وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نظامی گنجوی متعلق به ایران فرهنگی/ به‌زودی اقلیم‌های جدید فرهنگی خواهیم ساخت

اسماعیلی با تاکید بر اینکه نظامی گنجوی متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ است، گفت: به‌زودی کار ساخت اقلیم‌های فرهنگی آغاز خواهد شد و در استان آذربایجان و در شهر توس نقاط این فضا را گسترش خواهیم داد.
کد خبر: ۶۵۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱ - 10March 2024

نظامی گنجوی متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ/ به‌زودی اقلیم‌های جدید فرهنگی خواهیم ساخت

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم هجری با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به آیین بزرگداشت حکیم نظامی را قرائت کرد و با بیان اینکه سومین‌سالی است که گرامی‌داشت جهانی حکیم نظامی را برگزار می‌کنیم، اظهار داشت: جریان تکریم و تجلیل و تفاخر به بزرگان ایران‌زمین به یک فرهنگ در حوزه رفتاری دولت و کنشگران فرهنگی تبدیل شده است و در سال‌جاری مجموعه انجمن مفاخر همایش‌ها و نشست‌ها و جشنواره‌های بسیاری را برای معرفی اندیشمندان ایران‌زمین برگزار کرده است.

وی با تاکید براینکه بدون نگاه به مرزهای سیاسی به اندیشمندان نگاه می‌کنیم، عنوان کرد: مولوی را بزرگ می‌شماریم بدون اینکه تاکید کنیم که در بلخ به دنیا آمده چراکه اشعار او همگی به زبان فارسی است و ما مولوی را افتخار ایران فرهنگی می‌دانیم. نظامی افتخار این حوزه فرهنگی است و هرچند او در تقسیم‌بندی نظام‌های سیاسی در آذربایجان قرار دارد اما متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه ابن‌سینا در بخارا به دنیا آمده است و در همدان از دنیا رفته است، افزود: ابن‌سینا متعلق به این سرزمین کهن فرهنگی است که بزرگان بسیار دیگری را در دل خودش جای و پرورش داده است.

اسماعیلی با بیان اينکه پایه‌های ایجاد اقلیم‌های فرهنگی بر مبنای مفاخر فرهنگی را خواهیم داشت، گفت: به‌زودی در استان آذربایجان و شهر خوی، در توس و دیگر نقاط این فضا را گسترش خواهیم داد. برای مولوی مشغول ساخت تندیس جدید دیگری هستیم که به زودی نصب خواهد شد و برای شاعران و دیگر بزرگان بناهایی برای تکریم و تعظیم بالا خواهد آمد.

***مفاخر ایران باید برای تمام جهان شناخته شوند
محمود شالویی رئیس انجمن مفاخر علمی و فرهنگی با بیان اینکه سومین سالی است که چنین آیین باشکوهی برای حکیم نظامی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در تمام مراکز استان‌ها و در سراسر کشورمان از ۱۴ تا ۲۲ اسفند در سطح بین‌الملل و داخلی فعالیت‌های گرامی‌داشت حکیم نظامی درحال برگزاری است.

این مقام مسوول گفت: فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و نظامی و ده‌ها شخصیت برجسته و مفاخر ماندگار در تاریخ ایران وجود دارند که باید نام آن‌ها را گرامی‌داشت. برنامه تکریم مفاخر وارد جریان جدیدی شده و گرامی‌داشت مفاخر را در یک روز منحصر نمی‌دانیم بلکه از یک هفته تا ۱۰ روز برنامه و بزرگداشت خواهیم گرفت تا این شخصست‌ها فراموش نشوند و در اذهان جوانان بمانند.

رئیس انجمن مفاخر با بیان اینکه وقتی ابن‌سینا در دنیا مطرح است چرا ما قدر ایشان را ندانیم بلکه باید در قالب‌های مختلف هنری ایشان را معرفی کنیم، گفت: برای معرفی شخصیت‌‌ها و مفاخر ایران باید از ساده‌نویسی استفاده کنیم بنابراین این انجمن آثار بزرگان را با ساده‌نویسی آماده استفاده عموم خواهد کرد تا علاقه‌مندان بتوانند از آثارشان بهره بگیرند و با نصب مجسمه و سردیس آن‌ها در سراسر کشور نسل‌ها را با این شخصیت آشنا خواهیم کرد. 

شالویی با بیان اینکه مفاخر ایران باید برای تمام جهان شناخته شوند، با طرح این پرسش که چه کسی مثل نظامی گنجوی می‌تواند عشق پاک‌دامنانه را معرفی کند، گفت: نظامی عشق را با عقل درآمیخته و تنها ایشان است که می‌تواند حاکمی مثل خسرو را به تصویر بکشاند که از او یک مدیر مدبر تصویر شود.

او از گرامی‌داشت جهانی سعدی خبرداد و گفت: این رویداد با اهتمام و همکاری استان فارس خواهد بود؛ همچنین برای این مراسم ارکستر سمفونی نظامی ساخته شده و این رویداد با همکاری استان فارس است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها