده آن را دوست داشته چرا که در آن شعاری وجود ندارد. هنوز میتوان بر روی سوژههای دفاع مقدس کار کرد و یا در بستر آن انواع مسائل اجتماعی و حتی سیاسی و منتقدانه را مطرح کرد. آن ۸ سال که در دفاع مقدس جنگیدیم مسئله مهمی است.
وی چالشهای آثار حوزه دفاع مقدس را در مواردی خارج از چهارچوب هنر عنوان کرد و ادامه: جشنواره ملی تئاتر شبستان کمک میکند تا نگاه مردم نسبت به سوژههای دفاع مقدس تغییر کند چرا که این جشنوارهها آثار هنری را به دل جامعه میکشاند. اگر در این موقعیتها کارهای خوب تولید شود کاملاً بر روی نگرش جامعه اثر مثبت میگذارد.
این بازیگر تئاتر یادآور شد: پچ پچهای پشت خط نبرد یکی از کارهای خوبی بود که به دل مخاطب نشست و واقعاً که این کار شکل و فرم خاص خود را داشت و کاملاً نو بود و وقتی مخاطب چنین آثاری را ببیند قطعاً در اجراهای کارهای دیگر ذهنیتش تغییر کرده و به استقبال آنها خواهد رفت ما نیز باید کارهای نو و جدید به جامعه ارائه کنیم.
گفتنی است؛ جشنواره تئاتر ملی شبستان به دبیری «حسین عالمبخش» از سوی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری در مساجد و رونق بخشیدن به مساجد که مراکز و کانونهای اصلی در اجتماعات مردمی در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها هستند، برگزار شده است.
در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروههای نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانونهای فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در ۱۴ مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند. این جشنواره در ۴ بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دورههای آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد.
داوران این جشنواره نیز از چهرههای شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آنها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استانها حضور یافتند و به برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی پرداختند.
«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور؛ از ۱۳ الی ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار شد.
انتهای پیام/ 121